Medlem
Skrivet av Nomman:

Två frågor!
- Det står att man ser andra spelare ute i världen osv. Finns något dedikerat offline-läge för mig som vill slippa andra spelare? Rycka nätverkskabeln?
- Recensionen ger plus för en engagerande story. Innebär det att Blizzard arbetat mer på stroryn här än i D3? (Blev direkt bedrövad av storyn i D3)

Undrar också mycket över detta med andra spelare. Har redan läst om folk som får andra som springer in med högre level karaktär och slafsar ihjäl det du slitit med hårt i en stund utan större problem och det känns ju inte så kul. Om man sliter och spelar och kämpar vill man ju känna att man klarar av det själv. Att då få hjälp utan att man behöver eller ber om det känns som ett tilltag som kan förstöra mycket av spelglädjen. Gillade hur Guild Wars löste detta, man fick gruppera ihop sig innan man sprang ut i världen och röjde loss.
Storyn kan ju vara något som inte kom fram i Beta? Har inte testat då jag varit sjukt opepp, men iom att jag är ett gammalt Diablo fan finns ju alltid risken att man kommer ge sig in i det hela förr eller senare, men att då ha möjligheten att upptäcka allt själv (utom de spoilers man inte riktigt kunnat undkomma då).


signatur

A badly drawn wolf

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nomman:

Två frågor!
- Det står att man ser andra spelare ute i världen osv. Finns något dedikerat offline-läge för mig som vill slippa andra spelare? Rycka nätverkskabeln?
- Recensionen ger plus för en engagerande story. Innebär det att Blizzard arbetat mer på stroryn här än i D3? (Blev direkt bedrövad av storyn i D3)

Det finns inget offlineläge. Spelare kommer man se, men inte så ofta när man är ute i världen och slåss. Det är mest i städerna som man stöter på folk. Ska sägas att är man nära ett "public event" som är tänkt för flera spelare så kommer de synas oftare och mer då tanken är att man spelar dessa tillsammans. Men jag kände själv att det inte var ett stort problem.

Storyn har jag hört både gott och dåligt om. En del har även sagt att det inte känns som att den har något klimax, att vi bara fått första delen av en större story. Gillar inte det då jag gärna hade sett att vi får en relativt egen story och att det sedan växer och fortsätter med nya uppdateringar och expansioner.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Förstår inte riktigt det där med reboot, tycker de har skött det grymt bra.

Alla spelarkaraktärerna från ettan är fiender i tvåan.

Typ alla NPCer från ettan är med i tvåan och/eller trean. Decard Cain är ju självklar och är med i både 2 och 3. Adria är ett annat exempel från ettan som ju spelar en rätt stor roll i diablo 3. Flera NPCer från tvåan är också med i trean, men det utspelar sig 20 år senare så de flesta är väl döda osv. Många återkommande fiender dock och många som nämns i böcker eller i samtal med andra osv.

Retcon och att hjälten som jag spelade i spelet innan inte har någon betydelse i nästa spel gör att jag som spelare inte känns viktig i sammanhanget, att man förlorade även fast att man dödade sista bossen i spelet känns inte sådär jättekul heller. De gjorde något liknande i Mortal kombat på N64 där att ifall du vann spelet med reptile så dog du ändå i slutsekvensen, vilket kändes sjukt otillfredsställande.

Gillade inte heller att i Diablo 2 så handlade spelet väldigt lite om spelaren själv utan om karaktärer som man inte hade någon direkt relation till, kändes knappt som att man var en del av handligen. Det är väl bara sista videosekvensen som ens nämner hjälten i "i heard that", har jag för mig.

2 av 9 NPC:er(tror inte att det finns några referenser till Adria i D2) överlever emellan Diablo 1 och 2, resten är döda eller relativt små minibossar utan dialog. Diablo 2 känns helt klart som ett helt annat spel än 1:an och skulle förmodligen ganska lätt skippat att vara en uppföljare förutom att det hjälpte till med marknadsföringen av spelet. Att Adria är en del av trean känns inte heller som något viktigt, alltså en ganska svag länk till första spelet.

Jag tror att jag hellre hade sett att man tillexempel räddade Griswald och kanske någon/några till i D2.
Finns ju ingen röd tråd i spelen med någon karaktär som man bryr sig om från tidigare spel.

Nu har jag inte spelat D4 än, men det känns inte heller som att Diablo är en lika viktig karaktär längre. Lord of terror borde vara en hemsk mardröm från helvetet man ska möta, nu känns han som en random demon som kanske inte ens är med i 4:an.

Nu finns det väl nästan ingen anknytning från Diablo 1 och 2 till D4?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Retcon och att hjälten som jag spelade i spelet innan inte har någon betydelse i nästa spel gör att jag som spelare inte känns viktig i sammanhanget, att man förlorade även fast att man dödade sista bossen i spelet känns inte sådär jättekul heller. De gjorde något liknande i Mortal kombat på N64 där att ifall du vann spelet med reptile så dog du ändå i slutsekvensen, vilket kändes sjukt otillfredsställande.

Gillade inte heller att i Diablo 2 så handlade spelet väldigt lite om spelaren själv utan om karaktärer som man inte hade någon direkt relation till, kändes knappt som att man var en del av handligen. Det är väl bara sista videosekvensen som ens nämner hjälten i "i heard that", har jag för mig.

2 av 9 NPC:er(tror inte att det finns några referenser till Adria i D2) överlever emellan Diablo 1 och 2, resten är döda eller relativt små minibossar utan dialog. Diablo 2 känns helt klart som ett helt annat spel än 1:an och skulle förmodligen ganska lätt skippat att vara en uppföljare förutom att det hjälpte till med marknadsföringen av spelet. Att Adria är en del av trean känns inte heller som något viktigt, alltså en ganska svag länk till första spelet.

Jag tror att jag hellre hade sett att man tillexempel räddade Griswald och kanske någon/några till i D2.
Finns ju ingen röd tråd i spelen med någon karaktär som man bryr sig om från tidigare spel.

Nu har jag inte spelat D4 än, men det känns inte heller som att Diablo är en lika viktig karaktär längre. Lord of terror borde vara en hemsk mardröm från helvetet man ska möta, nu känns han som en random demon som kanske inte ens är med i 4:an.

Nu finns det väl nästan ingen anknytning från Diablo 1 och 2 till D4?

Det låter som att det du egentligen menar är att du inte tycker om storyn Jag personligen tycker storyn är bra och jag gillar det mörka från ettan

speciellt slutet som du är inne på att du ogillar

. Tvåan byter ju berättarstil en del, men jag gillar storyn i d2. Kan dock förstå din poäng om den där röda tråden, visst har vi exempelvis Cain som är med i 1,2 och 3, men spelen kan ju utan problem spelas utan att ha spelat något av de tidigare. Tror det är en fördel för många, men det är klart att det hade varit kul för oss som varit med från ettan att kunna se en djupare tråd med våra spelbara karaktärer osv. Tycker dock det främst är ett problem i trean och fyran vet vi ju inte än (förutom att det är rätt långt senare).

Gällande anknytning från ettan till fyran är det nog svårt då det utspelar sig så långt senare. Vi kan ju räkna med att flera av änglarna och demonerna är med och även att flera karaktärer omnämns, men annars är nog de flesta döda och begravna vid den här tidpunkter.

Jag förväntar mig helt klart att Diablo kommer som slutboss i någon av expansionerna om han inte redan är det i någon av akterna i D4, allt annat vore galenskap

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Retcon och att hjälten som jag spelade i spelet innan inte har någon betydelse i nästa spel gör att jag som spelare inte känns viktig i sammanhanget, att man förlorade även fast att man dödade sista bossen i spelet känns inte sådär jättekul heller. De gjorde något liknande i Mortal kombat på N64 där att ifall du vann spelet med reptile så dog du ändå i slutsekvensen, vilket kändes sjukt otillfredsställande.

Gillade inte heller att i Diablo 2 så handlade spelet väldigt lite om spelaren själv utan om karaktärer som man inte hade någon direkt relation till, kändes knappt som att man var en del av handligen. Det är väl bara sista videosekvensen som ens nämner hjälten i "i heard that", har jag för mig.

2 av 9 NPC:er(tror inte att det finns några referenser till Adria i D2) överlever emellan Diablo 1 och 2, resten är döda eller relativt små minibossar utan dialog. Diablo 2 känns helt klart som ett helt annat spel än 1:an och skulle förmodligen ganska lätt skippat att vara en uppföljare förutom att det hjälpte till med marknadsföringen av spelet. Att Adria är en del av trean känns inte heller som något viktigt, alltså en ganska svag länk till första spelet.

Jag tror att jag hellre hade sett att man tillexempel räddade Griswald och kanske någon/några till i D2.
Finns ju ingen röd tråd i spelen med någon karaktär som man bryr sig om från tidigare spel.

Nu har jag inte spelat D4 än, men det känns inte heller som att Diablo är en lika viktig karaktär längre. Lord of terror borde vara en hemsk mardröm från helvetet man ska möta, nu känns han som en random demon som kanske inte ens är med i 4:an.

Nu finns det väl nästan ingen anknytning från Diablo 1 och 2 till D4?

Inget av det du beskriver är ju dock någon form av retcon eller reboot. Spelen tar efter varandra men är en nystart givetvis. Se det mer som en antologi med flera olika berättelser i från samma värld som har en del karaktärer som återvänder, bland annat hjältarna från tidigare spel i viss mån, Deckard Cain och att storyn i världen fortsätter.

Retcon är när du ändrar något som redan är etablerat sedan tidigare. En sak funkar så, men nu är det si. Reboot (eller soft reboot som man ofta kallar det) är saker som Marvel och DC gör med sina superhjältar. Man sätter Spider-man i en sådan situation där han är som tillbaka på ruta 1, men allt som hänt tidigare gäller fortfarande.

Vill man verkligen kalla detta något så är nog antologi bäst, även fast jag inte tycker det passar heller. Det brukar oftast vara helt fristående berättelser som tar vid i samma värld.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det låter som att det du egentligen menar är att du inte tycker om storyn Jag personligen tycker storyn är bra och jag gillar det mörka från ettan

speciellt slutet som du är inne på att du ogillar

. Tvåan byter ju berättarstil en del, men jag gillar storyn i d2. Kan dock förstå din poäng om den där röda tråden, visst har vi exempelvis Cain som är med i 1,2 och 3, men spelen kan ju utan problem spelas utan att ha spelat något av de tidigare. Tror det är en fördel för många, men det är klart att det hade varit kul för oss som varit med från ettan att kunna se en djupare tråd med våra spelbara karaktärer osv. Tycker dock det främst är ett problem i trean och fyran vet vi ju inte än (förutom att det är rätt långt senare).

Gällande anknytning från ettan till fyran är det nog svårt då det utspelar sig så långt senare. Vi kan ju räkna med att flera av änglarna och demonerna är med och även att flera karaktärer omnämns, men annars är nog de flesta döda och begravna vid den här tidpunkter.

Jag förväntar mig helt klart att Diablo kommer som slutboss i någon av expansionerna om han inte redan är det i någon av akterna i D4, allt annat vore galenskap

Kan vara så att jag inte gillar det bara, men personligen så känns det inte riktigt som att Loren är så väldigt högt prioriterad, i alla fall inte när det kommer till fanservice för dem som spelat tidigare spel.

Kan väl delvis vara smaksak kanske, men att man inte får behålla mycket grundstenar sen tidigare kan jag tycka är rättvis kritik.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Inget av det du beskriver är ju dock någon form av retcon eller reboot. Spelen tar efter varandra men är en nystart givetvis. Se det mer som en antologi med flera olika berättelser i från samma värld som har en del karaktärer som återvänder, bland annat hjältarna från tidigare spel i viss mån, Deckard Cain och att storyn i världen fortsätter.

Retcon är när du ändrar något som redan är etablerat sedan tidigare. En sak funkar så, men nu är det si. Reboot (eller soft reboot som man ofta kallar det) är saker som Marvel och DC gör med sina superhjältar. Man sätter Spider-man i en sådan situation där han är som tillbaka på ruta 1, men allt som hänt tidigare gäller fortfarande.

Vill man verkligen kalla detta något så är nog antologi bäst, även fast jag inte tycker det passar heller. Det brukar oftast vara helt fristående berättelser som tar vid i samma värld.

Det var inte det jag skrev som jag menade som retconn, men när 2:an släpptes var det mycket från 1:an som ändrades eller som man inte fick intrycket av under spelets gång när man spelade det. Tror även att det var så emellan 2:an och 3:an, fanns väl tillexempel inga referenser till Adria i D2? Har lite sämre koll på 3:an, även om jag har läst en hel del lore. Ville väl inte bli för spoilad.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Kan vara så att jag inte gillar det bara, men personligen så känns det inte riktigt som att Loren är så väldigt högt prioriterad, i alla fall inte när det kommer till fanservice för dem som spelat tidigare spel.

Kan väl delvis vara smaksak kanske, men att man inte får behålla mycket grundstenar sen tidigare kan jag tycka är rättvis kritik.

Det var inte det jag skrev som jag menade som retconn, men när 2:an släpptes var det mycket från 1:an som ändrades eller som man inte fick intrycket av under spelets gång när man spelade det. Tror även att det var så emellan 2:an och 3:an, fanns väl tillexempel inga referenser till Adria i D2? Har lite sämre koll på 3:an, även om jag har läst en hel del lore. Ville väl inte bli för spoilad.

Fattar. Näe alla karaktärer och annat återvänder inte givetvis, men det gör det ju inte mindre till en uppföljare för det. Hennes roll är större och mer betydelsefull i D3.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Synd ni inte ficka lira det på ps5 med. Jag är nämligen nyfiken på om de brytt sig om att leka med dualsense kontrollen något eller om de struntat i det.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av SunShine:

Synd ni inte ficka lira det på ps5 med. Jag är nämligen nyfiken på om de brytt sig om att leka med dualsense kontrollen något eller om de struntat i det.

Tror inte det. Har inte hört eller löst något som tyder på det i alla fall.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Synd ni inte ficka lira det på ps5 med. Jag är nämligen nyfiken på om de brytt sig om att leka med dualsense kontrollen något eller om de struntat i det.

Kan inte minnas att jag kände något speciellt med dualsensen när jag lirade betan iaf!

Skribent
Skrivet av SunShine:

Synd ni inte ficka lira det på ps5 med. Jag är nämligen nyfiken på om de brytt sig om att leka med dualsense kontrollen något eller om de struntat i det.

Den frågan kom upp i deras discord och de sa att de inte hade några speciella fuktioner för Dualsense och PS5


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Den frågan kom upp i deras discord och de sa att de inte hade några speciella fuktioner för Dualsense och PS5

Ah vad trist.
Nåja spelet kommer så klart vara kul ändå men jag gillar verkligen de som leker runt med dualsensen. Det ger lite mer nöje i spelen har jag märkt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

När jag spelade betan så fattade jag verkligen inte vitsen med att spelet var som ett MMORPG. Jag tyckte att det helt förstörde stämningen när en massa random personer avlöste varandra i att springa runt som yra höns och döda random fiender. Det kändes extremt störande och jag fick inte känslan av att jag var någon utvald hjälte som givit mig ut på ett farligt äventyr på egen hand. Jag kan förstå att spela multiplayer med människor man har valt, men detta?

Kan någon förklara för mig vad det är jag missar och varför detta system egentligen är jättebra?

Medlem

Hur stor är chansen att detta går att spela på release dagen? 🤔 Diablo 3 gick ju sådär och 4an i beta har ju gått sådär tänkte jag.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Hur stor är chansen att detta går att spela på release dagen? 🤔 Diablo 3 gick ju sådär och 4an i beta har ju gått sådär tänkte jag.

Betan har väl gått alldeles utmärkt. Var en halv dag de hade lite problem på första testet.

Gen
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Hur stor är chansen att detta går att spela på release dagen? 🤔 Diablo 3 gick ju sådär och 4an i beta har ju gått sådär tänkte jag.

Lirat öppna betan och server slam utan problem. Köerna låg på några sekunder som mest. Upplevde en skvätt rubberbanding under öppna betan men det var egentligen allt. Inga disconnects.

Medlem

Aldrig kliat så mkt i fingrarna. Kommit överens med kompisgänget att vi ska hålla oss till helgen 10-11 .. och lana på landstället, fresh start allihopa! Jobbbiggggtt!!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det går inte lira couch co-op på PC, bara på konsol. Båda spelarna kommer även behöva ett bnet-konto då karaktärerna sparas i molnet. Dock behövs det bara ETT spel för att köra couch co-op på konsol trots att båda behöver konton. Är det något mer du vill vet?

Gött, det var tydligt. Då skall man bara överväga om Xbox Series X är värt att köpa för att kunna spela just det

Inaktiv

Oh shit! Mitt svindyra gaming-tangentbord har börjat dubbeltrycka och krångla lagom till D4.
Måste beställa hem nåt bra.
Funderar på ett sånt där litet kompakt. Använder aldrig numpad ändå.. tror jag.

Nån som har tips? Helst vill jag ha med sladd och helst membranknappar då jag gillar känslan och tystnaden.

Skribent
Skrivet av Scream112:

Gött, det var tydligt. Då skall man bara överväga om Xbox Series X är värt att köpa för att kunna spela just det

Kommer vara min och min frus sommarsysselsättning på kvällarna. Klart det är smidigare att spela på varsin dator där man kan lämna varandra skärmar. Men det är en charm också med couch-co-op!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ett spel till som hamnar i det röda på metacritics user score ?

Medlem

Jag förstår inte hypen, det ser så fruktansvärt generiskt ut. All charm från diablo 1 och 2 är som bortblåst.

Medlem
Skrivet av Krabban77:

Ett spel till som hamnar i det röda på metacritics user score ?

Tyvärr tror jag det med en endaste anledning:

"BATTLE PASS IS SHIT. I WILL NEVER PLAY THIS GAME!!! 0/10!!!"
*suck*

Avstängd
Skrivet av Kiske:

Jag förstår inte hypen, det ser så fruktansvärt generiskt ut. All charm från diablo 1 och 2 är som bortblåst.

Svårt att skapa samma charm i 3d.

Medlem

En sak som det pratas om tidigare, var kostnaden på respecc under spelets tidigare lvlar och senare? Har inte tagits upp i några av de rewievs jag sett heller.

Medlem
Skrivet av stenman:

Tänkte pga detta för en gångs skull bara njuta av storyn i min egen pace för att sedan verkligen kötta och skippa allt oviktigt och bara powerlvla samt slåss på leaderboards när s1 drar igång.

En man efter min egen smak.
Kötta på min vän.

Medlem
Skrivet av Raider:

En sak som det pratas om tidigare, var kostnaden på respecc under spelets tidigare lvlar och senare? Har inte tagits upp i några av de rewievs jag sett heller.

Pga att det blir ett ickeproblem när du har 35600 miljarder.
Samt att det vart nerfat inför releasen också.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Oh shit! Mitt svindyra gaming-tangentbord har börjat dubbeltrycka och krångla lagom till D4.
Måste beställa hem nåt bra.
Funderar på ett sånt där litet kompakt. Använder aldrig numpad ändå.. tror jag.

Nån som har tips? Helst vill jag ha med sladd och helst membranknappar då jag gillar känslan och tystnaden.

köp en xbox (eller annat märke) dosa , skulle säga att det är bättre spel upplevelse med det.

Inaktiv
Skrivet av Cyberz:

köp en xbox (eller annat märke) dosa , skulle säga att det är bättre spel upplevelse med det.

Jaså minsann. Det har jag redan en! Ska prova.
Men ett tangentbord är bra att ha också..

Medlem

Tror nog jag skippar. PoE är typ bättre ju..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skriv svar