Man ska inte jämföra med första, då blir man besviken, bättre att bara "dyka" in och ha det kul så länge havet finns kvar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

var riktigt trist imo

Inaktiv

signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Jag har inget emot konsoler i sig, men när spel blir konsolportade till pc (särskilt dead space), blev kontrollerna helt förstörda för mig. Samma sak med nya turok.

@ PsyX: Jag håller med dig. System shock 2, det var tider det

Men jag gillade bioshock, även om det inte kan mäta sig med ss2. Men det är min åsikt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Håkan:

Bara jag som undra när 12timmar är för kort? Låter rätt länge enligt mig, 24timmar för 5stjärnor vore ju galet långt.
Låter ju rätt likt ettan, dock inget jag ska spela då ettan inte var någon höjdare i mina ögon.

24 timmar är ju ingenting jämfört med lite hederliga klassiker som Baldur's Gate, där tvåan lätt kunde erbjuda en spelare över 200 timmars äventyrande om man så ville. Jag håller med recensenten; håller inte ett spel mer än 12 timmar så är det för kort. Utvecklare kanske borde ta sig en ordentlig titt på BioWare. Deras spel är i alla fall värda 500-600 riksdaler. Jag menar både Dragon Age och Mass Effect 2 erbjöd över 50 timmars speltid om man utforskade det mesta som fanns. För det handlar väl om att få valuta för det man har betalat för, dvs man springer inte igenom ett spel utan försöker uppleva allt det har att erbjuda.


signatur

Jag hatar dina åsikter, och är beredd att döda för att slippa höra dem.

KoP
Medlem

Klarade spelet igår. Snäppet.. men bara snäppet sämre än 1:an imo. Miljöerna och dess detaljarbete är svårtslaget. För att inte tala om ljudet. Ruggigt bra.

Medlem

Mycket bra spel, har längtat som fan på uppföljaren sen jag spelade klart första. minusen är att det är lite för likt 1an och att det borde varit lite längre.

Verkligen älskar conceptet och ljudinspelningarna som gör att upplevelsen blir grymmare.

Gen
Medlem

Skrivs inte mycket om alla problem folk har med att ens få igång spelet. Eller alla ljudproblem som många användare har.

Iofs inget som kanske måste nämnas i en recension men läser man 2KForum så är det nedspammat med trådar angående ovan nämnda problem.

Medlem
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Stajlerboy:

Riktigt bra spel. Men det är ganska svårt.

i lol'd

Jag kör på hard och det finns ju fucking vapen,health och ammo tillgängligt hela tiden.
Sen kan du hacka sentries när dom attackerar dig och om du dör blir du resurected i vita chamber och det är bara att springa tillbaka dit du dog och forsätta.

Verkligen svårt spel.
Man får ju stänga av quest pilen och shining items.

Alltså.... konsoler har dödat hela spel upplevelsen.

Prova system shock 2 som släpptes över 10 år sen och är 100 gånger bättre än bioshock på alla sätt.
Spela SS2 på hard så får du lite perspektiv.

Det är helt sjukt att tiden och teknologin går framåt men spel industrin går bakåt.

som sagt: bra tid för en ny hobby, synd bara man bränt 10k på en ny spel dator när det inte finns SPEL.

Så sant, så sant, jag är väl dock mer inne på Deus Ex, än SS2 så sett.


signatur

Retro.

Inaktiv

SWEBarb jag tycker du kan lämna dina dåliga FPS skickligheter utanför ämnet. Och om man nu tycker att en helt ny handling, helt nya banor, helt nya vapen, helt nya karaktärer och massvis av annat, är en mod, kan man faktiskt ta och slänga sig i väggen.

Medlem

Jag spelade ut Bioshock 2 på 3 dagar och då är inte jag en power gamer direkt så lite kort var det nog men jag är absolut inte besviken med mitt inköp. Tycker det var en fantastisk uppföljare. Svårt att göra en uppföljare nyskapande men med alla de gameplayförbättringar de gjort så tycker jag att de har gjort allt de kunde. Gillar man Bioshock 1 kommer man inte bli besviken men man får förvänta sig lite av samma. Jag hoppas verkligen på en trea.

Inaktiv
Skrivet av Strasser:
Skrivet av Håkan:

Bara jag som undra när 12timmar är för kort? Låter rätt länge enligt mig, 24timmar för 5stjärnor vore ju galet långt.
Låter ju rätt likt ettan, dock inget jag ska spela då ettan inte var någon höjdare i mina ögon.

24 timmar är ju ingenting jämfört med lite hederliga klassiker som Baldur's Gate, där tvåan lätt kunde erbjuda en spelare över 200 timmars äventyrande om man så ville. Jag håller med recensenten; håller inte ett spel mer än 12 timmar så är det för kort. Utvecklare kanske borde ta sig en ordentlig titt på BioWare. Deras spel är i alla fall värda 500-600 riksdaler. Jag menar både Dragon Age och Mass Effect 2 erbjöd över 50 timmars speltid om man utforskade det mesta som fanns. För det handlar väl om att få valuta för det man har betalat för, dvs man springer inte igenom ett spel utan försöker uppleva allt det har att erbjuda.

Håller med.

Hade de kostat 250kr hade det varit ok.

Men man gör inte ett spel på samma motor, samma gamla features, lägger till några få nya samt en visirgrafik runt skärmen och nya banor som håller i 12 timmar och tar full pris för det. (oh ja MP också.)

Jämför halflife episode 2 det var också full pris men så fick man både TF2 OCH portal till. Minst 24timmar spel ihop räknat. Runt 20 för HF och portal kanske, kommer inte ihåg. Men lätt 48tim på TF2, jag har iofs nog spelat flera hundra. Något jag inte tror bioshocks MP gör, det är mer en liten extra feature som är kul att prova.

Känns som de mjölkar varumärket snarare än gör de rättvisa.

Medlem

Mass Effect 2 skillde sig inte speciellt mycket från ettan heller.

Hade B2 varit 3-4h långt så hade jag hållit med om att det vara bara expansion, men så är inte fallet.

Medlem

Inte ett ljud om buggarna? Har en 24" WS lcd och får sitta o spela i fov 70. Det ska komma en patch, men när? Dåligt att inte en sån simpel sak inte funkar. Det var exakt samma sak med föregångaren. Nu har jag hittat en fix för detta.

To Fix the FOV for Widescreen change this in the User.ini file:

Go to the [Default] section and bind an unused key to "SetFOV 90". Press that key in-game to change the FOV. Bind another unused key to "ResetFOV" to toggle back to default.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Som Bioshock-älskare tycker jag att det är ett väldigt bra spel! Atmosfären är fortfarande den bästa under denna generation och även om det är en dyster värld så tycker man ändå att Rapture är väldigt mysigt. Dock så håller jag med många röster om att det är mer ett Bioshock 1.5 än en tvåa. Känns på många sätt som en väldigt feg uppföljare där man inte vågat vara innovativ utan bara pumpar på med samma sak igen. Den ärver också en del av problemen i det första spelen, som en väldigt begränsad flora av fiender och ganska repetitiva strider efter några timmar. Handlingen är inte heller lika spännande som i ettan och man saknar många av personligheterna från det första spelet (läs: Cohen och Fitzpatrick!). De nya områdena av Rapture är inte heller lika imponerande som de man besökte förra gången. Sedan är det precis som första spelet alldeles för lätt!

Medlem

PsyX: Du är så himla tuff. Vågar säga att FZ suger och att de inte sätter rätt betyg och att de inte gillar (skit)spel som Dante's Inferno. Sen är det himla fräckt att du spelar på hard, jag är säker på att det inte är många som gör det!

Hela tiden när jag skriver det här försöker min rationella del av hjärnan få mig att inte mata trollen, men eftersom jag är en sån känslomänniska så var jag tvungen att visa hur djupt imponerad jag är av PsyX som för sitt korståg i flera recensioner.

OnT: Gillar VERKLIGEN ljudet. Däremot tycker jag inte det är lika stämningsfullt som ettan, tyvärr. För jag gillar Big Daddy rollen mycket mer. Tråkigt, som sas, att speltiden inte är så lång. Jag har än inte spelat mer än ca 5h (har ju universitetsstudier att tänka på!), men man hinner faktiskt (till och med på den tiden) känna att det kanske inte kommer vara så långt som man hoppats på - kanske kortare än man trodde.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag kan inte låta bli att störa mig på vissa meningsval i recensionen, "efter halva den tiden inser du att det snart tar slut – och det vill du inte. Du vill ränna runt i den underbara miljön". Vem är recensenten att förutsätta vad jag vill eller inte? Eller, "Hade vi sett minst dubbel så lång speltid", är det en eller flera recensenter? Sluta blanda in andra eller bestämma vad jag och andra läsare tycker och tänker, är det du, jag eller vi som tycker till och skriver recensionen?

Nog gnällt för min del...

Inaktiv

Blir helt klart ett köp, måste bara hinna spela klart 1an. :>

Medlem
Skrivet av Arvid:

Jag kan inte låta bli att störa mig på vissa meningsval i recensionen, "efter halva den tiden inser du att det snart tar slut ? och det vill du inte. Du vill ränna runt i den underbara miljön". Vem är recensenten att förutsätta vad jag vill eller inte? Eller, "Hade vi sett minst dubbel så lång speltid", är det en eller flera recensenter? Sluta blanda in andra eller bestämma vad jag och andra läsare tycker och tänker, är det du, jag eller vi som tycker till och skriver recensionen?

Nog gnällt för min del...

Tack för din synpunkt Arvid. Jag vet inte hur mycket du läser, men det här sättet att skriva är ett mycket vanligt sätt att skriva för att få läsaren att komma in i upplevelsen. Självklart är det jag som tycker och tänker, och jag förutsätter inte det minsta vad du - eller alla andra som läser FZ.se - tänker eller tycker.

Däremot förutsätter jag att de flesta människor förstår att jag inte förutsätter eller bestämmer vad du ska tänka eller inte tänka.

Medlem

Det vackraste spelet jag nånsin upplevt, precis allting är omsorgsfullt designat.

Ang att man tål så lite, när man kommit en bit i spelet får man möta modeller av sig själv dvs andra 'Deltas' (kan inte påstå detta är någon vidare spoiler). De tål inte heller särskilt mycket. Man är trots allt en ostabil prototyp med tillgång till plasmids gentemot de andra big daddies, som inte heller verkar särskilt mänskliga i sina udda proportionerade dräkter.

Själv kör jag på medium och har bara blivit skickad till vita chambers två gånger, går även för det mesta omkring med full plånbok och 5/5 medkits/eve. Mängden vapen och fällor man kan använda gör det inte särskilt svårt att ta sig an någon. För att inte tala om att man kan ha ca 15 tonics samtidigt.

Medlem

Meh... kunde lika gärna ha varit en expansion.
Försvisso var jag inte vidare förtjust i ettan heller, men jag vettefan....
Det känns mer som man letar febrilt efter saker som lyser upp när man tittar på dem än att följa någon story. De har ju för fan lagt ut saker överallt, som gör att man stirrar intensivt på hurvida något går att plocka upp eller inte, istället för att koncentrera sig på annat.
Jag blir bara utmattad när jag lirar och tappar intresse efter att behöva känna mig tvungen att backtracka för att hitta saker.

Måhända börjar jag bli gammal, men jag klarar inte RPG-element i singleplayer. Det känns fruktansvärt irrelevant att "levla" när allt man kan jämföra sig med är datorn.

Medlem

Pallar inte med spel som bara är grafik. Var ju värdelös känsla i första versionen. Gav förra versionen en chans, det var helt bortkastade pengar.

12
Skriv svar