Yakuza 3 anpassas för väst

Robot
Medlem
Yakuza 3 anpassas för väst

Trodde hela grejen att spela ett japanskt spel från en japansk utvecklare som utspelar sig i japan var just att man ville uppleva deras kultur.....speciellt ett yakuza spel. Suck och sen undrar utvecklare varför fansen inte köper deras spel...

Inaktiv

bra om dom tar bort värdinneklubbar

svenskar om några skulle inte alls förstå det konceptet.
skulle direkt vara mittenuppslag på aftonbladet om att japan och spel från japan innehåller prostitution och whatnot..

vill folk spela japanska spel så får dom lära sig japanska?
precis som japanerna om dom vill spela engelska spel..

jag får t ex ett Gundam spel om någon dag, helt på japanska.
ska bli kul att spela, utan att klaga på att något saknas..

Medlem

Jag har den japanska versionen och det är synd att de klipper sånt innehåll! Jag älskar värdinne-inslaget, det är inget stort men det är en trevlig grej! Hoppas de ångrar sig eller lägg till som DLC senare, så att folk som inte förstår japanska också får spela det!

Medlem
Skrivet av F3D:

bra om dom tar bort värdinneklubbar

svenskar om några skulle inte alls förstå det konceptet.
skulle direkt vara mittenuppslag på aftonbladet om att japan och spel från japan innehåller prostitution och whatnot..

vill folk spela japanska spel så får dom lära sig japanska?
precis som japanerna om dom vill spela engelska spel..

jag får t ex ett Gundam spel om någon dag, helt på japanska.
ska bli kul att spela, utan att klaga på att något saknas..

ja för det är ju ingen skillnad på svårighetsgraden av att lära sig det ena språket jämfört med det andra.

ge mig värdinneklubbar!

Medlem

Demon talade om ett värdelöst spel.

MFZ
Medlem

yakuza 3 demot kändes ju jävligt fattigt iaf måste jag säga.
d va som att ps2an levde i ps3ans skal för en sekund tills jag stängde av det.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av F3D:

..lära sig japanska.. jag har lärt mig..

MEN ÄR DU SERIÖS? ........

Medlem

Tycker det här är trist, men inget hindrar mig från att köpa spelet.

Skrivet av F3D:

svenskar om några skulle inte alls förstå det konceptet.
skulle direkt vara mittenuppslag på aftonbladet om att japan och spel från japan innehåller prostitution och whatnot..

Om så är fallet, varför var det inget mittenuppslag i aftonbladet angående Yakuza 1&2?

Inaktiv

ring o kolla med aftonbladet

fz, serious business

Skrivet av Cedric:
Skrivet av F3D:

..lära sig japanska.. jag har lärt mig..

MEN ÄR DU SERIÖS? ........

wat, två meningar out of context ..

Sen när gillar vi inte värdinneklubbar?

Medlem
Skrivet av F3D:

bra om dom tar bort värdinneklubbar

svenskar om några skulle inte alls förstå det konceptet.
skulle direkt vara mittenuppslag på aftonbladet om att japan och spel från japan innehåller prostitution och whatnot..

vill folk spela japanska spel så får dom lära sig japanska?
precis som japanerna om dom vill spela engelska spel..

jag får t ex ett Gundam spel om någon dag, helt på japanska.
ska bli kul att spela, utan att klaga på att något saknas..

Vet inte om jag förstår vad din poäng är. Japaner är värdelösa på engelska. Västerländska spel översätts till japanska om de skickas till Japan precis som japanska spel översätts till engelska. Enligt dig låter det som att det är något fel med detta.

För övrigt så finns ju prostitution i massor av västerländska spel och jag har inte märkt av det i tidningarna. The Witcher, GTA och Dragon Age t ex.

Inaktiv

Vilka självgoda puckon... Tror de verkligen att vi här i väst inte har fått några doser Japansk kultur och tradition? Det kryllar ju av manga/anime bös över allt. Eventuella missförstånd skulle ju lätt kunna elimineras. Räcker att värdinnan kort och gott säger till en: "Vill du ha dig ett ligg, får du gå någon annan stans" första gången man går dit. Om det nu skulle vara så otroligt farligt att tro det...

Hoppas bara de har bytt ut sushin mot Mc. Man kan ju lätt tro att det är en sur gammal mus som ska lapas annars.

Inaktiv

Se på Record of Agarest War där det lilla material av suggestiva bilder blev det enda som vi talade om, sedan skrattat åt och aldrig köpt.

Jag tycker att de borde tagit bort giftemål och sånt skit ur spelet, precis som det tog bort värdinnor ur Yakuza.

För att i väst klarar inte av detta och gör paroditrailers av spelet och censurerar bilder som inte visar något för skapa en starkare effekt:

US Paroditrailer av Agarest War

Btw. Ser ni den trailern så har ni sett 20% av allt suggestivt innehåll i spelet.

Agarest War är ett spel som byggs av intelligenta dialoger som tar dig vidare i storyn sen att det finns suggestiva bilder att låsa upp är en bonus för no-lifers.

Spelets första dialog:
http://www.youtube.com/watch?v=eAuoIKsSoWo#t=4m5s

Agarests Soundtrack är sjukt bra med:

Det gör helt rätt med Yakuza, i väst är den en stor grej!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Det kallas för målgruppsanpassning och sker i många sammanhang. Reklamkampanjer, produktdesign, produktnamn osv.

Jag tror de vet vad de sysslar med när de tar bort extra-japanska element från spelet. Upplevs ju bara som konstigt om man tar fenomen ur sitt sammanhang, kanske dessutom där fenomenet blir helt missförstått, som att värdinneklubb skulle vara något slags horhus.

Medlem

Lite synd att de klipper bort material, antagligen är det för moraltanterna på andra sidan pölen.
Inget spel för mig i alla fall.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem
Skrivet av korosuu:
Skrivet av F3D:

bra om dom tar bort värdinneklubbar

svenskar om några skulle inte alls förstå det konceptet.
skulle direkt vara mittenuppslag på aftonbladet om att japan och spel från japan innehåller prostitution och whatnot..

vill folk spela japanska spel så får dom lära sig japanska?
precis som japanerna om dom vill spela engelska spel..

jag får t ex ett Gundam spel om någon dag, helt på japanska.
ska bli kul att spela, utan att klaga på att något saknas..

ja för det är ju ingen skillnad på svårighetsgraden av att lära sig det ena språket jämfört med det andra.

ge mig värdinneklubbar!

Så du tror det är svårare för dig att lära dig Japanska än vad det är för en Japan att lära sig Engelska?

Japanska är relativt enkelt när man väl kommer in i det, det som är svårt är att lära sig alla Kanji. (Och nej jag kan inte Japanska, men har däremote tagit en grundkurs för länge sedan)

Medlem

Redan i första Ryuu ga gotoku figurerade host-klubbar vad jag minns, men så har jag bara spelat den japanska versionen. Var detta censurerat i väst alltså?

Eller är det bara när det är kvinnor som är värdinnor som det skall censureras? Host-klubbar kanske inte är en del av "könsmaktsordningen", den där som män uppehåller när de blir manipulerade att köpa svindyra drinkar av hostesses... hm... ja just det.

Trams. Det japanska samhället går utmärkt att visas exakt som det är. Folk som är oförmögna att se nåt i dess kulturella kontext har oftast inget vettigt att komma med ändå.

Det är bara att texta spelet och släppa här. Jag är trött på att man skall försöka måla över det japanska samhället i spel, nåt som har pågått ända sen Street Gangs/River City Ransom och Nintendo World Cup (!) till NES.

Inaktiv
Skrivet av Forcie:

Det är bara att texta spelet och släppa här. Jag är trött på att man skall försöka måla över det japanska samhället i spel, nåt som har pågått ända sen Street Gangs/River City Ransom och Nintendo World Cup (!) till NES.

Har de varit och tallat på ett av mina favorit spel NWC? Förtälj mer!

Inaktiv

Bah, Blir säkert som AC2 gör. Ta bort innehåll "För det är för mycket" och lägga till det senare som DLC. Värsta som finns tätt intil map packs som DLC.

Tycker att de borde släppa spelet som de är, samma med FF13, visst engelska voice actor är kul men en del kanske vill höra japanska med engelsk text?

Inaktiv

ofta de klipper bort intressanta saker

Medlem

Jag har alltid varit emot sådana här anpassningar då jag tror att de gör mer skada än nytta. Det finns ett alltjämt växande intresse för den asiatiska populärkulturen så det verkar konstigt att man fortfarande försöker avskärma oss från dem. Det är inte konstigt om vi får svårt att förstå vissa saker om vi inte ges möjligheten att ta del av dem.

Skrivet av Kveldulver:
Skrivet av Forcie:

Det är bara att texta spelet och släppa här. Jag är trött på att man skall försöka måla över det japanska samhället i spel, nåt som har pågått ända sen Street Gangs/River City Ransom och Nintendo World Cup (!) till NES.

Har de varit och tallat på ett av mina favorit spel NWC? Förtälj mer!

[http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_World_Cup]
Läs under "Regional differences"

Medlem

provade demot, usch.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Jag har alltid varit emot sådana här anpassningar då jag tror att de gör mer skada än nytta. Det finns ett alltjämt växande intresse för den asiatiska populärkulturen så det verkar konstigt att man fortfarande försöker avskärma oss från dem. Det är inte konstigt om vi får svårt att förstå vissa saker om vi inte ges möjligheten att ta del av dem.

Skrivet av Kveldulver:
Skrivet av Forcie:

Det är bara att texta spelet och släppa här. Jag är trött på att man skall försöka måla över det japanska samhället i spel, nåt som har pågått ända sen Street Gangs/River City Ransom och Nintendo World Cup (!) till NES.

Har de varit och tallat på ett av mina favorit spel NWC? Förtälj mer!

[http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_World_Cup]
Läs under "Regional differences"

+1. Riktigt bra skrivet!

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Jag har alltid varit emot sådana här anpassningar då jag tror att de gör mer skada än nytta. Det finns ett alltjämt växande intresse för den asiatiska populärkulturen så det verkar konstigt att man fortfarande försöker avskärma oss från dem. Det är inte konstigt om vi får svårt att förstå vissa saker om vi inte ges möjligheten att ta del av dem.

Skrivet av Kveldulver:
Skrivet av Forcie:

Det är bara att texta spelet och släppa här. Jag är trött på att man skall försöka måla över det japanska samhället i spel, nåt som har pågått ända sen Street Gangs/River City Ransom och Nintendo World Cup (!) till NES.

Har de varit och tallat på ett av mina favorit spel NWC? Förtälj mer!

[http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_World_Cup]
Läs under "Regional differences"

Det kändes ju dock som att förändringarna var till det bättre väl?

Medlem
Skrivet av Spectral:
Skrivet av Fairfax:

Jag har alltid varit emot sådana här anpassningar då jag tror att de gör mer skada än nytta. Det finns ett alltjämt växande intresse för den asiatiska populärkulturen så det verkar konstigt att man fortfarande försöker avskärma oss från dem. Det är inte konstigt om vi får svårt att förstå vissa saker om vi inte ges möjligheten att ta del av dem.

Skrivet av Kveldulver:
Skrivet av Forcie:

Det är bara att texta spelet och släppa här. Jag är trött på att man skall försöka måla över det japanska samhället i spel, nåt som har pågått ända sen Street Gangs/River City Ransom och Nintendo World Cup (!) till NES.

Har de varit och tallat på ett av mina favorit spel NWC? Förtälj mer!

[http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_World_Cup]
Läs under "Regional differences"

Det kändes ju dock som att förändringarna var till det bättre väl?

Vilket ju är högst subjektivt.

Personligen så tycker jag det är dåligt att man tar bort innehåll. Dels för att det tar bort saker som från början var tänkt att vara där, oavsett hur viktigt detta var för storyn eller inte.

Språket kan man ju självklart anpassa om man nu skall göra en dubb, men själv ser jag gärna att man behåller originalspråket och nyttjar undertexter i kombination med eventuell dubb. Innehåll i spel borde man dock inte röra.

Fairfax slår huvudet på spiken med sin kommentar angående denna trend. Låt spelen vara och kulturen spridas!

Medlem

Kveldulver, Spectral med flera.

Riktigt så enkelt som det står i Wikipedia-artikeln är det inte när det gäller NWC.
Vad som i väst kallas Nintendo World Cup är i själva verket en del i serien Nekketsu Kouha Kunio-kun (hetlevrade hårdingen Kunio), som handlar om Kunio, som är en klassisk japansk tsuppari eller yankii, en subkultur av tonårsbusar som med brylcrémestinna frisyrer drog runt med händerna i fickorna på sina säckiga skoluniformskavajer och satte skräck i gamla tanter och pressade skolbarn på sina lunchpengar på 60-70-talet. Yankii finns till viss del kvar på sina håll även idag.
Gemensamt för alla spelen är att Kunio och hans polare löser det mesta med våld, ungefär som deras motsvarigheter i verklighetens Japan.

I "River City Ransom" skall Kunio och hans polare Riki spöa upp rivaliserande gäng från andra skolor för att rädda Rikis flickvän Mami. Spelet utspelar sig i en helt uppenbar japansk förortsmiljö, och i "lokaliseringen" har man mycket klumpigt suddat ut taken på karakteristiska japanska förortsvillor, ändrat lite skyltar i typiska japanska shoppingarkader och panikartat ritat om f.d. japanska postverkets logotyp från brevlådorna, för att det nödvändigtvis skall utspela sig i "River City" istället för i Japan. Att man i USA inte har japanska badhus, sushibarer och soba-resturanger över allt får man liksom se genom fingrarna med som spelare.. eh, ja just det.

Kunio och hans polare tränar vanligtvis med dodgeballklubben efter skolan, men i vad som här kallas "Nintendo World Cup" får hans klubb spela fotboll mot rivaliserande gymnasium (och således rivaliserande tsuppari-gäng). Istället för att spela teknisk fotboll löser de naturligtvis det hela med att vara så våldsamma på planen som möjligt och helt enkelt mosa motståndarlagen.
Detta scenario har man helt ignorerat, döpt om spelet till NWC, och gjort så att man kan välja lag med olika färger och nationaliteter. Men sen när får man slåss på plan i fotbolls-VM? Och sen när har spelarna rockabillyfrisyrer? De har ju knappt orkat rita om spritarna, och det är mest pinsamt.

För den som är lite insatt i japansk kultur är hela detta relativt avancerade sammanhang ganska uppenbart och man fattar en hel del bara genom att se Kunios frisyr. Hela konceptet hör liksom till, och det är ungefär lika lätt som att slutleda att en amerikansk highschoolserie har jocks och cheerleaders och att folk kommer oroa sig för sin prom date.
Men just för att man ständigt väljer att censurera istället för att översätta i sina "lokaliseringar" är det fortfarande nåt obskyrt för en västerlänning.

Medlem

kan hålla med att de kunde behållt innehållet för de som vill utforska det men personligen efter att ha spelat och gillat de första 2 spelen skarpt så va ju "värdinnedelarna" helt ärligt pisstråkiga.

vill man uppleva verklig japansk kultur finns faktaböcker o resebolag. och även om jag älskar japansk kultur o framför allt yakuzamyten så ska spel ska ju vara roliga att spela framför allt.

de japanska porrskådisarna som finns med i spelet eller iaf liknande finns säkert att prata med på internet om man nu vill.

1
Skriv svar