Sid Meier's Civilization V officiellt

Medlem
Sid Meier's Civilization V officiellt

Awesome! Spelar fortfarande trean till å från, det bästa i serien i aktuell tid, anser jag.

Inaktiv

Känns som "meh". Fyran var något av det värsta jag spelat, leve Civ 3!

Inaktiv

Aldrig lirat civilization kontinuerligt förut, men nu ska jag ge det en chans. Gillar grafiken. Kanske blir att slänga hem 4:an.

Medlem

Äsch. Hade hoppas på TES V när man såg teasern i förra numret.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

OMG OMG OMG OMG OMG OMG

Bästa nyheten någonsin!

*dansa happydance*


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Fina nyheter


signatur

Hej! jag är ny här.

Medlem
Skrivet av knight8718:

Känns som "meh". Fyran var något av det värsta jag spelat, leve Civ 3!

4:an med dess expansioner rockar

Detta blir nog kick ass!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

OMG OMG OMG OMG OMG!!! Fyran äger!!!

Medlem

WTF?! Är de dumma?!

- Religion is not a factor anymore.

Religionen var en av de roligaste sakerna med fyran! Argh!

Medlem

Jag gillade ettan och tvåan bäst.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

QRT
Medlem

Wohoo! Äntligen! 4an > 3an. Bara grafiken som var fjolligare i 4an.

Medlem

oh nice lirat civ sen 2:an som jag lirade fanatiskt en period på playstation 1.
Testade 3:an första gången förra året men sen när jag testade 4:an så kunde jag inte gå tillbax 4:an hade ju både nice grafik och samma gameplay typ.
kanske 1 meny färre vilket imo var bra

w00t? Fan man kunde ju tweaka med religionen och vissa wonders och få riktigt fin inkomst ett tag
Synd att den ska spela en mindre roll.

Medlem
Medlem

Jaaaa! Fan vad jag har längtat! 4an håller än idag men börjar bli aningen nött efter 1000 spel eller så. Äntligen!

Medlem

Har IV, men tycker det är otroligt tråkigt att spela. Däremot så tycker jag det är ganska intressant att kolla på när polare spelar, varför vet jag inte. Men, det är inte min typ av strategispel i vilket fall.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Fyran är lugnt ett av mina favoritspel.

Ser fram emot detta.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Äsch. Hade hoppas på TES V när man såg teasern i förra numret.

Samma här.

Civ IV var ju värdelöst på så många plan. Det känns knappast trovärdigt att femman blir bättre, men vem vet.

Medlem

Civ IV är ju världens hittills bästa spel men det börjar somsagt bli lite tjatigt nu. Gött med ett nytt. Det blir årets höjdpunkt helklart.

Om ni lottar ut en version sen FZ så finns jag alltid här och väntar

Medlem

4an va riktigt jäkla bra. Skall bli riktigt kul säkerligen när 5an kommer till liv

Medlem
Medlem

Jag bara är lite nyfiken på de som säger att Civ 4 är värdelöst. För mig är värdelöst ett ganska starkt ord som jag använder till spel som Rogue Warrior, E.T, Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes, senaste TMNT-spelet och liknande bottennapp. Att placera Civilization 4 där nere känns så väldigt främmande, så kan inte någon som tycker det är lika värdelöst som dessa spel förklara för mig vad det är som är så sjukt illa med det?


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

OOOOOO FYFAN vad underbart... bajsade på mig för att jag blev så glad när jag såg detta.

4:an var sjukt grym och när man kikar på screenshotsen så ser detta inte sämre ut! Hoppas de lägger lite extra krut på diplomati i 5:an.


signatur

Have a good time!

Medlem

Ettan har jag spelat otroligt mycket, vilket även är det spel som fick högst betyg någonsin under åren 85-95 som den klassiska tidningen Datormagazin gavs ut.

Har inte gett något annat spel någon större chans, men det kanske är dags att återvända till serien.

Jag skulle gärna vilja se en version som jag kan spela i mobilen, vore rätt bra för resor och så. Och mobilerna idag är bra mycket mer kraftfulla än hemdatorerna som fanns när första Civ gavs ut 1991.

Medlem

Designmässigt är Civ 4 en av de absolut mest välpolerade och genomtänkta omgångsbaserade strategiupplevelser man kan utsätta sig för.

Oavsett vad man har för åsikt om grafiken är det speldesign i världsklass och ett av de spelen jag haft mest roligt med i mitt vuxna liv

Väntar med stora förväntningar på del fem, var längesen jag blev såhär upphetsad över ett spelsläpp. Just one more turn!!

Medlem

Fy fan vad nice - helvete!

Alltså, CIV-serien är nog den enda serien som konsekvent blivit bättre med alla uppföljare!

Shit vad jag älskar Civ!

Heil Meier!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

oooooh, sweet moder of the gaming demon...
Ska köpas, ska fan ta och dra ner till Game och skapa en ny förboknings lista imorn


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

ÄNTLIGEN!!!


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av Aftonstjaerna:

Jag bara är lite nyfiken på de som säger att Civ 4 är värdelöst. För mig är värdelöst ett ganska starkt ord som jag använder till spel som Rogue Warrior, E.T, Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes, senaste TMNT-spelet och liknande bottennapp. Att placera Civilization 4 där nere känns så väldigt främmande, så kan inte någon som tycker det är lika värdelöst som dessa spel förklara för mig vad det är som är så sjukt illa med det?

Civ IV var fult, för långsamt (vilket givetvis är en följd av att det var turbaserat, vilket är det absolut sämsta som finns inom strategi), splittrat, hade för aggressiv AI (som dessutom var obalanserad) och kändes instängt.

Att spela annat än en krigisk nation var i princip en omöjlighet då datormotståndarna alltid hade ett högre tempo (precis som i så många andra strategispel).

Med detta var gränssnittet rörigt, belägringar var ointressanta och status på städer/trupper var löjligt luddigt, vilket ledde till att man när som helst kunde förlora trupper och mark pga att man inte blivit underrättad om situationen. Lägg till att spelet var löjligt orealistiskt.

Jag förutsätter nu att någon idiot ploppar fram och anklagar mig för att inte kunna spela spelet. En sådan anklagelse väljer jag att ignorera då det bara är ett enkelt sätt att försvara spelets (mer än) tydliga brister.

En väldigt kort sammanfattning är att spelet kändes som en tafflig modd.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Aftonstjaerna:

Jag bara är lite nyfiken på de som säger att Civ 4 är värdelöst. För mig är värdelöst ett ganska starkt ord som jag använder till spel som Rogue Warrior, E.T, Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes, senaste TMNT-spelet och liknande bottennapp. Att placera Civilization 4 där nere känns så väldigt främmande, så kan inte någon som tycker det är lika värdelöst som dessa spel förklara för mig vad det är som är så sjukt illa med det?

Civ IV var fult, för långsamt (vilket givetvis är en följd av att det var turbaserat, vilket är det absolut sämsta som finns inom strategi), splittrat, hade för aggressiv AI (som dessutom var obalanserad) och kändes instängt.

Att spela annat än en krigisk nation var i princip en omöjlighet då datormotståndarna alltid hade ett högre tempo (precis som i så många andra strategispel).

Med detta var gränssnittet rörigt, belägringar var ointressanta och status på städer/trupper var löjligt luddigt, vilket ledde till att man när som helst kunde förlora trupper och mark pga att man inte blivit underrättad om situationen. Lägg till att spelet var löjligt orealistiskt.

Jag förutsätter nu att någon idiot ploppar fram och anklagar mig för att inte kunna spela spelet. En sådan anklagelse väljer jag att ignorera då det bara är ett enkelt sätt att försvara spelets (mer än) tydliga brister.

En väldigt kort sammanfattning är att spelet kändes som en tafflig modd.

Att spelet är svårt har väl med att du spelar på en för svår svårighetsgrad. Tempot är en smaksak. Drar du ner spelets svårighetsgrad så blir AI:n mindre aggressiv. Tar ett tag att lära sig hur AI:n spelar också.. de anfaller gärna nationer med lite försvar och inte så gärna länder med en fet armé.

Vad menar du med splittrat och instängt?

Det enda jag kan hålla med dig om är att belägringarna var lite småtaffliga.. men det finns fan inte ett enda RTS som lyckats bra med det (är ju ett skämt i t.ex. Total War serien som hyllats något otroligt mkt).

För mig känns det som att du har spelat på för svår svårighetsgrad eller inte riktigt förstått hur spelet fungerar.. så.. du kan nog inte spela spelet.


signatur

Have a good time!

12
Skriv svar