GTA IV historiens dyraste spel

Medlem
GTA IV historiens dyraste spel

Va, shenmue 3a? Det trodde jag aldrig...

Medlem

GTA 4 och MGS 4 visar vägen för ur det ska gå till, alla kategorier. Intelligens och innovation i smakfullt paket- vad mer kan man begära. Här har även finansiärerna fått valuta för pengarna så kulorna sur ut att fortsätta strömma in. Drömmer om att någon rysk oligark skulle pumpa in liknande summor i GSC, då skulle det bli åka av!

Medlem

Runt 700 miljoner kr alltså. Galet mycket pengar.

Även för egen del så hör GTA IV till ett av de dyraste spelen räknat i kr per spelad timme. Jag köpte till fullpris direkt när det kom ut. Inget "dåligt" spel men tja, tröttnade efter knappt 10 timmar.

Medlem

Märks inte om man ser till underhållning per timme.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Är fan ett av de bästa spelen någonsin också. Bästa spelet i "modern tid" enligt mig. En massa BioWare spel ligger ifs där omkring också..


signatur

Have a good time!

Medlem

60 miljoner på Too Human som failade så hårt. Lite lol på den måste jag säga

Medlem

100 miljoner dollar och ändå är det ett av dom sämst optimerade spelen som finns, haha


signatur

//monster

Medlem

Undra vad Starcraft 2 kommer kosta. Har ändå utvecklats sedan Wc3 tft släpptes 2003

Medlem

Vad är det som kostar så j@vla mycket pengar? Helt sjukt att det ska kosta så mycket pengar...

Medlem
Skrivet av b3pp0:

100 miljoner dollar och ändå är det ett av dom sämst optimerade spelen som finns, haha

Jag tycker fan att det är grymt bra optimerat. Flyter på mycket bättre än t.ex. The Saboteur, The Godfather II osv... och dessa spel är ju långt ifrån lika snygga och massiva som GTA IV.


signatur

Have a good time!

Medlem

jimbo1234: Man brukar väl säga att en svennebanan ska dra in 1.5miljoner kronor per år, för att företaget ska tjäna på att ha dig anställd.
Tänk då om man har 1000pers som ska arbeta.

Säg att dom är 100pers som jobbar heltid i 3år. Och att det kostar företaget 30000kr/anställd, det drar lätt i väg till 100miljoner. Och då är det 900pers till som varit inblandade.

--
Dock som redan skrivit, så visar det att dyrare produktioner inte alltid är bäst. GTA4 är kul i ett par timmar utav dom 30timmar som SP varar.

Sen kan man fråga sig om dom även räknat med valutansvärde osv, dvs kan ju Shenmue ha kostat med för 10år sen, än vad 100miljoner dollar är nuförtiden.

---
Kollade lite snabbt på "The Inflation Calculator" mellan 1998 och 2008. 92miljoner skulle priset varit för Shenmue om dom gjort det 2008.

Inaktiv

Vilket har sålt mest? Halo 3?

Inaktiv

Som 1 månads intäkter från WoW (650 miljoner kr) och då räknar jag bara 5 miljoner subscriptions och inte asiater.

Det är inte bara Nintendo som prints money även Acti-Blizz gör det.

Medlem

tycker synd om alla pengar dom lär förlorat för Too Human, som sög så jävla hårt

Medlem

loads of cash....men jaja...

Medlem

1000 pers?! Det är ju en smärre armé. Minns en tid då spel slängdes ihop av max 4-5 personer.

Medlem
Skrivet av xector:

Va, shenmue 3a? Det trodde jag aldrig...

Heh, varenda Dreamcastägare skulle behövt köpa två exemplar av Shenmue för att spelet skulle gå plus.

Inaktiv

lirat GTA4 lite dom senaste dagarna sen man la ner det för några månader sen

faktiskt ett bra och väldigt detalierat spel!

ligger mycket svett bakom det..

Medlem

Med tanken på att företagen får ungefär 20$ av kakan av spelen som säljs så budget på 100 miljoner krävs ju att de säljer 5 miljoner exemplar, så vitt jag vet så sålde ju GTA detta och tjänade en hel del på den kakan

Inaktiv
Medlem

Håller på och lirar om GTA IV för tredje gången just nu. Fruktansvärt bra spel!

Medlem
Skrivet av blabbs:

Undra vad Starcraft 2 kommer kosta. Har ändå utvecklats sedan Wc3 tft släpptes 2003

Rent teknist sätt borde Starcraft 2 vara jäkligt billigt. Inte nyskapande precis utan är likadant som ettan(typ). Sammt att grafiken är inte revolutionenerande precis.
Däremot kanske de kostar en del med all finslipning och optimering etc...Något blizzard är noga med.

Främst tror jag Starcraft 2 kommer kosta rätt mycket bara pga blizzards enorma reklamkampanj.

Medlem
Skrivet av dosman:

Om man justerar för inflation hamnar Shenmue på andra plats med 88 miljoner dollar.

http://data.bls.gov/cgi-bin/cpicalc.pl

Eftersom spelet gjordes i japan (antar jag...) är nog budgeten omräknad till dollar i dagens värde.

Medlem

GTA IV blev dyrt för att de lade ner mycket pengar på det som gjorde spelet till en sådan fantastisk upplevelse som det var; detaljer, detaljer, detaljer, detaljer och åter detaljer.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Vilka av spelen tjänade mer än budgeten då?
Bara GTA IV och Halo 3?

Medlem

Läste nånstans att budgeten för GTA4 var ca $50M, och att de fick $50M från Microsoft för att deras DLC skulle bli Xbox-exklusivt

Medlem

MGS4 är dock det bästa spelet på hela listan

Medlem

sjukt va pengar första platsen men efter att ha spelat gta4 så förstår man ändå.

Medlem

APB trodde jag inte skulle kosta så mycket. Men i försäg så är de ju gamla GTA lirra bakom de. Förse hur mycket Realtime worlds känar på spelet när de släpps. Good Lucky to them.

123
Skriv svar