Kitase: Final Fantasy VII-remake "orealistisk"

Robot
Medlem
Kitase: Final Fantasy VII-remake "orealistisk"

Tja, historien o det är ju redan skapat. Men visst skulle det ta sin tid och är väl även det som sätter käppar i hjulet.

Men tror inte vi kommer få se nån remake, den vore ju i såna fall det första i sitt slag.
Sen undrar jag ju om FF13 är väldigt kort, om FF7 skulle ta 3-4gånger så lång tid(10-13år) att skapa.. Låter lite BS.

Medlem

Så sant..hoppas de gör det dock!

Medlem

äääh sluta snacka skit. fixa en remake nu!!

Medlem

haha så en remake av FF 7 skulle ta 13 år ????
När de har grafikmotorn, de behöver inte hitta på storyn eller hur spelsättet.
SÅÅÅ mycket BS

Medlem

"Vi gillar inte pengar" - Square Enix.
Ganska löjlig anledning, de har ju allt som behövs för att göra en remake.
Och det roliga här, är att jag inte ens gillar FFVII.

Medlem

varför skulle det ta så länge? Är verkligen de nya FF-spelen så mycket mindre än FF7? Har inte spelat något sedan 9.

Jag fattar inte heller vad de menar med att det skulle ta 3 gånger längre... är det 3 gånger så mycket innehåll i FF 7 som måste putsas? Om de kan göra ett helt nytt FF på 3,5 år måste de klara av att putsa upp ett äldre på åtminstone samma tid.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Inaktiv

Varför skulle det behövas en ny version? De flesta ungarna nu för tiden som ej har spelat originalet vet ju ändå mycket väl vad som händer i spelet ändå. Vem som lipar mest och dör osv...
Då är det ju ej någon upplevelse att spela spelet då, om man vet vad som händer. Och för de som vill vara nostalgiska upplevs retro känslan bäst på den gamla gråa.

Då skulle jag hellre se en uppföljare. Eller varför inte en sådan där trendig "uppföljare" som utspelar sig innan originalet.
Ännu häftigare vore det om vi fick se detta i as läcker högupplöst pixelgrafik ritad av Herr Yoshitaka själv.
Fast... Det kommer ju aldrig ske med så torra och fega gubbar bakom spakarna.

Medlem

Jag har inge svårt att tro på vad han säger i alla fall, i och med spel blir allt mer grafiska så är det väll knappast konstigt att det blir svårare å svårare att göra riktigt stora världar. Med tanke på hur mycket av FF7 var sett ur en låst vinkel (om jag minns rätt) så skulle bara det i sig lägga till en massa tid om man skulle ha allt i full 3D men en fri kamera.

Bara att skapa midgard vore nog ett rent helvete i sig. Överdriver? Kanske gör han det, men han vet nog bättre än dom flesta av oss om vad han snackar om, eller har ni på allvar någon slags konspirations teori?

Medlem

Låter mest att dom inte vill göra en remake, skulle tippa att det tar max 1 - 2 år att göra om FF7.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

burkmopp - jag har aldrig spelat igenom spelet. Men de låter som kvalitativt bullshit! Möjligtvis att de tar 3-4 gånger längre tid eftersom att de inte kan avsätta lika stor personalstyrka på "spin-offs".


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Som många redan sagt... Rent skitsnack!
En enorm del av arbetet är redan gjort, men det är ett bra sätt att bromsa de fans som är dumma nog att tro på det.

SE: "FFVII är så fantastiskt att det skulle ta för lång tid att göra en remake på det."
Fans: "Ja... spelet är ju verkligen fantastiskt, så det stämmer säkert."

Inaktiv

"Då skulle jag hellre se en uppföljare. Eller varför inte en sådan där trendig "uppföljare" som utspelar sig innan originalet."

det finns redan en sån, eller det var kanske det du menade?

Iaf det mesta av jobbet är _inte_ färdigt. FFVII använde, som någon redan påpekat, förrenderade bakgrunder. Vilket innebär att först hade man behövt göra om allt till 3D, men det hade inte räckt! Man hade fått tänka till på flera ställen dessutom, att bara ha en bild som bakgrund är enkelt för då slipper man alla problem med en kamera etc. De förrenderade filmerna hade behövts göras om de med, dem är inte speciellt snygga och dessutom lågupplösta. Det enda jag kan tänkte mig att de har färdigt är musiken, om de nu väljer att inte göra om den dvs.

Är inte FFVII flera gånger så långt som det första FF i 3d (FFX?) eller minns jag fel? FFVII hade en världskarta men jättemånga miljöer, grottor etc etc det hade tagit jättelång tid att skapa. FFX hade visserligen en karta men inte i närheten lika stor. Ska erkännas att jag inte spelat så många Final Fantasy spel på sistonde men att pre-3D spelen var väl ändå längre? Uppskattas om någon kan bekräfta/dementera detta.

Sen finns det saker som inte fanns i orginalet som de hade behövt lägga till, röster tror jag t ex att de hade lagt till. Stridssystemet är väldigt omodernt och inte alls smidigt. 3D öppnar ju nya möjligheter också, det vill de säkert ta tillvara på.

Så ja, jag tror fullt på att det hade tagit ruskigt lång tid att göra.

Medlem

Rent logiskt så borde det absolut gå snabbare o göra en REMAKE jämfört med o göra ett helt nytt spel från SCRATCH.

Frågan är ju bara hur pass mycket de vill krångla till det.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Rent logiskt så borde det absolut gå snabbare o göra en REMAKE jämfört med o göra ett helt nytt spel från SCRATCH.

Frågan är ju bara hur pass mycket de vill krångla till det.

Jag kan ge dig en enkel metafor, om FF7 vore en skiss så skulle en remake vara den färdiga bilden.

Gissa vad som tar längst tid att göra.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Tja, historien o det är ju redan skapat. Men visst skulle det ta sin tid och är väl även det som sätter käppar i hjulet.

Men tror inte vi kommer få se nån remake, den vore ju i såna fall det första i sitt slag.
Sen undrar jag ju om FF13 är väldigt kort, om FF7 skulle ta 3-4gånger så lång tid(10-13år) att skapa.. Låter lite BS.

Det som skulle ta tid är väl att FFVII är så mycket mer öppet än dom senaste spelen?
Då menar jag t.ex hur man "travlar" i FFVII så flyger du eller så går du till stället själv.

Själv skulle jag faktiskt inte vilja se en remake, spelet är riktigt bra som det är!8)

Medlem

Kan dom inte bara göra som gänget som hottade God of War 1/2 till ps3?
Det skulle räcka gott och väl åt mig.
Förvisso skulle det nog kräva en hel del tid åt att rendera om alla filmer och bakgrunder till hd standard.
Men vore det inte värt det Square Enix?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av Exxo:

Rent logiskt så borde det absolut gå snabbare o göra en REMAKE jämfört med o göra ett helt nytt spel från SCRATCH.

Frågan är ju bara hur pass mycket de vill krångla till det.

Jag kan ge dig en enkel metafor, om FF7 vore en skiss så skulle en remake vara den färdiga bilden.

Gissa vad som tar längst tid att göra.

Jag förstår precis vad du menar... men ändå inte. O.o

Jämför med film... ifall man har "manuset" färdigt så går det snabbare att färdigställa filmen jämfört med om man måste skriva manuset först också.

FF7 är i det här fallet "manuset"... handlingen, karaktärerna och så vidare är alltså redan färdigt.

Medlem

de kanske bara kan undvara en tredjedel så mycket folk till utvecklingen av det

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av Exxo:

Rent logiskt så borde det absolut gå snabbare o göra en REMAKE jämfört med o göra ett helt nytt spel från SCRATCH.

Frågan är ju bara hur pass mycket de vill krångla till det.

Jag kan ge dig en enkel metafor, om FF7 vore en skiss så skulle en remake vara den färdiga bilden.

Gissa vad som tar längst tid att göra.

Jag förstår precis vad du menar... men ändå inte. O.o

Jämför med film... ifall man har "manuset" färdigt så går det snabbare att färdigställa filmen jämfört med om man måste skriva manuset först också.

FF7 är i det här fallet "manuset"... handlingen, karaktärerna och så vidare är alltså redan färdigt.

Jovisst, men det är bara handlingen, man ska implementera den med, och det är inte bara att kopiera över den från det gamla spelet då mycket måste anpassas det nya formatet (full detaljerad 3D jämte extremt simpla 3d karaktärer med 2d bakgrunder).

För att inte nämna dagens ljud kvalité standard och voice actors.

Det finns nog en ganska fet anledning varför dom flesta spel idag känns ganska ytliga när det är så sjukt höga krav på grafik, ljud, fysik. I dessa tider vore dessutom ekonomiskt osunt att satsa så mycket på ett spel som dom har gjort, då man lika gärna bara kan spy ut sig lite skit till Wii med "skoj med familjen" tema.

Inte för att jag fatta grejen med FFVII, fann det inte speciellt intressant.

Men nu känns det som jag tappat tråden, helt enkelt tror jag inte det är "bara å göra för det finns ett tidigare manus". Om jag skulle vara dom hade jag delat upp det i episoder som jag hade tagit fullpris för, fanboys/girls hade köpt det och då vore det ju rent av sunt att göra.

Medlem

Om det ska ta så lång tid att göra en remake som dom påstår så tycker jag att det är hög tid att dom sätter igång direkt.


signatur

I'm just sayin...

Jag tror folk spårade ut på grejen med FF VII som en "remake". Det handlade inte om att det tar 12 år att göra en remake på just FVII utan att det skulle ta 3-4 LÄNGRE tid än ett HELT NYTT SPEL (final fantasy XIII). Jag anser att det är lite orimligt, visst kan det bli mer komplex att jobba med ett gammalt spel för att man ska bevara känslan etc (btw, varför ska kameran vara fri att rotera? vad jag kommer ihåg var den inte det i FF X eller om den var det så använde man det inte, det går att göra fina ihopklistrade bakgrunder i 3d med en låst kamera, ta bara bionic commando rearmed). Jag tror att även med röstskådespelare, ny musik (NEEEJ!!!), mer tillägg och ett nytt stridssystem (okej men skulle hoppas på ytterst lite) så skulle spelet INTE ta längre tid än FF XIII om nu XIII inte har ungefär 1/3 speltid (det går att "enkelt" speedrunna FF VII på ca 20 h). Så ge det 5 år så blir det fint och jag är inte 30 innan det kommer ut :S

I övrigt finns det både spel före (Final Fantasy VII: Crisis Core (PSP) och Final Fantasy VII: Before Crisis (mobiltelefon...)) och spel efteråt (Final Fantasy VII: Dirge of Cerberus (PS2)) samt filmen Final Fantasy VII: Advent Children som utspelar sig innan FF VII DoC. Finns även två animeavsnitt (Final Fantasy VII Last Order) som utspelar strax innan Final fantasy VII och strax efter FF VII AC (venne vad det hette, något med lilla killen ifrån filmen).

Kort och gott, detta varumärke är väl använt men som fan vill man alltid ha mer. Jag tyckte filmen var ok, FFVII DoC var ok (inte spelat CC men det har ju till och med fått bra kritik, mobilspelet kan man ju lycka till med att spela -_-), animen var ok men vill helst av allt se en remake av FF VII huvudspelet (sedan slutade DoC som gjort för en uppföljare). Jag kommer ihåg den tiden då Zack var en mystisk figur som man inte fick veta något om, något som gjorde honom så intressant att massa annat skit dedikerades till honom. Jag kommer även ihåg att det gjordes en specialfilm med klippta scener ifrån orginalspelets japanska variant som hängde med på FF VII AC Dvd:n. Grafiken var spelgrafik och den sammanfattade spelet en aning för dem som inte spelat det men hade scener som inte var med i amerikanska varianten (i alla fall).


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

1
Skriv svar