PS5 Pro
https://blog.playstation.com/2024/11/04/ps5-pro-50-enhanced-g...
Fråga gällande SONYs påstående i ovan länk, när kommer spelen patchas?
T.ex. Star Wars Jedi Survivor som jag just nu spelar på min PS5 Pro har inte fått en patchuppdatering sedan 12 september (version 1.000.012), men SONY menar i ovan länk att alla dessa spel skall ha patchas till 7 november. Verkar ju inte stämma riktigt..?
Har ni några spel ni vet med er om som faktiskt har patchats igår eller inför gårdagens lansering?
Jag testade bara FF7 Rebirth lite snabbt men där vart det patch som la till det nya grafikläget Versatility och det är bara tillgängligt för PS5 Pro.
Som någon som haft både LG OLED och Samsung QDOLED föredrar jag QDOLED.
Du får gärna utveckla detta!
Jag är inne på min tredje OLED från LG, blev deras högsta serie pga en defekt C-serie samt kanonbra pris på G.
Men stod i valet och kvalet mot just en QD-OLED från Samsung, men valde LG då jag varit nöjd med tidigare samt att den tydligen ska bättre rörelsehantering och uppskalning vid film.
Men tänker fortfarande på QD-OLED, så uppskattar all info
Spelat Balders gate 3 och det är stor skillnad nu med PRO. Är på act3 och det går i 60fps och 1440p. Tror det är pssr för nu ser det riktigt rent och fint ut som om det vore i 4k. När jag spelade det tidigare på vanliga ps5 så var det en massa artifakter i graphic-mode, allt detta är borta nu.
Detta är större för mig än FF7 Rebirth.
Du får gärna utveckla detta!
Jag är inne på min tredje OLED från LG, blev deras högsta serie pga en defekt C-serie samt kanonbra pris på G.
Men stod i valet och kvalet mot just en QD-OLED från Samsung, men valde LG då jag varit nöjd med tidigare samt att den tydligen ska bättre rörelsehantering och uppskalning vid film.
Men tänker fortfarande på QD-OLED, så uppskattar all info
Den största anledningen till att jag föredrar QD-OLED är den ökade färgrymden jämfört mot WRGB-OLED.
Såvitt jag vet är ljusstyrkan högre också generellt sett.
Den största anledningen till att jag föredrar QD-OLED är den ökade färgrymden jämfört mot WRGB-OLED.
Såvitt jag vet är ljusstyrkan högre också generellt sett.
Hur är det med Dolby Vision, vägrar Samsung fortfarande betala för licensen?
ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ
Hur är det med Dolby Vision, vägrar Samsung fortfarande betala för licensen?
Yes, de kör på med sin egen variant HDR10+ har jag för mig. Frågan är väl om skillnaden är betydande.
Kanske är lite som för mig med ökad färgrymd. Jag gillar det men bryr mig inte så mycket om ifall det är Dolby Vision eller något motsvarande. Så länge det ser bra ut.
Minns jag inte helt fel så är peak brightness för Dolby Vision runt 4000 nits och där är vi än så länge med oled inte i närheten men i framtiden i takt med att oled blir ljusstarkare så kanske det kan komma mer till sin fulla rätt.
Fördelen oavsett qd-oled eller wrgb-oled är ju att det är riktigt bra bild vilken teknik man än väljer.
Vill man ha Dolby Vision och QD-OLED får man däremot snegla mot Sony.
Ikväll är det fest! 🥳
<Uppladdad bildlänk>
Är det här det är party?
Men P2daO, så där många verktyg behöver du inte för att installera skivläsaren 😁
Är det här det är party?
Men P2daO, så där många verktyg behöver du inte för att installera skivläsaren 😁
😂
Yes, de kör på med sin egen variant HDR10+ har jag för mig. Frågan är väl om skillnaden är betydande.
Kanske är lite som för mig med ökad färgrymd. Jag gillar det men bryr mig inte så mycket om ifall det är Dolby Vision eller något motsvarande. Så länge det ser bra ut.
Minns jag inte helt fel så är peak brightness för Dolby Vision runt 4000 nits och där är vi än så länge med oled inte i närheten men i framtiden i takt med att oled blir ljusstarkare så kanske det kan komma mer till sin fulla rätt.
Fördelen oavsett qd-oled eller wrgb-oled är ju att det är riktigt bra bild vilken teknik man än väljer.
Vill man ha Dolby Vision och QD-OLED får man däremot snegla mot Sony.
HDR10+ är ju 10bits färgrymd mot Dolby Visions 12bit. HDR10+ har upp till 4000 nits vs Dolby Vision 10000 nits (peak brightness).
Nu har vi inga skärmar som kan visa så starkt ljus ändå. Men det är det som är specs för respektive teknik.
Spelar ändå ingen roll vid spelande då PS5/Pro inte har stöd för varken eller så då blir det bara HDR10 med lägre färgrymd och lägre peak brightness. Tror dock att Xbox Series har stöd för DV i spel.
ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ
HDR10+ är ju 10bits färgrymd mot Dolby Visions 12bit. HDR10+ har upp till 4000 nits vs Dolby Vision 10000 nits (peak brightness).
Nu har vi inga skärmar som kan visa så starkt ljus ändå. Men det är det som är specs för respektive teknik.
Spelar ändå ingen roll vid spelande då PS5/Pro inte har stöd för varken eller så då blir det bara HDR10 med lägre färgrymd och lägre peak brightness. Tror dock att Xbox Series har stöd för DV i spel.
Ja så vart det ja. Rätt stor skillnad från 4000 nits.
Xbox Series har stöd ja.
Finns väl dessutom inga oled-paneler med 12bit än.
Men det ska bli intressant att se vad som kommer i framtiden.
Nu kom min PS5 Pro! Äntligen!
Grattis!
Har suttit och myst med Astro Bot hittills. Blir väl första Spider Man Remastered snart som också har Pro stöd.
Nu kom min PS5 Pro! Äntligen!
Grattis man!
Känns som det löst sig nu för dom flesta i tråden som beställt från Elgiganten?
Gött hur man förbrödras lite i dom här förbeställnings-trådarna när man är i väntans tider, kanske är motsvarigheten till ett graviditetsforum för gravida kvinnor 😀
Har tänt en brasa här hemma nu och myser med ps5 Pro, ska snart in i chatten och köra lite dead island 2 med några vänner.
Och med det vill jag passa på att önska er alla en go jävla gaming kväll!
Grattis man!
Känns som det löst sig nu för dom flesta i tråden som beställt från Elgiganten?
Gött hur man förbrödras lite i dom här förbeställnings-trådarna när man är i väntans tider, kanske är motsvarigheten till ett graviditetsforum för gravida kvinnor 😀
Har tänt en brasa här hemma nu och myser med ps5 Pro, ska snart in i chatten och köra lite dead island 2 med några vänner.
Och med det vill jag passa på att önska er alla en go jävla gaming kväll!
Låter riktigt trevligt och hoppas du är glad som slipper stutter nu med din nya Pro👍
Ha en trevlig spel helg
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Beställde från Amazon igår eftermiddag och den kom idag för nån timme sen. Bra snabb leverans och drygt 700kr billigare känns som ett bra alternativ för dom som inte köpa nån än men funderar på det 😊 Håller på och installera Horizon zero dawn remasterd och last of us part 1 nu. Blir en lång spel dag imorgon 😊
Väntar fortfarande på min skivläsare, lite segt att det är helt slutsålt och inget spikat datum för leverans. Har dock andra spel i backloggen att beta av som tur är
—- Edit —-
Såg nu att det går att lägga till i varukorgen hos Amazon, är det någon här som har beställt därifrån som kan säga om leveranstiden verkligen stämmer?
Väntar fortfarande på min skivläsare, lite segt att det är helt slutsålt och inget spikat datum för leverans. Har dock andra spel i backloggen att beta av som tur är
—- Edit —-
Såg nu att det går att lägga till i varukorgen hos Amazon, är det någon här som har beställt därifrån som kan säga om leveranstiden verkligen stämmer?
Spring förbi Elgiganten och prismatcha istället. De har haft flera hundra i lager förra veckan. Leveranstiden på Amazon kan vara helt fantastiskt om de finns i lager, lägg den i korgen och innan du checkar ut så ser du valen.
EDIT: Imponerande att Elgiganten också är slut 1-2 veckor till nu de hade massvis och jag plockade upp en förra veckan spontant. Kolla annars fysiska butiker och deras lager.
Spring förbi Elgiganten och prismatcha istället. De har haft flera hundra i lager förra veckan. Leveranstiden på Amazon kan vara helt fantastiskt om de finns i lager, lägg den i korgen och innan du checkar ut så ser du valen.
EDIT: Imponerande att Elgiganten också är slut 1-2 veckor till nu de hade massvis och jag plockade upp en förra veckan spontant. Kolla annars fysiska butiker och deras lager.
Svängde förbi Elgiganten, Power & NetOnNet och ingen kunde svara på när de skulle komma in i lager. Ångrar att man inte var snabbare på pucken
Alla inklusive Sony tycks ha underskattat behovet av skivläsare hos kunderna. Personligen drabbas jag inte då jag köper alla mina spel digitalt men lider med er som vill ha en. Tråkigt att priset har trissats upp pga bristen.
Det ligger i Sonys intresse att fler överger fysisk media så jag tror inte en underskattning finns hos Sony.
Sony har full koll på vad kunderna vill ha.
Det ligger i Sonys intresse att fler överger fysisk media så jag tror inte en underskattning finns hos Sony.
Sony har full koll på vad kunderna vill ha.
De vill också sälja skivläsare såklart men det kan vara de svenska återförsäljarna som beställt hem för få enheter.
Har någon här ägt en Samsung Qled Q80T? köpt slutet av 2020, den har en port på 120hz, har VRR, kör nu denna TV med PS5 PRO, räcker en sånt TV till PS5 PRO eller kan det göra stort skillnad en nyare model av qled eller oled?
Om jag kommer ihåg rätt har jag en Q90T, som jag köpte när HiFi-butiken hade den där sjuka dubbelrabatten så man även fick en 27" skärm på köpet - inkl rabatt på TVn. Från vad jag har läst så kommer en uppgradering inte göra så stor skillnad teknikmässigt, men säkerligen bildmässigt - fast det vågar jag inte lova. Kanske @nissling vet mer säkert?