Lär dig om Bad Company 2:s pc-grafik

Medlem

skillnaden mellan DX10 och DX9 är att man kan använda high dynamic range mycket bättre och på så sätt få ljus och skuggor att rendera snabbare och se bättre ut.

Med DX11 så har de fokuserat på distans och texturer. Med hjälp av DX11 så kan man skapa 3D objekt av platta ytor från texturer med samma prestanda. När det gäller distans så ska terräng och sånt vara lika tydligt från vilket avstånd som helst, detta använder samma teknik. Det som händer är att man ökar polygon antalet dramatiskt.

Medlem

Det är stor skillnad allmänt... kör t ex DIRT 2 så får du se...

Medlem

Singelplayer delen ser sjukt ball ut! ser fram emot jungel MP banorna fan va skojjk

Medlem
Skrivet av Zarsky:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Mikzarn:
Skrivet av Hymer:

Äntligen en bra titel med DX11 Hatar bakåtsträvare som ubisoft som kör AC2 i dx9 :S. Fan folk får lära sig att uppdatera.

Hade det funnits ett vettigt OS som stödjer DX11 så hade jag förstått vad du gnäller om.

Ptja, det ända som stöder DX11 är ju Windows 7 (snart Vista också) och det är ju knappast något ovettigt. Annars skulle det väl vara otroligt ovettigt (och bakåtsträvande) att hänga sig fast i XP än?

DX11 för Vista kom redan förra årets höst....

ps. Kör DX11 med Vista.

http://support.microsoft.com/kb/971644


signatur

Det var detta...

Medlem

"Hej, vi stödjer ALLT". SÅ ska det se ut Dice, när tillkännager ni att ni stödjer PhysX också?

Medlem
Skrivet av AW8:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Mikzarn:
Skrivet av Hymer:

Äntligen en bra titel med DX11 Hatar bakåtsträvare som ubisoft som kör AC2 i dx9 :S. Fan folk får lära sig att uppdatera.

Hade det funnits ett vettigt OS som stödjer DX11 så hade jag förstått vad du gnäller om.

Ptja, det ända som stöder DX11 är ju Windows 7 (snart Vista också) och det är ju knappast något ovettigt. Annars skulle det väl vara otroligt ovettigt (och bakåtsträvande) att hänga sig fast i XP än?

Efter floppen Vista så har jag, som så många andra, låst mig i Windows XP. Visst, Win7 är säkert jättebra men jag tänker inte köra det innan jag köpt en ny burk. Allt funkar ju forfarande i XP, vrf ska jag byta?
Och som sagt, i framtiden byter jag.

Man är ingen bakåtsträvare bara för att man väntar lite med att byta operativsystem. De riktiga bakåtsträvarna är väl speltillverkare, som utvecklar spel till konsoler som är gamla och inte kommer att bli något bättre.

Du kan ju alltid köpa Win7 professional eller ultimate, de har ju en emulator för XP inbyggt >_>
men oftast funkar kompabilitetsläge bra

Medlem
Skrivet av AW8:
Skrivet av Hymer:

Jag har fått igång alla mina gammla spel på win 7. Bar att köra i kompabilitets läge så funkar dom. Sitter o lirar Swat 3 nu

Har du 64-bit eller 32-bit?

64Bit Skulle aldrig använda 32 och det kan jag inte heller förtså varför folk gör. Är det ärligt talat någon som har haft problem med det? Jag har kört 64bit sen ja xp tiden och nää det har inte strulat.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Inaktiv

om man ända har köpt spelet kan man väll spela båda delarna. Eller? Se vad folket hos dice har gjort det senaste 2 åren?

Inaktiv

Kan någon förklara för mig, varför alla är så galna i det här med DirectX? Jag har aldrig fattat varför alla kissar i blöjan av att köra i ett högre directx? Tror alla att det finns massa grafikgodis som "låses" upp bara för man kör en högre dx? Alla screenshots med bloom, godrays och dylikt är en CHARAD. Jag vet, för jag har varit med och satt ihop screenshots för ett sådant charadnummer... Ge mig en duktig programmerare och dx9, så kan jag koka ihop något som alla tror är dx20.

SLUTA... TJATA... OM DIRECTX.

Medlem
Skrivet av iramirion:

Kan någon förklara för mig, varför alla är så galna i det här med DirectX? Jag har aldrig fattat varför alla kissar i blöjan av att köra i ett högre directx? Tror alla att det finns massa grafikgodis som "låses" upp bara för man kör en högre dx? Alla screenshots med bloom, godrays och dylikt är en CHARAD. Jag vet, för jag har varit med och satt ihop screenshots för ett sådant charadnummer... Ge mig en duktig programmerare och dx9, så kan jag koka ihop något som alla tror är dx20.

SLUTA... TJATA... OM DIRECTX.

Håller med här. DX är inte mycket bättre än vad OpenGL är. Desutom så kanske vill man köra spelet på andra OS förutom Windows/Microsoft.

Kolla vad som hände med all HYPE angående Crysis. Sedan visade sig att de stängde av very high av någon anledning på dx9 tjohej?

Medlem
Skrivet av Slimebeast:
Skrivet av Eisenhart73:

Jäkla skillnad rent grafiskt mellan DX9.0c och DX11. Iof inte så konstigt. Skiljer väl typ 7 år dem i mellan. Synd dock att de inte drar nytta av tesselation.

Menar du stor skillnad i allmänhet eller att det är stor skillnad i just BC2 mellan Dx9 och 11?

Jag menar specifikt i BC2. Generellt sett beror det ju helt på utvecklarna av spel hur mycket de väljer att implementera av DX11. Just tesselation är det som är mest spännande enligt mig.

För övrigt har jag använt Win7 X64 sedan första betan kom och det är det bästa Windows hitills.

iramirion det är väl kul att folk intresserar mer av den tekniska biten(eller snarare mjukvarubiten). Än att sitta och spamma om trophys, DLC's och att man har Bosse Bildoktor som avatar på sin 360.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Hymer:
Skrivet av AW8:
Skrivet av Hymer:

Jag har fått igång alla mina gammla spel på win 7. Bar att köra i kompabilitets läge så funkar dom. Sitter o lirar Swat 3 nu

Har du 64-bit eller 32-bit?

64Bit Skulle aldrig använda 32 och det kan jag inte heller förtså varför folk gör. Är det ärligt talat någon som har haft problem med det? Jag har kört 64bit sen ja xp tiden och nää det har inte strulat.

Kanske för att det är väldigt få applikationer som verkligen drar nytt av 64-bit, eller är du ens medveten om vad 64-bit medför?

BFBC2 kommer till exempel inte göra någon skillnad mellan 64-32 vilket dem redan sagt. Själv kör jag 64-bit sedan jag migrerade till win7 men innan dess 32-bit absolut.

Medlem

men dom har gjort fel på ett viktigt ställe. SCAR L går som rifle och inte submachine gun som i spelet. och det är VÄLDIGT fel.

[http://en.wikipedia.org/wiki/FN_SCAR]

Medlem

Faan , det släpps om mindre än 2 veckor och jag måste hinna uppgradera burken... ska byta allt förutom grafikkortet i need $$$

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Hymer:
Skrivet av AW8:
Skrivet av Hymer:

Jag har fått igång alla mina gammla spel på win 7. Bar att köra i kompabilitets läge så funkar dom. Sitter o lirar Swat 3 nu

Har du 64-bit eller 32-bit?

64Bit Skulle aldrig använda 32 och det kan jag inte heller förtså varför folk gör. Är det ärligt talat någon som har haft problem med det? Jag har kört 64bit sen ja xp tiden och nää det har inte strulat.

Kanske för att det är väldigt få applikationer som verkligen drar nytt av 64-bit, eller är du ens medveten om vad 64-bit medför?

BFBC2 kommer till exempel inte göra någon skillnad mellan 64-32 vilket dem redan sagt. Själv kör jag 64-bit sedan jag migrerade till win7 men innan dess 32-bit absolut.

Ja jag vet absolut vad skillnaden är. Jag vet att det inte är många app/spel som använder 64bit. Men dock har jag kört 6-8gb ram i datorn i bra många år nu och det kan man ju inte göra i 32 så där är största anledningen till att jag gick till 64. Ett 32 bitars system är ju max 3gb som funkar.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av iramirion:

Tror alla att det finns massa grafikgodis som "låses" upp bara för man kör en högre dx?

Mja, faktiskt. Det finns mycket "grafikgodis" som inte funkar tillsammans i DX9, exempelvis kantutjämning och deferred shading.

Medlem
Skrivet av AW8:
Skrivet av Hymer:

Jag har fått igång alla mina gammla spel på win 7. Bar att köra i kompabilitets läge så funkar dom. Sitter o lirar Swat 3 nu

Har du 64-bit eller 32-bit?

Samma här kör 64-bitar mode och det funkar bara att klicka på kompatibilitetsläge så funkar det.


signatur

P.L.U.R

Medlem

"Om du skulle sitta på ett mustigt kort från senaste Radeon-generationen så har du även stöd för DirectX 11-funktioner"

Har en Acer Aspire 5739G som har ett Nvidia 240 kort som har D-X 11 installerat, inte bokat till PC utan till Xboxen. Men kanske blir en ändring på det nu...

Inaktiv
Skrivet av Locktail:

"
Har en Acer Aspire 5739G som har ett Nvidia 240 kort som har D-X 11 installerat

Tyvärr kan du fortfarande inte använda det.

Medlem
Skrivet av anon_78917:
Skrivet av Locktail:

"
Har en Acer Aspire 5739G som har ett Nvidia 240 kort som har D-X 11 installerat

Tyvärr kan du fortfarande inte använda det.

Why?

Medlem

En sak är säker, krävande är de iaf. Går att spela fint på ett 5770, men de e ju inte som smällt smör precis

Btw, vart hittar ni Singel Player i betan? Hittar bara hur man startar onlinespel.

Medlem

Har det bokat, längtar enormt mycket nu

Medlem

Har bokat två exemplar, ett till mig och ett till brorsan


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem
Skrivet av Locktail:
Skrivet av SprengdPanda:
Skrivet av Locktail:

"
Har en Acer Aspire 5739G som har ett Nvidia 240 kort som har D-X 11 installerat

Tyvärr kan du fortfarande inte använda det.

Why?

därför att gt 240 inte kan köra dx 11. Änsålänge är det bara ATIs 5000 serie som kan det.

Inaktiv
Skrivet av Hockey Stick:
Skrivet av iramirion:

Tror alla att det finns massa grafikgodis som "låses" upp bara för man kör en högre dx?

Mja, faktiskt. Det finns mycket "grafikgodis" som inte funkar tillsammans i DX9, exempelvis kantutjämning och deferred shading.

Tyvärr är det bullshit.. Sitter i detta ögonblick och kollar på en dx9 deferred shading application i JAVA.. Kantutjämning? Du menar det nya buzz-ordet "tesselation", som Radeon har haft native i sina grafikkort i minst 10 år?

Det är Smoke and Mirrors, mina vänner, smoke and mirrors.

Det är lugnt här på teknikfronten på alla sätt och vis.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ge mej ett fermi nu blev sugen på att upgradera

Medlem
Skrivet av Hockey Stick:
Skrivet av iramirion:

Tror alla att det finns massa grafikgodis som "låses" upp bara för man kör en högre dx?

Mja, faktiskt. Det finns mycket "grafikgodis" som inte funkar tillsammans i DX9, exempelvis kantutjämning och deferred shading.

Men det är ju inget som kommer automatiskt bara för att utvecklarna använder en nyare version.

Antar att du inte menar kantutjämning och deferred shading var för sig utan att det inte skulle gå att använda dom tillsammans i äldre versioner än DX10. I version 10 kommer det knappast automatiskt utan det måste kodas precis som allt annat. Ett exempel är Batman: Arkham Asylum där man bara fick kantutjämning med Nvidia-kort som berodde på att Nvidia hade bidragit med hjälp för att koda den funktionen under DX10.

Tesselation går att koda till tidigare versioner av DX med men det kommer inte bli hårdvaruaccelererat och därför inte flyta tillräckligt bra för att användas i spel.

Medlem
Skrivet av hunden:
Skrivet av Hockey Stick:
Skrivet av iramirion:

Tror alla att det finns massa grafikgodis som "låses" upp bara för man kör en högre dx?

Mja, faktiskt. Det finns mycket "grafikgodis" som inte funkar tillsammans i DX9, exempelvis kantutjämning och deferred shading.

Men det är ju inget som kommer automatiskt bara för att utvecklarna använder en nyare version.

Antar att du inte menar kantutjämning och deferred shading var för sig utan att det inte skulle gå att använda dom tillsammans i äldre versioner än DX10. I version 10 kommer det knappast automatiskt utan det måste kodas precis som allt annat. Ett exempel är Batman: Arkham Asylum där man bara fick kantutjämning med Nvidia-kort som berodde på att Nvidia hade bidragit med hjälp för att koda den funktionen under DX10.

Tesselation går att koda till tidigare versioner av DX med men det kommer inte bli hårdvaruaccelererat och därför inte flyta tillräckligt bra för att användas i spel.

Hela skiten med Batman spelet får mig bara må dåligt. kantutjämning funkar bara för nVidia nog för att nVidia betalade summor för dom att köra deras stängda Physx och nVidia märka spelet.

Hur kommer det sig om man använder ett ATI kort och sedan bytar namn på kortet så vipps funkar AA. Vadå funkar exakt samma kod på Nvidia så som ATI ? Vilken jävla bluff

Medlem
Skrivet av Galactica:

Hur kommer det sig om man använder ett ATI kort och sedan bytar namn på kortet så vipps funkar AA. Vadå funkar exakt samma kod på Nvidia så som ATI ? Vilken jävla bluff

Nvidia skrev egen kod för att fixa kantutjämning i UE3-motorn som annars inte har det, inte konstigt att dom inte vill dela med sig av det till ATI. Koden är skriven för att funka optimalt på Nvidias kort men funkar kanske på ATI:s med men det skiter väl Nvidia i kan man tro, varför skulle dom bry sig om att testa det? Dessutom kanske Nvidias kod skulle orsakat enorma buggar på ATI-kort vilket skulle fått ännu mera skit kastat på Nvidia eftersom dom då "förstört" spelet helt för alla ATI-användare. Dom valde att bara aktivera deras specialskrivna AA-kod på deras egna kort eftersom dom vet att det funkar.

ATI hade samma möjlighet att skriva egna rutiner för att få kantutjämning på deras kort med men gjorde det inte, istället lägger dom krut på att få DX11-stöd från många speltillverkare eftersom Nvidia fortfarande saknar det.
http://www.pcper.com/article.php?aid=791
http://www.bit-tech.net/news/hardware/2009/10/03/nvidia-dismi...

123
Skriv svar