10-dollarsplanen också för EA Sports-titlar?

Robot
10-dollarsplanen också för EA Sports-titlar?
Medlem
10-dollarsplanen också för EA Sports-titlar?

Jag tycker inte om idén att man måste fylla hårddisken med några gig för varje spel man köper från EA. Det blir lätt fullt väldigt snabbt då...

Medlem

Det finns det ju en enkel lösning på: Köp inga spel från EA.

Problemet löst.

Medlem

Om ett vanligt konsollspel kostar säg 599kr, och det är 100% nöje i detta, tror dem då på fullt allvar att någon är intresserad att betala mer för att andrahandsvärdet är såpass lågt.

Det säger sig självt att om jag köper ett spel och jag senare upptäcker att utvecklaren lovar mkt men håller tunt.

Att jag då gör mig av med det fortast möjligt, jag struntar väl fulltändigt i om jag får ett extra "digitalt" vapen in någon shooter, eller en enbent pirat i ett basebollspel.

Hur kan någon värdera vad som är värt $10 i extramaterial.

Då är det fan bättre att dem startar sin egen downloadstore där folk kan köpa det dem vill ha med och ge fan i resten.

Om man tittar på X360 t ex och homebrew, så kan man få tag på precis vad man vill.

Spel, DLC, bonusmaterial, och vill man så behöver man inte betala en enda krona, skall man nu då ge sig in på den beggade marknaden foch sabotera att kanske dem som faktiskt köper sina spel, undviker denna marknad oxå, för att "spelen" inte blir kompletta utan koder.

På WII sidan är det ännu värre, där är homebrew 100% utbrett
där kan du till och med koda om din WII till en brödrost, nästan
alltså den är såpass modifierbar att det är skrämmande.

Dem spel som jag köpt till X360 mm, dem jag tycker är dåliga har jag sålt av, jag vet att andrahandsvärdet är piss, så i flera fall har jag antingen givit bort dem till kompisar, eller så har jag helt enkelt sållt dem till underpris.

Men det är något man får räkna med med dagens otroligt låga nöjesvärde och hållbarhet och framförallt att majoritetens spelare laddar ned.

Nintendo 8 ,16, 64, var mkt bättre, likadant med megadrive, neo geo mm.

Där var hårdvaran låst till mjukvaran, om man bortser från doktor 64, som var hårddiskbaserad, men ooohh vad klumpig.

Den enda gång som ett spel kommer vara någorlunda säkert är om man inför någon form av genetisk låsning till den individ som spelar.

Som det är nu, så behöver man inte vänta på release i resp land, det är bara att köpa spel från utlandet eller att ladda ned så får man precis vad man vill ha.

Så vad gör bolagen då, jo man höjer priserna och tar betalt för DLC, något som gör att moroten krymper.

Bra jobbat, bekämpa pirater med prishöjningar för dem laglydiga.

Underbar strategi


signatur

Denon / Pioneer

Inaktiv

Verkar ju som det bidrar till en del gratis material.


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Jag gillar deras $10 strategi. Jag köper mina spel nya så jag får materialet ändå och nu är ju t om ytterligare ett DLC till ME2 på väg som är gratis för alla som köpt spelet nytt. Det ser jag inget fel med. Dom enda som drabbas är konsolspelare som köper spelen begagnade.

Medlem

Haha ja vad kan man säga, skyll er själva är väl det första jag kommer på då jag och många med mig varnat för just den här utvecklingen. Får mig inte direkt att gilla EA mer snarare är det motsatta mer sant, dock är jag inte för fem öre förvånad som sagt var...

EA lär kanske märka vilka som bestämmer när spelen de producerar inte längre säljer eller så är det helt enkelt så att dagens generation kan ta hur mycket skit som helst när det kommer till digital media. Detta hade aldrig tillåtits för en fysisk vara men det är klart där kan man inte heller skylla på piratkopieringen som orsak till att man inte säljer.

Medlem

Helt oväntat så är det enda de lyckas med att skrämma bort de normalt sett betalande kunderna genom att med fula metoder minska värdet på den produkt de säljer.. Jävligt bra tänkt där EA..

Medlem
Skrivet av AtreX:

Helt oväntat så är det enda de lyckas med att skrämma bort de normalt sett betalande kunderna genom att med fula metoder minska värdet på den produkt de säljer.. Jävligt bra tänkt där EA..

Hur minskar dom värdet för dom betalande kunderna?
Dom som betalar och köper spelet nytt lider inte alls. Dom kan välja att utnyttja koden dom får och få gratis DLC. Dom som köper spelen begagnade genererar inga pengar till EA ändå. Dom kan då välja att betala dom där $10 och få det extra innehållet.

För att ta mass effect 2 som exempel igen. Man fick lite extra grejer day 1. Den där snubben + hans uppdrag samt ytterligare ett litet uppdrag och snart kommer ytterligare ett DLC till ME2 som är gratis för alla som har köpt spelet nytt.

På vilket sätt minskar det värdet? Alla andra utgivare hade med all säkerhet tagit betalt för all DLC som släppts.

Medlem
Skrivet av tankare:

Hur minskar dom värdet för dom betalande kunderna?
Dom som betalar och köper spelet nytt lider inte alls. Dom kan välja att utnyttja koden dom får och få gratis DLC. Dom som köper spelen begagnade genererar inga pengar till EA ändå. Dom kan då välja att betala dom där $10 och få det extra innehållet.

För att ta mass effect 2 som exempel igen. Man fick lite extra grejer day 1. Den där snubben + hans uppdrag samt ytterligare ett litet uppdrag och snart kommer ytterligare ett DLC till ME2 som är gratis för alla som har köpt spelet nytt.

På vilket sätt minskar det värdet? Alla andra utgivare hade med all säkerhet tagit betalt för all DLC som släppts.

Tänk ett steg längre, vad händer med de som i sin tur vill sälja sitt spel vidare? De lär knappast kunna sälja spelet för nästan samma summa som de själva betalade vilket garanterat gör att många kommer avstå från att köpa spelen begagnade vilket i sin tur kommer påverka de som köper nytt eftersom priset kommer vara högre tack vare just att det är färre som köper nytt. Förstår du vart jag är på väg, det är lite ett moment 22 över detta och EA verkar inte förstå detta eller så förstår de men skiter i det eftersom de ju alltid kan skylla på piraterna i värsta fall.

Finns inget som säger att jag som köpare måste betala en summa pengar när jag i min tur säljer den produkt jag köpt när det gäller fysiska varor, vad finns det för skäl att media ska vara ett undantag? Priset på en fysisk vara är även satt efter att folk kommer sälja sin produkt vidare, är väl bara för utgivarna att göra samma sak och se hur många som är villiga att betala det högre priset. Det finns en gräns för vad folk är beredda att tillåta och EA närmar sig den för var dag som går, om de inte tänker om kan de komma att förlora mer än bara intäkter för spel köpta i andrahand.

Medlem

Öhh...vad snackar du för gojja. Jag läser det du skriver men det finns ingen poäng eller logik. Sluta gnäll på EA, de får inga pengar för andrahandsförsäljningen alls, och i USA är det även stort med uthyrning av spel som inte heller genererar några pengar för spelföretagen.

Jag är inte ens säker på att man behöver en licens för att hyra ut spel så som man behöver för filmer, vilket i så fall innebär en stor förlust i intäkter.

Ja målet med detta är att stävja andrahandsförsäljingen av spel, och med lite tur leder det till att vi får se större, roligare och bättre titlar i framtiden om företagen kan få lite extra pengar tilll utveckling. Kanske vågar EA till och med satsa på nya och innovativa spel ibland om de inte behöver ta lika stora risker för sina framtida projekt.

Medlem

Haha ja du kan ju alltid hoppas på att så sker jag kan å andra sidan mer eller mindre garantera dig att framtidens spel inte kommer vara i närheten lika bra som på min tid sedan om det beror på nostalgi eller att spelen faktiskt var bättre är en annan sak. Det är hur som helst inte speciellt svårt att testa detta själv om man inte tillhör min generation då till exempel Starcraft än idag går att köpa och detta trots att det är över 10 år gammalt.

Vad är exakt är det som säger att ett företag ska få betalt varje gång jag som privatperson säljer min produkt vidare? Står det i någon lag eller så? Nej men EA och liknande företag hade gärna sett att så var fallet och vem vet kanske kommer vi få en sådan lag inom en snar framtid för folk verkar ta mig tusan gå med på vad som helst.

Du ser ingen logik i det jag skriver? Du ser inte att på sikt kommer dlc vara en regel mer än ett undantag, att spelen kommer säljas i mindre delar som kommer kosta mer än vad spelet hade kostat om det sålts i "ett stycke". Fine om du gillar EA och deras mer eller mindre meningslösa metoder (detta kommer bara innebära att butiker som Game tar mer betalt för begagnade spel så de som förlorar är återigen konsumenten) så hoppas jag verkligen att du inte vänder kappan efter vinden, "you´ve made your bed, now sleep in it".

Medlem
Skrivet av mr_jingles:

Kanske vågar EA till och med satsa på nya och innovativa spel ibland om de inte behöver ta lika stora risker för sina framtida projekt.

EA våga satsa på riskabla projekt som de inte vet på förhand kommer sälja x antal miljoner, tror du på fullaste allvar så kommer ske?

Nej vill du ha nya spel så är det indieföretagen som gäller, räkna inte med att utgivarna skulle våga satsa pengar i spel som kan innebära stora förluster den tiden är mer eller mindre förbi.

Medlem

Det finns en andrahandsmarknad för nästa alla produkter men ändå verkar företagen bakom dessa klara sig bra. Varför ska det vara annorlunda för spelutgivare?

Jag tror som PcGamer att nyskapande spel kommer från självständiga indieutvecklare där skaparglädjen fortfarade finns och inte från kolosserna som enbart räknar slantar.

Medlem

Jag tror nog att EA är tillräckligt proffesionella för att inse att även de kommer att behöva släppa nya originella titlar då och då. Du kanske har hört talas om Dead Space eller Mirror's Edge? Är ett spel bara innovativt om det inte riktar sig till mainstream målgruppen?

Du kanske har missat det här med att DLCn inte kostar något? Det "kostar" bara om du förväntar dig att sälja spelet vidare vid ett senare tillfälle och inte kan få ut lika mycket för det. Klart att företagen vill begränsa de möjligheterna, annars kan ju ett spel vandra i flera led utan intäkter.

Jag vet inte vad nostalgi har med saken att göra, även jag har spelat spel sedan 80-talet och det finns juveler att hitta bland de spelen men mycket är ren skit. Tittar du rent procentuellt så hur mycket skräp producerades det inte till C64 och Nintendo osv.

Produktionerna är större nu, vilket ger större risk, vilket ger mindre innovation. Andrahandsförsäljning ger ännu större risk, vilket ger ännu mindre innovation. Innovationen kommer alltid att finnas där dock, jag ser fram emot kommande år då jag får se Battlefield och Modern Warfare serierna försöka överträffa varandra. Inget driver innovation som lite konkurrens.

Vi kommer att få se grymma spel i framtiden, sen om du personligen upplever dem som sämre för att du kanske hade ett lekfullare sinne som barn så är det en annan sak.

/Edit/ Jo, visst indiespel kommer alltid att vara en plattform för att testa nya idéer, säkert något storföretagen kommer använda sig av också. För att sedan implementera i storproduktioner.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

massa text

Ditt argument håller inte.
Om du säljer spelet för nästan samma pris begagnat som för ett nytt spel och din inte nu kommer få dom sålda. Ja om nu den andra personen är beredd att lägga ut nästan samma summa på ett beg. spel som för ett nytt så kommer kanske personen att köpa det nytt istället och pengarna åker ner hos EA & utvecklaren.

Har jag förstått det rätt om du vill köpa spelet, spela igenom det och sedan sälja det för så nära retail priset som möjligt så du har spenderat så lite pengar som möjligt, gärna ska det hamna så nära 0 kr spenderade? Likheterna mellan beg. marknaden för konsol och piratkopiering är slående lika i sådana fall om man bortser från att det ena alternativet är olagligt.

Hade du varit lika upprörd om EA's gratis DLC hade kostat för alla istället? Nu får du ju DLC för 0 kr som är värt, enligt EA, $10.
Alla andra utgivare hade sålt materialet för $10 istället för att ge bort det till alla som varit snälla och köpt spelet nytt.

Skrivet av Fairfax:

Det finns en andrahandsmarknad för nästa alla produkter men ändå verkar företagen bakom dessa klara sig bra. Varför ska det vara annorlunda för spelutgivare?

Jag tror som PcGamer att nyskapande spel kommer från självständiga indieutvecklare där skaparglädjen fortfarade finns och inte från kolosserna som enbart räknar slantar.

Ja det kan kanske tyckas vara lustigt att det ska vara olika men man kan väl anta att det är för att marginalerna mellan beg och nytt är mycket mindre när det gäller spel.

Vet inte exakt vad du & PcGamer definerar som nyskapande men EA har ju satsat på titlar som kanske inte direkt är mainstream direkt i alla fall:

Dragon Age
Brütal Legend
Dead Space
Battlefield: Heroes
Mirrors Edge

Kanske inget nyskapande förutom kanske mirrors edge men inget jag skulle kalla mainstream direkt.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Tänk ett steg längre, vad händer med de som i sin tur vill sälja sitt spel vidare? De lär knappast kunna sälja spelet för nästan samma summa som de själva betalade vilket garanterat gör att många kommer avstå från att köpa spelen begagnade vilket i sin tur kommer påverka de som köper nytt eftersom priset kommer vara högre tack vare just att det är färre som köper nytt. Förstår du vart jag är på väg

Vart är du på väg? Kan du omformulera dessa 3 (tre!) meningar till något man kan läsa?


signatur

Welcome to the Manglerdome

Inaktiv

Om man säljer något man köpt för fullpris; må vara en bil, en tv eller ett spel; varför ska de som producerat varan ha en procentandel på den transaktionen också?
Någon tar upp att företagen inte tjänar pengar på hyr-spel, men det är klart de gör. Videoaffären/liknande som hyr ut spelen måste ju ha köpt det först, vilket de oftast gör precis vid lansering, då spelet är som dyrast.

Det verkar inte vara någonting annat än vinstmaximering för företagen, som de har i åtanke.
Men som vanligt, av någon outgrundlig anledning, så rycker privatpersoner utan anknytning till branschen ut till dess försvar.

DLCs på releasedag, samma pris i onlinebutiker som i butik, 10-dollarsplan för begagnade spel.. ja snälla, fortsätt, vi betalar gärna Mer..

Please sir, may I have some more?

1
Skriv svar