rättegång mot piratebay

Inaktiv
rättegång mot piratebay

tja det är rättegång mot piratebay startar klockan 9 på mån den 16 svt direkt sänder ljudet från sin webb tv.
vad tycker ni om det och om fildelning.
själv ska jag lyssna en stund i början och i slutet alla fall, den håller ju på rätt länge.

jag tycker fildelning är olagligt,men tror inte det går att stoppa och det är onödigt att lägga ner resurser på t.ex ipred lagen
vad tycker ni?

Medlem

Tycker mest det är komiskt att företag/stater tror man kan stoppa internet å det som hör till.

Jag jobbar väll när det går, så jag kan tyvärr inte se, men det läggs nog upp på piratebay sen =D


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

Jag jobbar väll när det går, så jag kan tyvärr inte se, men det läggs nog upp på piratebay sen =D

mhhm fyndigt

Medlem

Fildelning lär aldrig upphöra pågrund av dom höga priserna på spel, musik och film, och jag tror knappast priserna går ner om folk slutar fildela.

Företagen är helt enkelt för giriga.

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

Tycker mest det är komiskt att företag/stater tror man kan stoppa internet å det som hör till.

De skulle nog kunna stoppa internet om de faktiskt ville. Jag skulle i annat fall se dig ansluta dig till internet om regeringen kapar internet kablarna eller sätter ut något super avancerad brand eller om de höjde bredband skatten med 8000%.:up:

On topic
Nej jag visste inte änns om rättegången ägde rum för änns nu vilket hint:ar om hur stort intresse jag har för den här rättegången. Vad rör det sig om föresten?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

det är tre grundare samt han som sponsra piratebay med serverar i början som är åtalade för med hjälp till brott mot upphovsrättslagen och förberedelse till brott mot upphovsrättslagen

Inaktiv
Skrivet av ZUJ:

Fildelning lär aldrig upphöra pågrund av dom höga priserna på spel, musik och film, och jag tror knappast priserna går ner om folk slutar fildela.

Företagen är helt enkelt för giriga.

Actually det är piraterna som är för snåla och inte tvärt om. Anledningen till att vi har så mycket film och spel som vi har idag är för att det finns så mycket pengar att hämta för tillmakarna. Destå mer pengar som finns i potten destå mer pengar vill någon riskera att satsa. Destå mer pengar någon är villig att satsa destå fler filmer och spel blir det.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

jag tycker det e helt sjukt om dom blir fällda för det piratebay är egentligen till för att dela filer mellan olika folk och att en del lägger ut upphovsrätts skyddat material är inte deras fel.

kommer det hända samma sak med blockets grundare för att det finns saker som är stulna där??? nae tror inte det va.........

Inaktiv

theHarmlessWarrior

skulle tro att bredbandsbolagen som telia o comhem m.m skulle bli ganska sura om staten klippte av deras kablar käns väldigt orimligt

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av IceMan:

Tycker mest det är komiskt att företag/stater tror man kan stoppa internet å det som hör till.

De skulle nog kunna stoppa internet om de faktiskt ville. Jag skulle i annat fall se dig ansluta dig till internet om regeringen kapar internet kablarna eller sätter ut något super avancerad brand eller om de höjde bredband skatten med 8000%.:up:

On topic
Nej jag visste inte änns om rättegången ägde rum för änns nu vilket hint:ar om hur stort intresse jag har för den här rättegången. Vad rör det sig om föresten?

Och du tror det skulle vara genomförbart?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

det intressanta är ju hur det går

Medlem

Jag är i grund och botten emot piratkopiering, och det är fel och om inte olagligt så omoraliskt.

MEN, att försöka stämma TPB är ju som att stämma Posten eller DHL för att dom smugglar droger och annat skit...
Pirate Bay, Posten och DHL levererar en tjänst, vissa gratis, andra kostar lite, andra kostar mer/mycket - sen VAD deras tjänster transporterar är inte deras ansvar, utan kundernas.

Förövrigt har jag först nyligen upptäckt att Piratpartiet har rätt vettiga åsikter, men för det första är det som att fista sig själv i röven att kalla sig Piratpartiet, och för det andra så är dom för inriktade på visa få frågor.

IP - IntegritetsPartiet hade varit bättre namn, och med en högerpolitik som (verkligen) gynnar arbete, både genom piska och morötter.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Skall försöka lyssna.

Hey har ni sett PBs fildelarkarta? Det hettar till ordentligt i vissa områden.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=882750

http://geo.keff.org/

Medlem

typiskt att tråden gick off-topic redan efter första inlägget

jag kommer inte lyssna alls tror jag, kommer nog läsa om det på nätet efteråt.

edit: eller iofs gjorde den väl inte det eftersom trådskaparen började prata om fildelning.. sorry.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av 93karlsson:

theHarmlessWarrior

skulle tro att bredbandsbolagen som telia o comhem m.m skulle bli ganska sura om staten klippte av deras kablar käns väldigt orimligt

hans andra förslag var vettigare, typ en skatt för att använda internet som knappt nån har råd att använda.
Då skulle iaf jag skapa min egen internet hemma och fildela fritt. Fight the Power!

(ironi FRA).. doh.


signatur

thank you, come again

Medlem

har ett arbete men får se vad jag hinner

bloggade vilka preliminära datum som gäller om någon är nyfiken o inte sett det en på idg eller annat ställe.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Werzion:

MEN, att försöka stämma TPB är ju som att stämma Posten eller DHL för att dom smugglar droger och annat skit...
Pirate Bay, Posten och DHL levererar en tjänst, vissa gratis, andra kostar lite, andra kostar mer/mycket - sen VAD deras tjänster transporterar är inte deras ansvar, utan kundernas.

Oavsett vad man tycker om fildelning så finns det en ganska stor skillnad:

TPB är extremt medvetna om att det läggs upp mängder av upphovsrättsskyddat material samt att populärt (upphovssrättsskyddat) material ger de som ligger bakom sidan mer pengar i form av reklamintäkter.

Inaktiv

sant men jag tycker inte det spelar nån roll om det inte blir någon ändring i lagen som att det är förbjudet att ha länkar till upphovsrätts skyddat material på sin sajt t.ex

Medlem
Skrivet av Margy:

Oavsett vad man tycker om fildelning så finns det en ganska stor skillnad:

TPB är extremt medvetna om att det läggs upp mängder av upphovsrättsskyddat material samt att populärt (upphovssrättsskyddat) material ger de som ligger bakom sidan mer pengar i form av reklamintäkter.

Men VAD som hamnar på TPB, lagligt som olagligt material, är inget som TPB har med att göra (med reservation, jag har inte full koll på "stället") utan det är ju deras användare (kunder) som bestämmer det.

På ett sätt är det "du och jag", allmänheten, den stora massan som bestämmer det.

Likväl som att Posten och DHL inte själva bestämmer vad deras kunder vill ha transporterat.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

det har visst tpb med att göra men dom har själva valt att inte lägga sig i vad som laddas upp , dom hade lätt kunnat säga det o det får du inte ladda upp och då hade det inte varit någon diskussion men det går emot vad deras sk. filosofi eller vad man ska kalla det.

Bara en sån sak gör dom ju ansvariga för vad som syns där och inte enligt mig då.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Vet inte om det är så mycket pengar för dessa killar, vad fick tpb egentligen när dom stämde dom Italienska internet operatörerna och vann förra året?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

never ending war.


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Skrivet av MiXiE:

never ending war.

..on organized crime.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

nej nej nej, det är TERRORISM!11!!!1


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Skall försöka lyssna.

Hey har ni sett PBs fildelarkarta? Det hettar till ordentligt i vissa områden.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=882750

http://geo.keff.org/

Haha, kina nukad.

Fan va kyligt de va i afrika så här års...


signatur

B lup

Medlem

Resultatet på den här rättegången blir intressant. Domen kommer ju tydligen att hjälpa till att visa vad man kan dömas för.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Inaktiv
Skrivet av 93karlsson:

jag tycker det e helt sjukt om dom blir fällda för det piratebay är egentligen till för att dela filer mellan olika folk och att en del lägger ut upphovsrätts skyddat material är inte deras fel.

kommer det hända samma sak med blockets grundare för att det finns saker som är stulna där??? nae tror inte det va.........

Bra tänkt, om bara Aftonbladet och dess regering och rättsväsende kunde TÄNKA också... universum skulle väl implodera vilket kanske inte är så dåligt ändå.

hmm..

Förvånandsvärt lite inlägg om detta, det som börjar imorgon är faktiskt ganska intressant/stort..

hint hint..

DN ->
Svenska Pirate Bay är världens största nedladdningsplats. På måndag börjar rättegången mot fyra av grundarna. Förhandlingen följs av medier i hela världen

Fyra av de personer som ligger bakom Pirate Bay hotas av fängelse och stäms samtidigt på över 100 miljoner kronor som skiv-, film- och programvaruindustrin tycker att de förlorat genom den nedladdning som skett via Pirate Bay. Och Daniel Johansson, fildelningsexpert från KTH, har redan fått göra intervjuer med medier från andra delar av världen, bland andra tunga internationella medier som New York Times.

- Experter från hela världen och internationella jurister kommer sannolikt över hit för att följa rättegången. Det kan vara den viktigaste rättegången i fildelningssammanhang eftersom den gäller den nya bittorrent-tekniken som utvecklats de senaste åren och som det inte finns några prejudikat kring.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

..Samtidigt som rättegången mot Pirate Bay äger rum väntas riksdagen den 25 februari anta piratjägarlagen, också kallad Ipred. Den ger till exempel ett filmbolag rätt att gå till domstol och begära ut uppgifter om IP-nummer på datorer som laddat ned filmer med upphovsrättsskydd utan att betala. Uppgiften kan sedan användas för att skicka kravbrev och stämma datoranvändare.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

Lagar stiftas av folk som inte kan lösa problem

Ska lyssna på rättegången.

Edit: Lyssnar nu. Trots att jag dels har en anställning, dels har företag och dels är rejält utbildad inom business (eller kanske just därför) så mår jag illa av det monetära systemet. Lustigt också men självklart att när några killar i Sverige inklusive ansvarig för bolaget som tillhandahöll tjänster står åtalade, ser man att på åtalssidan finns bolag ända upp till Columbia, som rakt igenom mig veterligen ägs av de högsta frimurarna i världen och redan har miljarder i sina fickor, tjänar slantar på att starta krig etcetera. Man mår illa.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Skriv svar