Quest 3-prototyp testad – lättare, tunnare och mycket bättre pass-through-kamera

Robot
Quest 3-prototyp testad – lättare, tunnare och mycket bättre pass-through-kamera

Bloomberg har klämt på Metas nästa virtual reality-headset.

#apple, #meta, #quest-2, #quest-3, #quest-pro, #vr


Medlem

Det har sen rätt länge läckt ut CAD:ar på Quest 3 som stämmer med Bloombergs rapportering. Och Apples headset har ryktats kosta runt 3k dollar.

Medlem

Steget från Quest 2 till Quest Pro var rätt så enormt skulle jag säga. Det blir intressant att se vart Quest 3 hamnar på skalan


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Hur många är det som fortfarande hänger på FB och spelar VR känns som ett dött fenomen.
Men tydligen inte efter som det kommer en 3a.

Finns det några spel som måste spelas än till VR?
(tycker jag bara sett gimmick spel och koncept spel än så länge.)
Upplys mig har jag fel?

Medlem
Skrivet av Ducci:

Hur många är det som fortfarande hänger på FB och spelar VR känns som ett dött fenomen.
Men tydligen inte efter som det kommer en 3a.

Finns det några spel som måste spelas än till VR?
(tycker jag bara sett gimmick spel och koncept spel än så länge.)
Upplys mig har jag fel?

Quest 2 har sålt lika bra som båda senaste Xbox, runt 20 miljoner ex. Kan väl ha hjälpt med pandemi dock. Antal aktiva spelare i oktober var knappt 6,5 miljoner så det är väl inte kattpiss.

Tror Mixed Reality och djupsensor kommer öka användarvänlighet och tillämpningsområden, men blir nog ändå lite tufft att sälja i dessa tider

Medlem

Tror mer den kommer bli som Quest 2 Pro än något helt nytt.
Liknande features med bättre prestanda samt bättre komfort.

Viktigt, men har man Quest 2 innan så är det förmodligen ingen brådska att byta. Är man premium användare, ny eller ifall ens förra gått sönder så är det nog värt det. Man rekommenderar förmodligen inte Quest 2 över Quest 3, även om priset är rätt mycket lägre.

Quest 3 är ändå en viktig evolution, speciellt när Quest 2 slutar stödjas om några år.

Jag är pepp för utvecklingen och att det börjar bli riktigt riktigt bra. Nästa generation kan bli
riktigt intressant för egen del(Quest 4).

Komfort och prestanda är superviktigt för att dra till sig nya användare. Så att man får en riktigt trevlig upplevelse när man väl vågar testa. Priset kommer i andra hand då ingen vill köpa en dålig produkt som ger ett tveksamt intryck, oavsett pris.
Förhoppningsvis så börjar WiFi prestandan närma sig så hög nivå så att man kan skippa kabeln helt snart, utan att det känns som en större kompromiss.

Saknar dock att eyetracking inte blir standard för deras headset, skulle vara bra ifall utvecklarna kan lite på att det finns med framöver.

Gissar på att Quests användarbas ökar med ca 30% under Quest 3 generationen.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Hur många är det som fortfarande hänger på FB och spelar VR känns som ett dött fenomen.
Men tydligen inte efter som det kommer en 3a.

Finns det några spel som måste spelas än till VR?
(tycker jag bara sett gimmick spel och koncept spel än så länge.)
Upplys mig har jag fel?

Jag tror att Vr kommer att öka sakta men säkert. Psvr2 tex säljer bättre än Psvr gjorde. Nu är inte jag längre den enda jag känner som har en Psvr2 utan flera omkring mig köper en nu. Och jag kommer att köpa en till min äldsta son i år också. Om Quest 3 säljer mycket handlar nog mest om priset. Men jag tror att många med en Quest 2 vill uppgradera. Jag tycker att det kommer ut riktigt många spel också. Och så länge man inte har tid att köpa alla man vill ha så är det ju jättebra!

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tror mer den kommer bli som Quest 2 Pro än något helt nytt.
Liknande features med bättre prestanda samt bättre komfort.

Viktigt, men har man Quest 2 innan så är det förmodligen ingen brådska att byta. Är man premium användare, ny eller ifall ens förra gått sönder så är det nog värt det. Man rekommenderar förmodligen inte Quest 2 över Quest 3, även om priset är rätt mycket lägre.

Quest 3 är ändå en viktig evolution, speciellt när Quest 2 slutar stödjas om några år.

Jag är pepp för utvecklingen och att det börjar bli riktigt riktigt bra. Nästa generation kan bli
riktigt intressant för egen del(Quest 4).

Komfort och prestanda är superviktigt för att dra till sig nya användare. Så att man får en riktigt trevlig upplevelse när man väl vågar testa. Priset kommer i andra hand då ingen vill köpa en dålig produkt som ger ett tveksamt intryck, oavsett pris.
Förhoppningsvis så börjar WiFi prestandan närma sig så hög nivå så att man kan skippa kabeln helt snart, utan att det känns som en större kompromiss.

Saknar dock att eyetracking inte blir standard för deras headset, skulle vara bra ifall utvecklarna kan lite på att det finns med framöver.

Gissar på att Quests användarbas ökar med ca 30% under Quest 3 generationen.

Tror tvärtom, djupsensor och högupplöst passthrough gör att den kommer få massa AR-funktioner som Quest Pro saknar.

Medlem

Undrar hur mycket lättare den har blivit då Quest 2 väger 503 gram. Hur långt går det att pressa vikten?

Är det värt att skaffa det där Elite strap i jämförelse med det medföljande?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Undrar hur mycket lättare den har blivit då Quest 2 väger 503 gram. Hur långt går det att pressa vikten?

Är det värt att skaffa det där Elite strap i jämförelse med det medföljande?

Läste idag att den ryktas vara 5-6 gram tyngre men eftersom den är så mycket mer slimmad så kommer den upplevas som lättare.

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Läste idag att den ryktas vara 5-6 gram tyngre men eftersom den är så mycket mer slimmad så kommer den upplevas som lättare.

Stämmer att hävarmseffekten blir mindre, men med den design dom säljer som default (mjuk strap) skulle den ändå behöva väga hälften. Tvivlar på att den kommer vara bekväm mer än 40-50 minuter tyvärr…

Har högre förhoppningar på Apple där

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Tror tvärtom, djupsensor och högupplöst passthrough gör att den kommer få massa AR-funktioner som Quest Pro saknar.

Är intresset för AR stort inom en snar framtid?

Är lite skeptisk, tror mer att AR blir steget efter VR.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Stämmer att hävarmseffekten blir mindre, men med den design dom säljer som default (mjuk strap) skulle den ändå behöva väga hälften. Tvivlar på att den kommer vara bekväm mer än 40-50 minuter tyvärr…

Har högre förhoppningar på Apple där

Jag kommer definitivt köra på halo strap även i fortsättningen. Måste köra utan ansiktskudden har jag lärt mig.

Medlem

Är inte AR när något kan ses i/på verkligheten. Det känns inte som något som igentligen är så bra för Vr isf. Att ha folk gåendes utomhus med Ar/Vr känns också lite farligt.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Är inte AR när något kan ses i/på verkligheten. Det känns inte som något som igentligen är så bra för Vr isf. Att ha folk gåendes utomhus med Ar/Vr känns också lite farligt.

Jag hade gärna ägt ett par bra glasögon eller solglasögon som man kan ha när man går/cyklar för att ha typ hastighetsmätare, temperatur, klocka och google maps inbäddat. Eller när man spelar Turf och kunna se Zonerna.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Hur många är det som fortfarande hänger på FB och spelar VR känns som ett dött fenomen.
Men tydligen inte efter som det kommer en 3a.

Finns det några spel som måste spelas än till VR?
(tycker jag bara sett gimmick spel och koncept spel än så länge.)
Upplys mig har jag fel?

Ja någon gimmick är det verkligen inte för när VR är gjort rätt så tillför det något som inte går att få med vanlig 2d.
Enligt mig så är Half-life Alyx kanske min absolut starkaste spelupplevelse. Då har jag spelat sedan 1981.
Du spelar på ett helt annat sätt. Och det menar jag inte bara då att du har andra kontroller. Men tänk dig följande då. I vanliga half-life kutar jag omkring för full blås och skjuter hej vilt. Jag ska liksom bara vidare. I VR så är man typ livrädd att gå in i nästa rum och kanske öppnar dörren lite långsamt, kikar in åt alla håll så att ingen facehugger eller vad de heter är där och lutar. Sen smyger man in. Minsta ljud då skiter man ju på sig rakt genom byxorna typ. Och då är jag avtrubbad gammal skräckfilmsgubbe som samlat på sånt..

Den är ingen gimmick. VR kommer stanna. Om det slår på allvar nu eller om tjugo år vet jag inte. Det är fortfarande mycket barnsjukdomar. Men en sak vet jag. Att en dag kommer skiten vara så lättillgängligt och bra att det mesta vi gör går den vägen. Jag kollar tex ofta film i en virtuell biograf med polare. Sjukt bra. Folk kommer få upp ögonen för mer sådana prylar. Eller som nyss skulpterade jag en grej i VR som jag ska använda i Blender. Inte bara spel alltså.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är intresset för AR stort inom en snar framtid?

Är lite skeptisk, tror mer att AR blir steget efter VR.

Skrivet av Alienshade:

Är inte AR när något kan ses i/på verkligheten. Det känns inte som något som igentligen är så bra för Vr isf. Att ha folk gåendes utomhus med Ar/Vr känns också lite farligt.

Automatisk guardiansystem som spårar av ditt rum, du kan sätta dig vid ett bord som den automatiskt mappar och slänger ut en brädspelsspelplan på, hand tracking (utan kontroller) med hög precision, spel där du spelar samtidigt som du ser din omgivning och därmed är lite mer närvarande (se t ex spelet Cubism), spel där ditt hem blir en spelkarta (väggar, golv etc. målas om med speltexturer) samt nyttoappar i stil med att du sitter vid ett piano och ser noterna du ska spela flyga ner - några exempel på saker jag tror vi får se.

Allt detta görs i hemmet eller möjligen på tåg/flyg, inte ute.

Medlem

Nämen helt otroligt.
Ska TOM APPLE släppa ett headset!? 😱
VR är ju dött! 😂😂

På torsdag ska Meta köra ett gaming showcase, finns kanske en chans att Quest 3 presenteras.

Skrivet av Ducci:

Hur många är det som fortfarande hänger på FB och spelar VR känns som ett dött fenomen.
Men tydligen inte efter som det kommer en 3a.

Finns det några spel som måste spelas än till VR?
(tycker jag bara sett gimmick spel och koncept spel än så länge.)
Upplys mig har jag fel?

Man hänger inte på FB och spelar VR. Låter som en total missuppfattning. Om du tänker på att man var tvungen att använda ett Facebook konto för att logga in på Quest 2 så är det borttaget. Oculus-konton och Facebook-konton har ersatts med Meta-konto.
Man kan om man vill använda Facebook som inlogg men man måste inte.
Det finns många spel, just nu är jag fast i ett spel som heter Ghosts of Tabor

Skrivet av lonian:

Undrar hur mycket lättare den har blivit då Quest 2 väger 503 gram. Hur långt går det att pressa vikten?

Är det värt att skaffa det där Elite strap i jämförelse med det medföljande?

Skrivet av Gesturr:

Stämmer att hävarmseffekten blir mindre, men med den design dom säljer som default (mjuk strap) skulle den ändå behöva väga hälften. Tvivlar på att den kommer vara bekväm mer än 40-50 minuter tyvärr…

Har högre förhoppningar på Apple där

Ett eftermarknads headstrap är imo ett måste med Quest 2. Det kanske inte är lika säkert att man måste det med Quest 3 men jag kommer nog förmodligen skaffa liknande head-strap jag har idag för Quest 2.
Jag har ett Kiwi Elite Strap med en 10k powerbank och det ger 5-7 timmars användning beroende på vad man gör och det är inga problem att använda den tiden.

Skrivet av Fearnox:

Är intresset för AR stort inom en snar framtid?

Är lite skeptisk, tror mer att AR blir steget efter VR.

Med AR/MR så öppnas ju helt nya möjligheter för nya typer av spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nämen helt otroligt.
Ska TOM APPLE släppa ett headset!? 😱
VR är ju dött! 😂😂

På torsdag ska Meta köra ett gaming showcase, finns kanske en chans att Quest 3 presenteras.

Man hänger inte på FB och spelar VR. Låter som en total missuppfattning. Om du tänker på att man var tvungen att använda ett Facebook konto för att logga in på Quest 2 så är det borttaget. Oculus-konton och Facebook-konton har ersatts med Meta-konto.
Man kan om man vill använda Facebook som inlogg men man måste inte.
Det finns många spel, just nu är jag fast i ett spel som heter Ghosts of Tabor

Ett eftermarknads headstrap är imo ett måste med Quest 2. Det kanske inte är lika säkert att man måste det med Quest 3 men jag kommer nog förmodligen skaffa liknande head-strap jag har idag för Quest 2.
Jag har ett Kiwi Elite Strap med en 10k powerbank och det ger 5-7 timmars användning beroende på vad man gör och det är inga problem att använda den tiden.

Med AR/MR så öppnas ju helt nya möjligheter för nya typer av spel.

Jag har kört FrankenQuest med powerbank men tror ärligt talat att Quest Pro-designen där den hänger framför ansiktet har större potential. Fler kontaktpunkter ger mer värme, ett svävande headset blir mycket luftigare

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Jag har kört FrankenQuest med powerbank men tror ärligt talat att Quest Pro-designen där den hänger framför ansiktet har större potential. Fler kontaktpunkter ger mer värme, ett svävande headset blir mycket luftigare

Nackdelen med Quest Pro utan blinders är ju att det stör VR inlevelsen men funkar bra med AR/MR.
Men ja, vissa föredrar att inte ha tryck på ansiktet och att pannan bär vikten istället som Quest Pro, PSVR eller andra headsets med sk Halo Strap.
Jag föredrar att ha VR headsetet som "skidglasögon" eftersom jag är rätt aktiv när jag spelar och vill inte hålla på att "rätta till" headsetet stup i ett.
Därför är det ju så bra med Quest också att du kan byta headstrap, jag tror mycket väl att originaldesignen av headstrap kan fungera bättre på Quest 3 eftersom den är mindre och blir inte lika framtung även fast den har ett batteri där, återstår att se


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nackdelen med Quest Pro utan blinders är ju att det stör VR inlevelsen men funkar bra med AR/MR.
Men ja, vissa föredrar att inte ha tryck på ansiktet och att pannan bär vikten istället som Quest Pro, PSVR eller andra headsets med sk Halo Strap.
Jag föredrar att ha VR headsetet som "skidglasögon" eftersom jag är rätt aktiv när jag spelar och vill inte hålla på att "rätta till" headsetet stup i ett.
Därför är det ju så bra med Quest också att du kan byta headstrap, jag tror mycket väl att originaldesignen av headstrap kan fungera bättre på Quest 3 eftersom den är mindre och blir inte lika framtung även fast den har ett batteri där, återstår att se

Den förutfattade meningen är att det stör inlevelsen, men har hört från såna som har den att man antingen tänker bort det eller att det rentav ökar inlevelsen för att du får nån slags inbillad FOV-ökning (du ser runt dig, men eftersom det är suddigt i periferin fokuserar du ändå på bilden framför dig)

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Den förutfattade meningen är att det stör inlevelsen, men har hört från såna som har den att man antingen tänker bort det eller att det rentav ökar inlevelsen för att du får nån slags inbillad FOV-ökning (du ser runt dig, men eftersom det är suddigt i periferin fokuserar du ändå på bilden framför dig)

Det är inte vad jag hört från folk som testat, kanske en vanesak.
Men känns ju som ljusinsläpp mm skulle störa en hel del. Jag vill då ha allt utstäbgt om jag kör VR.
AR/MR kan jag tänka är annorlunda
Quest pro kommer ju med blinders som täcker sidorna men vill du ha helt om måste man köpa det extra... för 500kr


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hade hellre sett att mycket mer fokus lagts på tracking, batteri o mjukvara. Jag har Quest 2 och det suger rätt hårt att behöva ladda efter en timmes användning. Och det här tramset med officiell kabel för att inte ens kunna snabb ladda medans man använder den. Och större handkontroller. Jag har inte några jättehänder men jag kan intr vara ensam i få kramp i händerna när man ska handa de små klumparna.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Hade hellre sett att mycket mer fokus lagts på tracking, batteri o mjukvara. Jag har Quest 2 och det suger rätt hårt att behöva ladda efter en timmes användning. Och det här tramset med officiell kabel för att inte ens kunna snabb ladda medans man använder den. Och större handkontroller. Jag har inte några jättehänder men jag kan intr vara ensam i få kramp i händerna när man ska handa de små klumparna.

Du behöver ett 3e parts headstrap med powerbank. Då förlänger du tiden och komforten.
Du kan ladda samtidigt som du spelar med vilken kabel som helst behövs inte officiell.

Kiwi design har kontrollgrips som gör kontrollerna lite större/längre


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du behöver ett 3e parts headstrap med powerbank. Då förlänger du tiden och komforten.
Du kan ladda samtidigt som du spelar med vilken kabel som helst behövs inte officiell.

Kiwi design har kontrollgrips som gör kontrollerna lite större/längre

Jo jag har sånt. Men det ska ju inte behövas.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Jo jag har sånt. Men det ska ju inte behövas.

Svårt med "one fits all" när det är nått man ska bära på skallen bla.
Vad folk än säger, det är samma "bekymmer" mer eller mindre med alla headsets.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Jo jag har sånt. Men det ska ju inte behövas.

Quest 2 bör klara närmare 2 timmar än 1 som du skrev, ifall batteriet inte är dåligt eller nåt. Men det är en omöjlig ekvation:

- Större batteri gör den tyngre. Quest Pro har t ex ett stort batteri baktill som klarar närmare 3 timmar (om man slår av face/eye tracking) men då väger den också över 700 gram. Komforten människor vill ha för att använda den mer än några timmar kräver 200-300 gram.

- Externt batteri hade fått ner vikten,
ökar utrymmet i hur många mAh som är gångbart och går att hotswapa med annat batteri men ger mer pill med att komma igång

Verkar ändå som att Apple satsar på det sistnämnda

Medlem

Jo. Det håller ju längre än vad jag sa. Men man e rätt trött på att man ska behöva köpa 3e part. tillbehör när oculus kan ha med de från början. En annan grej är ventilation hade varit najs. Typ nån kanal i spännet som går att pumpa luft igenom

Medlem
Skrivet av Molotov:

Med AR/MR så öppnas ju helt nya möjligheter för nya typer av spel.

Jo, det känns rätt långt bort bara.
Men man måste ju börja någonstans och om AR växer med tiden så är det bra ifall det finns stöd så fort som möjligt.
Även om det inte blir så värst bra till Quest 3 så banar det vägen att ha större genomslag till Quest 4 i alla fall.

Jag är helt enkelt pessimistisk till att tekniken och mjukvaran är där än, men ifall tekniken finns tillgänglig så finns det potential för utveckling och då kan det säkert börja användas på bredare front om 3-5 år.

Nu menar jag såklart när det kommer till spel och sådant som har interaktivitet som kräver hög precision, inom arbete och utbildning så har det säkert redan stort användningsområde redan nu.

Medlem

Dom kan ju alltid släppa två versioner, eller också som nu med tillbehör.

Det finns ju nog många som köper ett headset trots att de inte är hardcore spelare. Dom kanske inte lirar mer än 20 minuter åt gången, så för dessa är det nog onödigt med ett pro strap och extra batteri och maffiga hörlurar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar