Robot
Bioshock 2

Alla ni som tycker det är trist att bli instängd i en klaustrofobisk miljö tillsammans med vettvillingar som inte vill någonting annat än att ta livet av dig på de mest plågsamma sätt, ni kan sluta läsa här. Ni andra, välkomna ner i djupet tillsammans med oss när vi recenserar Bioshock 2.

#system-shock-2, #bioshock, #irrational-games, #2k-marin


Medlem
Recension - Bioshock 2

Klarade det häromdagen, så sjukt bra spel. Blir att spela om det för att få alla sluten :3

Medlem

värt en trea max, känns bara som en modd till ettan, big daddy tål ju fan ingenting om man spelar medium fick sänka till easy.

Medlem

Bra recension, grymt bra spel

Medlem

skit bra spel har en bit kvar å spela, tycker väl också att det mer känns som ett tillägg till ettan. men e nöjd.

Medlem

Riktigt bra spel. Men det är ganska svårt.

Medlem

Bland de mest intensiva strider jag har varit med om.

Min största kritik, förutom att det inte är speciellt likt System Shock 2, är att det är ändå ganska mycket ett konsolspel, det händer ibland lite väl mycket på skärmen och spelet guidar en hela vägen i stort sett.

Att ta bort massa onödiga effekter vore en modd jag skulle vilja se.

Men i övrigt så har jag gillat bägge spelen. Miljöerna är rätt unika och ofta har man betydligt mer frihet än t.ex. Halflife spelen plus att man kan vara väldigt kreativ i hur man hanterar striderna.

Medlem

Hur kan det få + för multiplayer? Multiplayer är ju ett stort skämt, extremt laggigt, obalanserat och väldigt dåligt UI i menyerna ( Iaf i PC)

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Min största kritik, förutom att det inte är speciellt likt System Shock 2, är att det är ändå ganska mycket ett konsolspel, det händer ibland lite väl mycket på skärmen och spelet guidar en hela vägen i stort sett.

Om du mernar quest pilen så går den att stänga av i options.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

tycker den där 4an låter som en 3a i sin motivering .. dagens spel, vad händer?

Medlem

Bara jag som undra när 12timmar är för kort? Låter rätt länge enligt mig, 24timmar för 5stjärnor vore ju galet långt.
Låter ju rätt likt ettan, dock inget jag ska spela då ettan inte var någon höjdare i mina ögon.

Medlem

Gillar spelet men måste säga att atmosfären och mystiken är inte lika tät som i ettan!


signatur

Min negativa KDR är din positiva KDR!

Medlem

Och ändå är 12h i SP bra större änd em flesta som släpps nu med.
Spelade igenom 1an vilket var totalt underbart.Aldrig spelat det innan. Men 2an vill jag ha men tänker vänta på prisdropp då MP kvittar om jag kan köra eller inte i detta.

Medlem

Spelade aldrig igenom ettan.

Medlem

Var lite besviken på att det var så få nyheter. Känns mer som ett expansion-pack än ett nytt spel. Bra spel trots det. Hade nog inte gett det en 4:a dock.

Medlem

Ni gav dante's inferno 2/5 men detta 4/5!?!?!?

HAHAHAHA

Det verkar som alla VILL bara ha rehashes och samma jävla skit år efter år.

Dags för en ny hobby.

Medlem

Ettan var magisk. I tvåan var det "mer av samma" vilket kanske inte är så konstigt eftersom ettan var så bra. Hade ändå hoppats på ett bättre spel än vad som levererades.

Ettan var/är en femma. Denna ger jag en stark trea. Jag tycker stämningen inte alls är lika bra som i den första utan det känns som om utvecklarna känts sig tvingade att slänga in nya saker som faktiskt inte gör saker och ting bättre.

3.5/5

En sak i recensionen förvirrade mig.

Skrivet av FZ:

Att spela som Big Daddy innebär dock en del skillnader. Andra storpappor kommer inte att attackera dig - om du inte attackerar deras lillasyster eller försöker ta kontroll över henne.

Så var det ju i ettan också? Big Daddys attackerar inte spelaren så länge man inte rör systern eller daddyn.

Medlem
Skrivet av Stajlerboy:

Riktigt bra spel. Men det är ganska svårt.

i lol'd

Jag kör på hard och det finns ju fucking vapen,health och ammo tillgängligt hela tiden.
Sen kan du hacka sentries när dom attackerar dig och om du dör blir du resurected i vita chamber och det är bara att springa tillbaka dit du dog och forsätta.

Verkligen svårt spel.
Man får ju stänga av quest pilen och shining items.

Alltså.... konsoler har dödat hela spel upplevelsen.

Prova system shock 2 som släpptes över 10 år sen och är 100 gånger bättre än bioshock på alla sätt.
Spela SS2 på hard så får du lite perspektiv.

Det är helt sjukt att tiden och teknologin går framåt men spel industrin går bakåt.

som sagt: bra tid för en ny hobby, synd bara man bränt 10k på en ny spel dator när det inte finns SPEL.

Medlem
Skrivet av PsyX:

Ni gav dante's inferno 2/5 men detta 4/5!?!?!?

HAHAHAHA

Det verkar som alla VILL bara ha rehashes och samma jävla skit år efter år.

Dags för en ny hobby.

Fast Dantes sög ju ganska hårt.

Medlem
Skrivet av Twitch:
Skrivet av FZ:

Att spela som Big Daddy innebär dock en del skillnader. Andra storpappor kommer inte att attackera dig - om du inte attackerar deras lillasyster eller försöker ta kontroll över henne.

Så var det ju i ettan också? Big Daddys attackerar inte spelaren så länge man inte rör systern eller daddyn.

Det är inget nytt att FZ inte vet ett skit om det dom skriver.
Varje dag påpekas fel i deras artiklar / recensioner osv, läs bara kommentarerna.

FZ har blivit vad aftonbladet är i svenska media världen.

Värför kommer jag tillbaka då?
Ja... hopp får man alltid ha.

Medlem

Förstår inte riktigt varför alla klagar på att tvåan är för likt ettan!
Det är ju Rapture, vad skall utvecklarna göra? Skulle dom ha flyttat det till nått annat ställe så skulle ju folk klaga på det.

kolla bara på Far Cry 2 t.ex!
Alla klagade på att tvåan var för olikt ettan och det var Crysis som i själva verket var Far Cry 2!

Bestäm er gott folk!


signatur

Min negativa KDR är din positiva KDR!

Medlem

Jag är helt nöjd med betyget, fast jag hade gärna sett en ännu svårare svårighetsgrad, körde på hard utan vita chambers utan större problem, dock utforskade jag nästan allt, vilket bör behövas för att hitta pengar hälsopaket EVE osv.

imo är det ett otroligt mycket bättre spel ifall man spelar på det svåraste och utan vitachambers så man får tänka till lite och inte bara attackera dö attackera dö attackera och gå vidare

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av PsyX:

Ni gav dante's inferno 2/5 men detta 4/5!?!?!?

HAHAHAHA

Det verkar som alla VILL bara ha rehashes och samma jävla skit år efter år.

Dags för en ny hobby.

Fast Dantes sög ju ganska hårt.

Kanske det inte är världens bästa spel.
Jag har spelat demot och precis börjat retail.
Det jag har förstått är att man tröttnar i mitten och att allting börjar repeteras, det beror på dålig design och andra orsaker men ett faktum är att det är ett nytt IP och i dessa svarta dagar drar det upp betyget +1 utan tvekan.

Man ska fan sluta stöda alla rehashes och same shit varje år.

Bioshock 2 är inte bättre än 1:an, sen släpptes det mer än två år efter första spelet, vad har dom gjort på två år?!
Lagt till lite voiceacting och nya banor och nya weapon models?

10 år sen skulle det vara ett EXPANSION pack för halva priset men idag betalar alla idioter för allt som industrin skiter ut.

OMFGZZZZ BIOSHOCK 2!!! OMGFGZGFGZGFGZGZFGZFFG

Same fucking shit, även sämre än det första faktiskt.

Vilken jävla tur jag fick spela hos en kompis och avboka mitt eget.

Börjar verkliga tröttna på denna giriga marknaden.

Medlem

jag tyckte det var ett helt okej spel, inte lika bra som ettan, men bra. det som jag störde mig mest på var att big daddys var löjligt lätta att döda när man kom på att is+borr == win

Medlem
Skrivet av Chemical:

Jag är helt nöjd med betyget, fast jag hade gärna sett en ännu svårare svårighetsgrad, körde på hard utan vita chambers utan större problem, dock utforskade jag nästan allt, vilket bör behövas för att hitta pengar hälsopaket EVE osv.

imo är det ett otroligt mycket bättre spel ifall man spelar på det svåraste och utan vitachambers så man får tänka till lite och inte bara attackera dö attackera dö attackera och gå vidare

Good point. Jag körde på hard men visste faktiskt inte om att man kunde slå av vitachambers.
Måste nog köra om, insåg ändå att jag missade en hel del efter att ha läst lite på 2k bioshock 2 forumet.

Är lite förvånad dock att vissa tycker det är svårt på easy/medium. Enda gången jag dog var första big sister-encountern på hard. Mest pga att jag inte hade ammo, eve eller first aid kits.
Som nämnt nånstans här, man bör utforska i princip allt för att få ut så mycket som möjligt ur spelet (duh).

Jag älskade storyn i ettan, och som i princip hela internet redan sagt så är bioshock 1 svårt att leva upp till som uppföljare men jag hade roligare att lira igenom tvåan än ettan. Skillnaden ligger i att i ettan var rapture färskt och faktiskt mycket mer skrämmande, för mej.
Bioshock 2 har lite plotholes så att säga och några tveksamma händelser om man jämför med den superba ettan.
Still: Tvåan var väldigt awesome.

edit: Glömde lägga till att musiken är enormt härlig. Main themet som man hör t.ex när man blickar ut över rapture första gången man kommer ut i själva havet ger en gåshud, samt slutcinematicsen. Samt fler så klart.

Medlem
Skrivet av Neatherblade:
Skrivet av Kaleid:

Min största kritik, förutom att det inte är speciellt likt System Shock 2, är att det är ändå ganska mycket ett konsolspel, det händer ibland lite väl mycket på skärmen och spelet guidar en hela vägen i stort sett.

Om du mernar quest pilen så går den att stänga av i options.

Ja, men den är för det mesta avstängd. Lägger du olika fällor i form av t.ex. minor så blinkar de hela tiden... bättre design på minorna hade varit bättre så att de inte är lika mycket in-your-face.

Medlem
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av PsyX:

Ni gav dante's inferno 2/5 men detta 4/5!?!?!?

HAHAHAHA

Det verkar som alla VILL bara ha rehashes och samma jävla skit år efter år.

Dags för en ny hobby.

Fast Dantes sög ju ganska hårt.

Kanske det inte är världens bästa spel.
Jag har spelat demot och precis börjat retail.
Det jag har förstått är att man tröttnar i mitten och att allting börjar repeteras, det beror på dålig design och andra orsaker men ett faktum är att det är ett nytt IP och i dessa svarta dagar drar det upp betyget +1 utan tvekan.

Man ska fan sluta stöda alla rehashes och same shit varje år.

Bioshock 2 är inte bättre än 1:an, sen släpptes det mer än två år efter första spelet, vad har dom gjort på två år?!
Lagt till lite voiceacting och nya banor och nya weapon models?

10 år sen skulle det vara ett EXPANSION pack för halva priset men idag betalar alla idioter för allt som industrin skiter ut.

OMFGZZZZ BIOSHOCK 2!!! OMGFGZGFGZGFGZGZFGZFFG

Same fucking shit, även sämre än det första faktiskt.

Vilken jävla tur jag fick spela hos en kompis och avboka mitt eget.

Börjar verkliga tröttna på denna giriga marknaden.

Håller med helt och hållet. Som jag skrev ovan. Det här är mer som ett expansion-pack än ett nytt spel. Förtjänas inte riktigt att kallas uppföljare.

Medlem

Jag var väldigt skeptisk innan, visst, det är ju inte bättre än första. Men för att vara en uppföljare till ett spel som inte borde ha haft en uppföljare överhuvudtaget så tycker jag de lyckades förvånansvärt bra, Rapture är tillräckligt unikt för att jag ska tycka det är ok utan massa nya finesser. Jag är sugen på Bioshock 3, men då får de nog komma med lite nytt i alla fall!

Medlem

Dante förtjänar lågt betyg. Dess gameplay är inget att hurra över och andra spel i samma genre klarar av det märkbart bättre, så är God of War, Devil May Cry, Bayonetta osv.

Och att det är en total våldtäkt på ett klassiskt verk gör inte saken bättre heller.

När det gäller Bioshock 2 så blir det ett spel jag köper om något år eller så när det är billigt, trots att jag rusade till butik och köpte första Bioshock så fort det släpptes.

Medlem

Det ser roligt ut, men jag gillade inte ettan:)

12
Skriv svar