CPU temp under 20c är omöjligt = Lögn

Medlem
CPU temp under 20c är omöjligt = Lögn

I en rätt så gammal diskussion argumenterades det friskt om att CPU tempen aldrig kan nå en temperatur lägre än rumstemp. Men jag vet att det är lögn. Själv ligger min CPUtemp på 10 grader som lägst i idle om min rumstemp är runt ca. 20 grader. Xphome postade ett inlägg i en gammal tråd av mig där han påstod att han hade en temp som låg under rumstemperatur, men fick därpå en massa motargument om att det är helt omöjligt att nå det. Men han hade rätt. Skäms ni som står för motsatsen.

Jag är också nyfiken på resultat av era lägsta temperaturer.

So bring it on!


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

I det systemet jag har idag (AMD X2 6000+) så ligger min processor på ca. 40 grader i idle och ca. 65 grader i load.

Däremot i mitt gamla system (AMD64 3000+) så hade jag en galen idle-temperatur på 14 grader med referenskylaren, fråga mig inte hur det gick till, bra luftflöde i chassin antar jag, och allmänt svalare processor. Kan också bero på att alla mina andra datordelar som jag har idag är väldigt mycket varmare än de förra.

Har som plan att superkyla/tysta ner min dator så mycket som det går, då jag håller på mycket med ljud och inspelning. Främst chassi/cpu/nätagg och eventuellt grafikkortsfläkt ska bytas, men utan vattenkylning. Förslag? Ursäkta trådstölden:)

00a
Medlem

Att temperatursensorn visar fel värden vid idle är inget ovanligt.

Inaktiv

Vad jag inte förstår är varför man tror att den kan bli lägre än rumstemperatur om den kyls med luft i rumstemperatur?

Hur kan en metallklump i ditt chassi ha en temperatur som är UNDER rumstemperaturen? Och mycket dessutom...
"Ja men om man känner på metallen så känns den jättekall", det är den inte. Det handlar om hur bra materialet leder värme, inte att den på något magiskt vis alltid är 10 grader svalare än temperaturen runt om...

Vozk: Hur "vet" du att din temperatur stämmer?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av Vozk:

Själv ligger min CPUtemp på 10 grader som lägst i idle om min rumstemp är runt ca. 20 grader.

Det finns två möjliga svar.

1. All vetenskap i världen har fel och du har rätt.

2. Din temperatursensor visar fel.

Vad tror du själv?


signatur
Medlem
Skrivet av Vozk:

I en rätt så gammal diskussion argumenterades det friskt om att CPU tempen aldrig kan nå en temperatur lägre än rumstemp.

Det bör sägas att utan nån form av aktiv kylning som peltiers eller phase change så kommer man aldrig under ambient temperatur på ett föremål som genererar värme.

Med sådan kylning så går det bra, vad cammo säger täcker det du upplevt rätt väl.

Medlem

Vozk: IG i fysik?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av cammo:

Det finns två möjliga svar.
1. All vetenskap i världen har fel och du har rätt.
2. Din temperatursensor visar fel.
Vad tror du själv?

This.
Det är ju en fysisk omöjlighet du beskriver, Vozk?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Hmm, så om det fanns cpu kylare tillverkade av is så skulle det vara fysiskt omöjligt? Jag menar, med vatten kylning är det inte alls en fysisk omöjlighet då vattnet kan vara mycket lägre temperatur än rummets temperatur. Så varför skulle det vara fysiskt omöjligt?

Jag har aldrig haft fysik i överhuvudtaget.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Inaktiv

Och hur föreslår du att vattnet kyls? Vanlig vattenkylning använder sig av fläktar på en radiator. Vattnet kyls med luft.

Om man skulle kyla en CPU med is så är det inte längre tala om rumstempererad luftkylning, vilket är det vi pratar om. Att man kan kyla CPUn lägre än rumstemperatur är ju givetvis möjligt om man använder ett medium som är svalare än rumstempen...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av cammo:
Skrivet av Vozk:

Själv ligger min CPUtemp på 10 grader som lägst i idle om min rumstemp är runt ca. 20 grader.

Det finns två möjliga svar.

1. All vetenskap i världen har fel och du har rätt.

2. Din temperatursensor visar fel.

Vad tror du själv?

Håller med dig och alla andra som har sagt samma sak till fullo.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Något som avger värme kyls av luft vid en temperatur av 20 grader. Hur blir det kallare än 20 grader?

Svar: Enligt jordens lagar går inte detta, tyvärr.


signatur
Medlem

Hahaha, klockrent! Det här gillas till fullo.

Okej, jag ger upp.... Ni vann diskussionen och jag insåg till slut logiken inom fysikenslagar!

End of discussion.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Om man använder vatten som inte kyls i rummet??


signatur

B lup

Inaktiv
Skrivet av Eottt:

Om man använder vatten som inte kyls i rummet??

Det är ju en helt annan fråga som vi redan konstaterat ovan.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:
Skrivet av Eottt:

Om man använder vatten som inte kyls i rummet??

Det är ju en helt annan fråga som vi redan konstaterat ovan.

Ah sorry, missade ditt inlägg.


signatur

B lup

Medlem

Eftersom tråden handlar om rumstemp så är det en helt annan sak.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Inaktiv

klart det går att kyla en CPU under rumstemperatur. enligt fysikens lagar så går tryck och temperatur hand i hand. när en fläkt blåser luft så accelerar den luften varpå trycket sjunker och med det temperaturen. varför tror ni att det en varm sommardag känns svalt ute när det blåser trots att solen gassar?

däremot så krävs det ganska högt flås på fläkten eftersom kylningen måste övervinna CPUns värmeutveckling. men det betyder inte att det är omöjligt att komma under rumstemperatur.

Medlem

Ni vet att om man lägger en burk i t ex en våt strumpa och springer riktigt fort, alt kör en bil så kommer tempraturen i burken bli mindre än rumstempraturen

Medlem
Skrivet av Darknae:

klart det går att kyla en CPU under rumstemperatur. enligt fysikens lagar så går tryck och temperatur hand i hand.
när en fläkt blåser luft så accelerar den luften varpå trycket sjunker och med det temperaturen. varför tror ni att det en varm sommardag känns svalt ute när det blåser trots att solen gassar?

däremot så krävs det ganska högt flås på fläkten eftersom kylningen måste övervinna CPUns värmeutveckling. men det betyder inte att det är omöjligt att komma under rumstemperatur.

Nej, det går inte att kyla ner en kylfläns under tempen på luften som blåser på den bara genom att blåsa hårt, det fungerar inte så.
För att temp och tryck ska ha någon relevant effekt så kräver det ett slutet system. (kompressor och expansionsslinga, som i ett kylskåp)

Det du upplever en varm sommardag och det känns svalare av att det blåser är att;

1) Vind uppkommer av att varm luft stiger, vilket skapar ett lågtryck som i sin tur suger in luft från svalare områden, alltså blir det svalare.

2) Det varma luftlagret som normalt ligger runt huden och värms upp av solen (mellan hårstråna och i kläder) blåser bort och ersätts av kallare luft (lufttempen). Samma princip som en kylfläns mao, den LEDER BORT VÄRME, DEN KYLER EJ.

3) säkert någon mer faktor som jag missar.

Därmed KÄNNS det som det blir kallare, men du kan aldrig få det kallare än lufttemperaturen runtomkring.

Skrivet av Fuskobot:

Ni vet att om man lägger en burk i t ex en våt strumpa och springer riktigt fort, alt kör en bil så kommer tempraturen i burken bli mindre än rumstempraturen

-ja, det beror på att vattnet i strumpan använder använder värmeenergin för att avdunsta, att det blåser påskyndar bara processen.
Ju fortare du får det att avdunsta, desto kallare blir det.

Kylskåp använder samma princip, kompressorn ökar trycket tills kylmediet kondenseras och blir flytande, det blir även varmt av denna process, därav den stora slingan på baksidan av kylskåpet. När det sedan kommer in i kylskåpet släpper en tryckventil på trycket och kylmediet avdunstar vilket då använder värmeenergin inuti kylen = det blir kallt, sedan börjar det om igen med kompressorn.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv
Skrivet av Zymac:

Nej, det går inte att kyla ner en kylfläns under tempen på luften som blåser på den bara genom att blåsa hårt, det fungerar inte så.
För att temp och tryck ska ha någon relevant effekt så kräver det ett slutet system. (kompressor och expansionsslinga, som i ett kylskåp)

Kylskåp använder samma princip, kompressorn ökar trycket tills kylmediet kondenseras och blir flytande, det blir även varmt av denna process, därav den stora slingan på baksidan av kylskåpet. När det sedan kommer in i kylskåpet släpper en tryckventil på trycket och kylmediet avdunstar vilket då använder värmeenergin inuti kylen = det blir kallt, sedan börjar det om igen med kompressorn.

tycker du borde sätta dig vid skolbänken igen.
när en fläkt blåser luft i en öppen miljö där den inte kan bygga upp tryck, dvs inte en kompressor. så accelereras luften och du får en egentlig trycksänkning och även temperatur sänkning. sen går det ju att mixtra med olika tryck med venturi rör osv men strunt i det.

som ett exempel och bevis på att temperaturen sjunker vid sänkning av tryck kan du ju testa att pumpa en kompressor tank till 8bar sen leda ut luften via ett rör. det kommer då att bli minus grader, visst du har ett upplevt lufttryck om du håller handen framför utblåset men faktum är att den utströmmande luftens hastighet utgör en trycksänkning.

ang. kylskåpet så hade du nästan rätt bara lite fel ordning. kompressorn komprimerar kylmediet till flytande form (det är en gas) din så kallade tryck ventil är egentligen en reducer ventil som sitter precis innan förångaren. I förångaren "kokar" kylmediet och denna process kräver energi vilket den tar från omgivningen, i detta fall grejer innuti kylskåpet, och lämnar kvar kyla. kylmediet nu lite uppvärmt går vidare till kondensatorn, det är gallret på baksidan. dess egentliga uppgift är att lämna av energin i form av värme utanför kylskåpet.

Medlem
Skrivet av Darknae:

ang. kylskåpet så hade du nästan rätt bara lite fel ordning. kompressorn komprimerar kylmediet till flytande form (det är en gas) din så kallade tryck ventil är egentligen en reducer ventil som sitter precis innan förångaren. I förångaren "kokar" kylmediet och denna process kräver energi vilket den tar från omgivningen, i detta fall grejer innuti kylskåpet, och lämnar kvar kyla. kylmediet nu lite uppvärmt går vidare till kondensatorn, det är gallret på baksidan. dess egentliga uppgift är att lämna av energin i form av värme utanför kylskåpet.

ööh, ja, var det inte det jag sa? ok, jag sa tryckventil men menade reducerventil/expansionsventil och kondensatorslingan kommer iallafall mig veterligen EFTER kompressionen.

Skrivet av Darknae:

som ett exempel och bevis på att temperaturen sjunker vid sänkning av tryck kan du ju testa att pumpa en kompressor tank till 8bar sen leda ut luften via ett rör. det kommer då att bli minus grader, visst du har ett upplevt lufttryck om du håller handen framför utblåset men faktum är att den utströmmande luftens hastighet utgör en trycksänkning.

Javisst, ingen säger annorlunda, sålänge du har ett tryck och sedan lättar på det kommer gasen att expandera och tappa sin lagrade energi och kommer då att ta värmeenergi från kringvarande luft, görs det via en liten öppning kommer mycket utströmmande luft ta mycket energi från ett litet område vilket sänker temperaturen.

Skrivet av Darknae:

när en fläkt blåser luft i en öppen miljö där den inte kan bygga upp tryck, dvs inte en kompressor. så accelereras luften och du får en egentlig trycksänkning och även temperatur sänkning.

Nej, du får inte så mycket ökat/sänkt lufttryck av en ÖPPEN fläkt, du får mer ett RIKTAT lufttryck, sätter du istället fläkten i ett rör med en propp eller restriktor i så får du ett ökat/sänkt lufttryck, då kan eventuell temperaturförändring komma på fråga.

Men om vi håller oss till en datorfläkt har jag svårt att tro att skillnaden blir annat än marginell om ens mätbar. Inte skillnader på 10-tals grader som det snackas om här i tråden


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

1
Skriv svar