Ubisoft förklarar kontroversiellt kopieringsskydd

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Surt. Jag såg fram emot Silent Hunter 5 och nästa Splinter Cell. De missade just 2 sales

Avbokat mitt SH5.. Var också sugen på Splinter Cell, har ett par från den serien, grymma spel som jag gärna köpt, men inte längre..

Medlem

Hmmm, funderar på att förhandsboka SH5, Conviction och AC2, för att sedan avboka dem dagen därpå och skapa lite siffror som de kan titta på

Medlem

Fan vad folk ska vara känsliga då. Känns mer av att läsa kommentarerna här att vissa letar efter en ursäkt att befoga sitt omoraliska piratkopierande. Jag ger själva fan om ni piratkopierar (och jag kan urskilja det från stöld), men ni är hycklare om ni gör det för en sån här sak. Vill ni protestera en produkt ska ni varken köpa skiten eller konsumera den på något annat vis, annars visar ni bara att det utvecklaren har rätt och ger denne ytterligare en ursäkt att fortsatt bedriva värre och värre kopieringsskydd.
Säg som det är att ni helt enkelt är omoraliska snåla jävlar, det är bättre än att skylla på någon annan. Så slipper gamers se ut som hycklare.

99% av spelare kommer inte märka av skiten, det är nog fler som kommer märka av ifall ett spel är dåligt optimerat eller dåligt portat från en konsol.

Med det sagt kommer inte jag varken köpa spelet eller konsumera det på annat vis.

Medlem

Instämmer helhjärtat med Fairfax.

Självklart kan man "klara sig" utan ett spel i x antal minuter/timmar, men det är en principsak. Systemet behövs inte, det tillför inget av egentligt värde och kommer förmodligen bara tjäna som ännu en nagel i ögat på de som kör legalt.

Dessutom har vi problemet med spelbarheten på sikt, vem garanterar egentligen livstids serverpålitlighet? Även om sannolikheten att man plockar upp "Magic Carpet" om 20år är minimal så ska man kunna det! Precis lika mycket som man förväntar sig kunna läsa om en bok man har i bokhyllan.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av galnegus:

Fan vad folk ska vara känsliga då. Känns mer av att läsa kommentarerna här att vissa letar efter en ursäkt att befoga sitt omoraliska piratkopierande. Jag ger själva fan om ni piratkopierar (och jag kan urskilja det från stöld), men ni är hycklare om ni gör det för en sån här sak. Vill ni protestera en produkt ska ni varken köpa skiten eller konsumera den på något annat vis, annars visar ni bara att det utvecklaren har rätt och ger denne ytterligare en ursäkt att fortsatt bedriva värre och värre kopieringsskydd.
Säg som det är att ni helt enkelt är omoraliska snåla jävlar, det är bättre än att skylla på någon annan. Så slipper gamers se ut som hycklare.

99% av spelare kommer inte märka av skiten, det är nog fler som kommer märka av ifall ett spel är dåligt optimerat eller dåligt portat från en konsol.

Med det sagt kommer inte jag varken köpa spelet eller konsumera det på annat vis.

du får det att låta som att alla som gnäller på det här skydet per automatik piratkopierar.

det är i dagens läge helt oromligt att säga åt folk att vara online hela tiden för att spela ett single player spel.

jag hade verkligen hoppats på att utgivarna skulle omfamna steam och digitalnerladdning men istället för att använda tjänster som steam så slänger dom bara på mer och mer drm och nu detta. Med bra tjänster som t ex steam behöver man varken cd-check eller begränsningar i aktiveringen för man kan ändå inte sälja spelet vidare till någon eller byta vilket konsolfolket gör hela tiden. Så frågan är varför PC hela tiden får skit medans konsolfolket sitter och byter spel för fulla muggar och där man på 360 kan pirata minst lika mycket som på pc. Vilka är det som är snåla egentligen? Skulle vilja påstå att dom spelbytande konsolarna är bra mycket snålare i sådana fall.

Nä om konsolfolket tycker detta är ok så kan man ju undra hur mycket dom hycklar själva. Hade dom tyckt att det va ok att va online hela tiden när man lirar utan minsta lilla störning mellan dig och ubi servrarna. Hade konsolarna accepterat begränsningar på hur många gånger man kan installera/sätta in skivan i konsolen.

Hade varit så mycket gnäll så Pc spelarnas gnäll/frågor om DRM hade låtit som änglamusik

ska väl påpeka också att jag inte har något emot konsoler eller konsolspelare jag är bara något trött på hycklande konsolspelare .

Medlem

jag kan ju sätta en tia på att razor och reloaded grabbarna klarar av att cracka deras spel på en sisådär, 2 dagar innan release?

Medlem
Skrivet av simon857:

jag kan ju sätta en tia på att razor och reloaded grabbarna klarar av att cracka deras spel på en sisådär, 2 dagar innan release?

Säkert. Skulle heller inte förvåna mig om det (relativt) snabbt kommer upp en ubisoftdaemon man kan köra lokalt som emulerar authentication.

De skjuter sig bara i foten med detta, fattar inte beslutsprocessen som lett fram hit.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

För dom som undrar hur ofta uppkopligen går ner, ja det händer väl rätt "ofta" här så folk kan ju sluta använda den ursäkten eller visa en ISP som garanterar att man är uppkopplad hela tiden eller så betalar dom en istället.

Medlem
Skrivet av Burtas:

För dom som undrar hur ofta uppkopligen går ner, ja det händer väl rätt "ofta" här så folk kan ju sluta använda den ursäkten eller visa en ISP som garanterar att man är uppkopplad hela tiden eller så betalar dom en istället.

Precis, för hela sverige har verkligen tillgång till annat än ADSL?
Alla spelare i sverige har uppkoppling tillgänglig i stugan/på semester/på vägen till jobbet (om man pendlar) eller tycker det är bra att inte kunna spela sina spel om säg 5år.
Snacka om att vara blåögd eller missförstå med mening, hur kan någon vara så dum att de försvarar ett sådant system?
Du tycker såklart det är en utmärkt idé att också kräva samma ip-adress, användarkonto, OS och hårdvara varje gång du ska spela?
Samt att ubisoft får köra ett "antipiratprogram" som scananr din dator varje gång du ska spela?
Köper du spelet får du lida, jag garanterar att piraterna på releasedagen kan spela utan problem, var de vill och hur mycket de vill.

Medlem
Skrivet av galnegus:

text

Om mina köpta spel- och film-fodral kunde tala skulle de förklara för dig hur fel du har.
Jag lägger en hel del pengar på spelande, men när Ubisoft kör en sådan fuling då vill man ju nästan tanka ner, bränna ut spelet och lägga en crackad version i ett kuvert för att skicka till dem.
De spottar spelarna i ansiktet.

Den primära poängen kvarstår, att pirater kommer kringgå och de som köper får lida.
Vill du ha den bästa spelupplevelsen samt stöda Ubi så får du väl köpa spelet och ladda ner crack, men hur jävla snett är inte det?

Medlem

Jag hoppas ingen köper spel med detta kopieringsskydd. Det skulle bara visa att vi konsumenter faktiskt accepterar något sånt här dumt. Gissningsvis kommer ju folk inte tänka sig för då de bara måste ha de nya balla spelen.

Jag tänkte köpa ett gäng spel på steam från UBI men då man nu fått bekräftat att deras idioti är bottenlös och använder även detta skydd på steam så kommer i alla fall jag undvika allt som är relaterat till UBI i framtiden.

Gissningsvis kommer 1/3 köpa spelen, 1/3 kommer inte köpa spelen och 1/3 kommer ladda ner spelen olagligt. Var vid UBI kommer gå ut o klaga lite mer om hur usel PC'n är som plattform och hur mycket piratkopiering är grunden till detta.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Inaktiv

Jag tycker Ubisoft omedelbart borde gå en kurs hos Valve hur man behandlar sina kunder.

Medlem

Wääääääääh!!

Om de skitit i att kalla SH5, AC2 etc för single player och istället kallat dem för "Personal Online Experience", hade ni kunnat klaga då?

Ingen har rätt att piratkopiera spel och vad än företagen bestämmer sig för att göra med deras produkter ändrar inte det faktumet.
Vill ni inte köpa ett Ubisoftspel pga detta så är det bara att skita i det.

Medlem

Stickan, att du har rätt angående piratkopieringen är helt klart men att folk inte ska klaga när ett företag slutar göra produkter som kunderna vill köpa är bara kontraproduktivt. Om vi bara slutar köpa spelen och håller käften som du föreslår får Ubisoft bara mer vatten på sin kvarn och till slut finns det inga betalande kunder kvar. De har spelhusen bestraffat genom sina drakoniska DRM-skydd och allt som återstår är en skara jävligt nöjda pirater som slipper online-verifikationer av förklarliga skäl. Så om du inte vill köpa spelen är det OK men säg för tusan inte åt resten av oss att inte klaga på produkter som inte uppfyller våra krav, det är ju fan bara dumt.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem
Skrivet av galnegus:

Fan vad folk ska vara känsliga då. Känns mer av att läsa kommentarerna här att vissa letar efter en ursäkt att befoga sitt omoraliska piratkopierande. Jag ger själva fan om ni piratkopierar (och jag kan urskilja det från stöld), men ni är hycklare om ni gör det för en sån här sak. Vill ni protestera en produkt ska ni varken köpa skiten eller konsumera den på något annat vis, annars visar ni bara att det utvecklaren har rätt och ger denne ytterligare en ursäkt att fortsatt bedriva värre och värre kopieringsskydd.
Säg som det är att ni helt enkelt är omoraliska snåla jävlar, det är bättre än att skylla på någon annan. Så slipper gamers se ut som hycklare.

99% av spelare kommer inte märka av skiten, det är nog fler som kommer märka av ifall ett spel är dåligt optimerat eller dåligt portat från en konsol.

Med det sagt kommer inte jag varken köpa spelet eller konsumera det på annat vis.

Jag håller med helt.
Tycker det är lite löjligt, köper man spelet och det verifierar att det är äkta online så störs inte jag i alla fall det minsta av det.
Det verkar som att folk alltid vill ha någonting att gnälla på.

Jag gillar inte alls Ubisoft eller deras spel, men jag förstår att de vill skydda sina intressen.

Lite surt att utveckla spel och lägga massvis med pengar på detta, för att 15-åriga Fredde ska sitta hemma och ladda hem det 2 dagar innan release, och sedan ha mage att klaga och gnälla på hur dåligt spelet är..

Är det nu så dåligt så köp det inte, och viktigast av allt, konsumera det inte heller.

Man kan inte både ha kakan och äta upp den.

Jag hoppas att det här blir en lösning som gör det så pass mycket svårare att cracka spel, så att de flesta inte orkar hålla på utan helt enkelt köper spelen istället.

Jag betalar gladeligen för mina spel, i synnerhet om man slipper dagens konsolportar och får se riktiga PC-spel igen.

Medlem

alla som drar till mde skit som straffar dom som betalar borde vi alla skita i. och jo, dom märker av det då det inte bara är "du" i hela världen som skiter i utan flera miljoner. det är extremt uppenbart, dom sätter ju skyddet Just för att dom Känner av det.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av BigD:

Man kan inte både ha kakan och äta upp den.

Klart man kan det. Frågan är om det är moraliskt försvarbart.

Pansarknekt

Skulle det här vara svårare att cracka än något annat?
Säsrskilt med tanke på att om påstår att dom skulle kunna patcha bort kopieringskyddet (detta är ubisoft dessutom, support de har haft för titlar förr har ju varit undermålig).

Detta kommer bara skada konsumenterna. Jag skulle aldrig köpa ett sånt här spel.


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv
Skrivet av Darkseed:

Snacka om att driva folk till piratkopiering. När fan ska de lära sig att de enda de straffar med sådan här idioti är de som faktiskt köper spelet?

Citat:

Ubisoft: Systemet är gjort av folk som älskar pc-spel. De spelar pc-spel, de är dina vänner.

Ha ha ha, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

We come in peace!.... *bzzzrrapp*

Haha, fick också den bilden framför mig

Kommer Ubisoft står för ansvaret om de förstör min hårddisk med någon dålig patch? Det har ju hänt för, så jag är inte så värst övertygad. Cracka spel? Nej, bättre att låta bli, finns mycket annat värt att spela.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av BigD:
Skrivet av galnegus:

Citat här

Jag håller med helt.
Tycker det är lite löjligt, köper man spelet och det verifierar att det är äkta online så störs inte jag i alla fall det minsta av det.
Det verkar som att folk alltid vill ha någonting att gnälla på.

Jag gillar inte alls Ubisoft eller deras spel, men jag förstår att de vill skydda sina intressen.

Lite surt att utveckla spel och lägga massvis med pengar på detta, för att 15-åriga Fredde ska sitta hemma och ladda hem det 2 dagar innan release, och sedan ha mage att klaga och gnälla på hur dåligt spelet är..

Är det nu så dåligt så köp det inte, och viktigast av allt, konsumera det inte heller.

Man kan inte både ha kakan och äta upp den.

Jag hoppas att det här blir en lösning som gör det så pass mycket svårare att cracka spel, så att de flesta inte orkar hålla på utan helt enkelt köper spelen istället.

Jag betalar gladeligen för mina spel, i synnerhet om man slipper dagens konsolportar och får se riktiga PC-spel igen.

Snyggt jobbat. Du lyckades verkligen fånga essensen av vad diskussionen handlar om, och dessutom förutspå den mest sannolika händelseutvecklingen!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skrivet av cm0s:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

jag tror att upphovsrättsintrång är samma sak som stöld

lol

Vafals! det där har jag aldrig skrivit!?

Hur har du lyckats cm0s?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Bad company 2, Dragon age expansionen, Mount and blade warband och Just cause 2 är bara några av spelen som kommer släppas nästa månad.. Tror de flesta klarar sig utan UBI spelen för mars.

Medlem

Ja, då skall man inte köpa dom spelen. Tack på förhand

Medlem

Har bojkottat ubi sen farcry 2, och tänker inte börja handla från dem nu heller.

Skriv svar