Sid Meier's Civilization V officiellt

Medlem
Skrivet av Kellroe:

Designmässigt är Civ 4 en av de absolut mest välpolerade och genomtänkta omgångsbaserade strategiupplevelser man kan utsätta sig för.

Oavsett vad man har för åsikt om grafiken är det speldesign i världsklass och ett av de spelen jag haft mest roligt med i mitt vuxna liv

Väntar med stora förväntningar på del fem, var längesen jag blev såhär upphetsad över ett spelsläpp. Just one more turn!!

Instämmer.
Hellre Civ 5 än TES 5 faktist. Fast var rätt sugen på ett TES 5.. men Bethesda har bara gjort sjukt opolerade spel sista tiden (Fallout 3 och Oblivion b.la) så hade troligen blivit fett besviken.


signatur

Have a good time!

Medlem

Äntligen! Har spelat 4:an i mängder av timmar. Eller, för att vara specifik, så spelar jag mest Fall from Heaven 2 modden.

Har länge väntat på en riktig uppföljare. Kan knappt vänta på mer information.

Medlem
Skrivet av Brain:

Att spelet är svårt har väl med att du spelar på en för svår svårighetsgrad. Tempot är en smaksak. Drar du ner spelets svårighetsgrad så blir AI:n mindre aggressiv. Tar ett tag att lära sig hur AI:n spelar också.. de anfaller gärna nationer med lite försvar och inte så gärna länder med en fet armé.

Vad menar du med splittrat och instängt?

Det enda jag kan hålla med dig om är att belägringarna var lite småtaffliga.. men det finns fan inte ett enda RTS som lyckats bra med det (är ju ett skämt i t.ex. Total War serien som hyllats något otroligt mkt).

Jag skrev aldrig att det var för svårt, du blandar ihop uttrycken. Visserligen är det alltid irriterande att AIn kommer med trupper knappt minuter in i spelet, men det är inget man inte överlever. När man inte kan ha goda relationer med fler än en nation i taget blir det dock löjligt. "Bryt kontakten med den och den nationen, annars attackerar vi!" känns liksom inte som ett trovärdigt uttalande efter år av fred. Det beteendet är dessutom oberoende av svårighetsgrad, var i krig eller sluta spela är de enda alternativen som ges. Vilket man tröttnar rätt fort på.

Spelet känns splittrat då det inte finns något vettigt innehåll. Det enda spelläget som ges är scenario. Du spelar med din (från alternativ valda) nation i ett tiotal timmar och sedan börjar du om. Inget mål, inget syfte bara samma sak om och om igen med olika nationer. Spelet fokuserar inte på någonting överhuvudtaget, varför jag tycker det känns mer som en modd.

Ett liknande upplägg ser du i t.ex. HoI-serien. Skillnaden där är att man har ett mål. I Civ IV finns du bara.

Med instängt syftar jag givetvis på de löjligt små spelytorna, det enda spelläget (som mer eller mindre bara går att spela på två sätt) spelet innehåller samt den extremt ytliga spelmekaniken. Det känns som att det saknas innehåll (detta säger jag fortfarande efter att ha spelat expansionerna). Var är t.ex. vettiga valmöjligheter för att hantera städerna?

Att sedan jämföra belägringarna med de i Total War är bara tragiskt. T.ex. Rome: Total Wars belägringar var mästerliga i jämförelse med den skit som finns Civ IV.

Medlem

Superb! Det man har väntat på! Civ II, Civ III och Civ IV har alla varit kick ass fast på olika sätt. Jag är övertygad om att Civ V inte kommer svika oss!

Medlem

Kebbe: Du kan inte spela spelet. Det är ju ingen idé att be dig kolla in artiklar på civfanatics som totalt slår sönder allt du skriver. Det låter som du beskriver Civ Rev.

Medlem

YEEEEESSS, äntligen får PC världen något att sukta efter! istället för allt konsol skräp som släpps nuförtiden !

Medlem

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!

Kan mina känslor summeras till.


signatur

Metal is best served heavy.

Inaktiv

Fyran va riktigt kul, men sen kändes det mer som att så länge man valde det automatiska alternativet om nästa steg så behövde man inte bry sig om annat :/

Medlem

Niiiiiiiice!

*EDIT*
Så grymt fin grafik.

*EDIT2*
Ge mig min PCG nu!

Medlem

Så jäkla awesome!

Medlem
Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Kellroe:

Designmässigt är Civ 4 en av de absolut mest välpolerade och genomtänkta omgångsbaserade strategiupplevelser man kan utsätta sig för.

Oavsett vad man har för åsikt om grafiken är det speldesign i världsklass och ett av de spelen jag haft mest roligt med i mitt vuxna liv

Väntar med stora förväntningar på del fem, var längesen jag blev såhär upphetsad över ett spelsläpp. Just one more turn!!

Instämmer.
Hellre Civ 5 än TES 5 faktist. Fast var rätt sugen på ett TES 5.. men Bethesda har bara gjort sjukt opolerade spel sista tiden (Fallout 3 och Oblivion b.la) så hade troligen blivit fett besviken.

Jo, Oblivion och Fallout 3 var inte bra spel alls (behöver en smiley som gör en rund rörelse med sitt finger vid sidan av huvudet)

Ser fram emot fantasy mods som fall from heaven till detta om något, fast det dröjer väl ännu längre tills det kommer ut.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Visserligen är det alltid irriterande att AIn kommer med trupper knappt minuter in i spelet, men det är inget man inte överlever.

Måste nästan säga att det känns som om vi spelat helt olika spel; det CIV du beskriver låter inte som det jag spelat.

Citat:

När man inte kan ha goda relationer med fler än en nation i taget blir det dock löjligt. "Bryt kontakten med den och den nationen, annars attackerar vi!" känns liksom inte som ett trovärdigt uttalande efter år av fred. Det beteendet är dessutom oberoende av svårighetsgrad, var i krig eller sluta spela är de enda alternativen som ges. Vilket man tröttnar rätt fort på.

Detta känner jag inte igen alls! Jag har klarat mig igenom hela spelet och varit vän med alla. Har klarat mig utan krig hur länge som helst, först när jag själv valt att angripa har det blivit något.

Citat:

Spelet känns splittrat då det inte finns något vettigt innehåll. Det enda spelläget som ges är scenario. Du spelar med din (från alternativ valda) nation i ett tiotal timmar och sedan börjar du om. Inget mål, inget syfte bara samma sak om och om igen med olika nationer.

Detta kan jag hålla med om, blir lätt segt utan mål.

Citat:

spelet innehåller samt den extremt ytliga spelmekaniken. Det känns som att det saknas innehåll (detta säger jag fortfarande efter att ha spelat expansionerna). Var är t.ex. vettiga valmöjligheter för att hantera städerna?

Håller med, hade varit roligt att kunna göra mer. Känns som du säger ibland alldeles för ytligt.

Medlem

jävlar!!!!
skit bra!

Medlem

GRYMT! En av de bästa spelserierna någonsin. Nu har jag något att se fram emot.

Medlem

Tycker dom ska ta och göra Alpha Centauri 2 istället. Ettan krossar valfrit Civspel. Så kan dom passa på och anställa Brian Reynolds igen.

Medlem

Har spelat alla Civilization sedan tvåan så det här är ett säkert köp. Spelar just nu fyran igen efter några månaders uppehåll. Tvåan och fyran tycker jag är de bästa i serien. Hoppas att femman slår dem alla.

Inaktiv

1an och 2an kan man sitta en held dag i sträck och spela, 3an och 4an var totalkassa.

Medlem
Skrivet av lvitriol:

1an och 2an kan man sitta en held dag i sträck och spela, 3an och 4an var totalkassa.

Faktiskt. Shit, 19 år sedan... känns som det var igår man satt i källaren och nötte civ 1 på amigan


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Förstår att man kan tycka det är kul, men jag fick inga ribba av det precis; snarare tvärtom; går för sakta framåt...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Givet köp, minns kvällarna framför min gamla Amiga 500 på "copy-party" som det kallades innan stora stygga internet sparkade igång

Medlem

Ser lovande ut Dock så har jag inte tid längre haha shit vad många timmar civ serien har tagit av mitt liv sedan tvåan släpptes...


signatur

Dum di dum dum dum
http://sultansblogg.se

Skrivet av Kazutoyo:

Jag skulle gärna vilja se en version som jag kan spela i mobilen, vore rätt bra för resor och så. Och mobilerna idag är bra mycket mer kraftfulla än hemdatorerna som fanns när första Civ gavs ut 1991.

Civ Rev finns bade till Iphone och DS, sa nog finns det att spela när man är ute och reser

Men jag tror inte att dom kommer göra CiV V till den mobila marknaden

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Äsch. Hade hoppas på TES V när man såg teasern i förra numret.

Exakt :/, jag som längtade sååå!

Medlem

Beyond the sword gjorde att Civ IV blev oerhört bra kan dom fortsätta därifrån kommer detta bli en höjdare

Medlem

Fantastiskt! Blir glad ända in i själen

civ 2 ftw, även med sina brister.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Bästa spelet någonsin brukar förändras varje gång det släpps en ny version av Civilization. Jag tycker helt allvarligt att de än så länge lyckats förbättra spelet enormt för varje version. Två:an var ju fantastisk tills 3:an kom och 4:an var ett rejält kliv uppåt också. Det enda som varit sämre är ju "spinoffs". Men t o m Civilization revolution är ju ett spel värt att spela (lite annorlunda dock).

12
Skriv svar