Cpu fläkt sönder?

Medlem
Cpu fläkt sönder?

tjaa, ser ut som min CPU fläkt gått sönder eller nått. När jag startar datorn står det i första skärmen .. CPU fan error F1 to continue ... och när man kollar på cpu fläkten i datorn så försöker den veva igång men hackar ungefär.
Story: Funkade, stägde av datorn, startade datorn, funkade inte ...

Datorn mår ju bra annars men blir något sämre om jag fortsätter använda datorn även fast CPU fläkten är sönder?

//Flani

Medlem

Ja, du får nog ta en närmre titt på fläkten, det är inte bra att ha en dator igång utan cpu-fläkt. Kolla om strömsladden till cpu-fläkten sitter i ordentligt, och om själva fläkten är intakt.

Medlem

När rengjorde du den sist? Det låter som om det skulle kunna vara skit i fläkten som hindrar den att starta.
Vad hände om du ger den "starthjälp" (Puttar igång den själv..)

Medlem

Har kollat på själva fläkten och den ser ut att må prima inge damm elller någonting trasigt.
Sladden från fläkte till moderkortert? sitter i ordentligt och ser inte ut som något är fel på den.

När jag försöker veva igång den själv så är det som om något tar imot? Den sitter fast som fan och man kan endast röra den någon millimeter..

Just nu har jag ingen aning om vad som är fel, vad jag ska göra och om jag vågar använda den ändå...

Medlem

Problem löst, får tacka Parabellum för den, försökte veva igång fläkten själv och tänkte att den fan ska kunna å att snurra själv och hörde att nå satt i vägen.
Forsatte trycka o veva själv tills en blå ful jävla plastbit rammla ut

Ingen aning vart den kom ifrån men nu funkar det iaf.

Medlem
1
Skriv svar