Uppgradering av dator.

Medlem
Uppgradering av dator.

Tjenare, nu är det dags för mej o upgradera datorn för en mindre peng.

Min nuvarande är.

Grafikkort:8800GT 512mb
Moderkort:MSI P31 Neo
Minne:2GB
Processor:Intel Core 2 Duo 2.7GHz

Planer är att skaffa 2GB minne till, o sen vet jag inte vad jag ska upgradera för att det ska märkas något? Grafikkortet antar jag, men finns det något hyffsat kort för en billigpeng som är 2ggr bättre än 8800GT kanske? Jag vill kunna köra High + 1680x1050 0-AA på de flesta nya spelen, det spel jag har i åtanke är BFBC2, och självklart senare titlar.

Budget är väl den vanliga runt 1000-1700 ( vill inte spendera wayyy för mycket sen jag har annat att tänka på )

Edit: Kom och tänka på en sak, när jag har Vsync på alla spel så får jag det ökända muslagget, antar att det har med grafikkortet att göra eller så har det för att min mus MX518 bara kan hantera 125Hz i Poll rate?

O sen kom ännu en sak till i åtanke, Min processor, är det möjligt att överklocka den till 3.0GHz utan större problem ( har 0 erfarenhet av överklockning )

Tack

//Morgan

Inaktiv

Hittade ditt moderkort och antar att det är det här:

http://us.msi.com/index.php?func=prodmbspec&maincat_no=1&cat2...

Sätt i 2GB internminne i den av typen DDR2. Ska bara kosta någon hundring idag så sök på prisjakt för billigaste.


signatur

© Copyright by T@wo

Medlem

Vilken processor har du? Men det ska inte vara några större problem från 2.7 till 3.0 Ghz. För att överklocka går du bara in i Bios genom att trycka på "Delete" eller vad det nu står när du startar upp den, sen letar du bara upp processorn och ändrar värdet 2.7 till 3.0. Du behöver inte mixtra med spänningar och så tror jag.

Jag skulle rekommendera ett nytt grafikkort om du vill köra i den upplösningen, för runt 1700 får du ett bättre grafikkort, nämligen ett
XFX 4890 (DX 10.1), alternativt ett XFX 5770 (DX 11) för ca 1500kr.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Vilken processor har du? Men det ska inte vara några större problem från 2.7 till 3.0 Ghz. För att överklocka går du bara in i Bios genom att trycka på "Delete" eller vad det nu står när du startar upp den, sen letar du bara upp processorn och ändrar värdet 2.7 till 3.0. Du behöver inte mixtra med spänningar och så tror jag.

Jag skulle rekommendera ett nytt grafikkort om du vill köra i den upplösningen, för runt 1700 får du ett bättre grafikkort, nämligen ett
XFX 4890 (DX 10.1), alternativt ett XFX 5770 (DX 11) för ca 1500kr.

Ungefär vad är dessa ATi-kort likvärdiga om man jämför med Nvidias?

Sen angående det där med processor överklockningen, med den lilla ökningen 0.3GHz, behövs väl inte typ bättre kylning eller så?
Lär ju inte bli många grader varmare?
Eller är det grafik-korts överklockning jag blandar ihop?

Är som sagt väldigt oerfaren om överklockning o grejor.

Medlem

4890 ligger i klass med GTX 285, medan 5770 ligger i klass med GTS 250. 5770 har sämre spelprestande än 4890, men har stöd för DirectX 11. 4890 hade varit mitt val idag, om jag inte hade haft råd med ett 5870 för ca. 3500kr.

Nej, du kommer att klara dig bra med referenskylaren, men det är alltid värt att ha en tredjepartskylare för att öka livslängden på dina komponenter

Lycka till!:)

Medlem

Okej! Jag börjar med o öka processorn till 3.0 nu då, låter ganska lätt, något jag bör tänka på innan jag börjar?

Medlem

Du behöver inte tänka så mycket, bara ha kul:)
Om nått skulle gå fel, så återställer datorn till orginalvärden ändå. Men det är bara 0.3 Ghz, så inget ska gå fel.

Medlem
Medlem

Tyvärr så misslyckades mitt överklocknings försök, Ökade FSB från 333 ( tror jag ) till 375 ( Det var exakt 3000mhz ), sen sparade och avslut, sen när jag skulle starta datorn igen så fick jag ingen bild, väntade 5 min, och möter då detta meddelande "Warning !!! The previous performance of overclocking failed, and the system is restored to the defaults setting."

Så vad gjorde jag för fel?

Medlem

Bra fråga. Du ändrade inga andra värden?

Inaktiv

Man bör ändra FSB i steg om 5-10 mhz. Börja om. Sätt vCore till 1.25 och höj sedan fsb med 5-10 mhz i taget. När du sen får samma varningsmeddelande igen så höjer du vCore ett snäpp och försöker igen, sen fortsätter du så tills du är nöjd med din klockning.

Hmm... Finns det ens en Core 2 Duo i 2.7ghz?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Man bör ändra FSB i steg om 5-10 mhz. Börja om. Sätt vCore till 1.25 och höj sedan fsb med 5-10 mhz i taget. När du sen får samma varningsmeddelande igen så höjer du vCore ett snäpp och försöker igen, sen fortsätter du så tills du är nöjd med din klockning.

Hmm... Finns det ens en Core 2 Duo i 2.7ghz?

Mitt fel, 2.66.

vCore, verkar inte finnas något sådant på mitt, däremot, när jag ökar på FSB så ökar automatiskt "DDR Memory frequence" Från 667, till jag ligger på 750, då är jag på 3GHz

Inaktiv

Japp den skall ändras tillsammans med FSB, kan vara intressant att veta vad du har för minnen... Om dina är speccade för 667 och du försöker köra de i 750 så kan det vara därför din överklockning inte fungerade.
vCore är spänningen till CPUn, det ska finnas där någonstans om moderkortet stödjer någon form av klockning känns det som, mycket grundläggande. DDR-ratiot kan du förmodligen också ändra om det skulle vara så att du måste pga att du har 667-mhzminnen.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Japp den skall ändras tillsammans med FSB, kan vara intressant att veta vad du har för minnen... Om dina är speccade för 667 och du försöker köra de i 750 så kan det vara därför din överklockning inte fungerade.
vCore är spänningen till CPUn, det ska finnas där någonstans om moderkortet stödjer någon form av klockning känns det som, mycket grundläggande. DDR-ratiot kan du förmodligen också ändra om det skulle vara så att du måste pga att du har 667-mhzminnen.

Jag tog en närmare titt i bios och hittade.

FSB/Memory ratio kan välja mellan Auto , 1:1 , 1:1.2.

CPU Voltage
Memory Voltage
NB Voltage
VTT FSB Voltage
SB I/O Power
SB Core Power

Du får ursäkta om jag verkar trög med detta, är som sagt nybörjare och man måste ju börja någonstans

Edit: Vet inte vad för minnen jag har, ska kolla vad jag har för minnen senare då.

Antar att 667 är en billig variant av minnen?

Edit nr2: E6750 heter processorn, om det nu hjälper något.

//Morgan

Inaktiv

signatur

© Copyright by T@wo

Inaktiv

CPU Voltage är detsamma som jag kallade för vCore. FSB/Memoryratio ska du ställa till 1:1, det innebär att minnena kommer gå i samma hastighet som FSB, dsv ställer du in en FSB på 300mhz så kommer minnena gå i 300x2= 600mhz (eftersom det är DDR2 - double data rate).

Skaffa CPU-Z så kan du se allt möjligt där. Ramminnena avgör huruvida du kan överklocka alls typ, så ta reda på mer info om dessa... Finns i CPU-Z.

Har du otur så har du PC4200-minnen och dessa klarar bara av 533/2 dvs 266mhz FSB och då blir det svårare att klocka. Då måste du öka spänningen till dessa osv, men det kan vi ta senare i så fall.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Tack för att du tar dig till tid till att hjälpa lilla mig

Laddade hem CPU-Z och ser då att minnena verkar vara PC2-5300, 2st på 1GB vardera, kollade detta då i SPD tabben, sen så kollar jag i Memory tabben och där står det FSB : DRAM 1:1, ska jag ställa om det till 1:1 manuellt i BIOS eller ska jag låta den vara på Auto isåfall?

Mvh

//Morgan

Inaktiv

Se till att ratiot är 1:1 och inte auto. När du tidigare försökte köra FSB i 375 mhz så försökte du samtidigt tvinga minnena att gå i 750 mhz... Det var förmodligen detta som satte stopp för dig.

Sätt ratio till 1:1 och börja om från början, gärna i mindre steg om ca 10 mhz per gång. När du höjt med 10 mhz så testar du att starta datorn och köra några stressprogram, sen startar du om och lägger på 10 mhz till. osv osv.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Se till att ratiot är 1:1 och inte auto. När du tidigare försökte köra FSB i 375 mhz så försökte du samtidigt tvinga minnena att gå i 750 mhz... Det var förmodligen detta som satte stopp för dig.

Sätt ratio till 1:1 och börja om från början, gärna i mindre steg om ca 10 mhz per gång. När du höjt med 10 mhz så testar du att starta datorn och köra några stressprogram, sen startar du om och lägger på 10 mhz till. osv osv.

Edit2: Gör om hela min text sen jag hade förstått helt felt.

Laddat hem Prime95 att stressa med.

Han failade redan på första 10 steget men han var ok med 5 steg,

333 - 338 FSB

667-676 DDR

Ställde även in det på 1:1

Så vad ska jag göra för att kunna gå resten av vägen?

Antar att det blir att öka CPU Voltage? Men frågan är då hur mycket per gång?

//Morgan

Medlem

Antar att det är något annat jag behöver Öka, CPU Voltage på 1.5500 men ligger på
345 FSB
690 DDR

Tycker det låter lite väl mycket på CPU Voltagen när jag läser om andra folk som har typ max 1.4- på saker högre än 3.0GHz

Samt så hoppar tempen runt väldigt mycket på idle så jag sänker den för tillfället tills jag får svar.

Antar att jag gör något fel?

Edit:

Sänkte vCore till stock dvs 1.3500

och sänkte lite till

340FSB
680DDR

Och det funkade!

Oavsett vad man ökar vCore så går det inte att öka FSB något mer.

Då antar jag att man kan dra slutsaten om att det är minnena som begränsar och det är de man måste, ja som du nämnde öka volt på?

Inaktiv

Ha inte 1.55v på den processorn, det ska inte behövas mer än 1.35 som du själv nämnde typ. 1.5 är gränsen som Intel själva satt på den.

Det verkar som att minnena sätter stopp ja. I princip vilka minnen som helst klarar av 2.1v, men ställ in de på 1.9 eller 2.0 för att vara helt säker. Sen kan du försöka höja FSB igen. När du ökar spänningen till minnena kan de klara av högre hastigheter. Annars kan du investera i lite PC6400-minnen. Då kan du, utan att behöva överklocka minnena, få en FSB på 400 (400x2=800 mhz--->PC6400).
Tyvärr har din processor bara en multipel på 8 vilket kan göra det lite svårare att överklocka den då du blir mer beroende på minnen och högre FSB. Som du säkert räknat ut är 8x333 = ~2.67, alltså din processors standardhastighet. Du måste alltså överklocka minnena för att överklocka processorn.
Med PC6400-minnen kan du med andra ord få ut 8x400 = 3.2ghz utan att behöva överklocka ramminnet. Det försätter givetvis att moderkortet klarar 400mhz FSB, men det ska inte vara några problem.

Leta rätt på det som kallar Memory Voltage eller vDimm och dra upp den till 2.0 och testa igen.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Ha inte 1.55v på den processorn, det ska inte behövas mer än 1.35 som du själv nämnde typ. 1.5 är gränsen som Intel själva satt på den.

Det verkar som att minnena sätter stopp ja. I princip vilka minnen som helst klarar av 2.1v, men ställ in de på 1.9 eller 2.0 för att vara helt säker. Sen kan du försöka höja FSB igen. När du ökar spänningen till minnena kan de klara av högre hastigheter. Annars kan du investera i lite PC6400-minnen. Då kan du, utan att behöva överklocka minnena, få en FSB på 400 (400x2=800 mhz--->PC6400).
Tyvärr har din processor bara en multipel på 8 vilket kan göra det lite svårare att överklocka den då du blir mer beroende på minnen och högre FSB. Som du säkert räknat ut är 8x333 = ~2.67, alltså din processors standardhastighet. Du måste alltså överklocka minnena för att överklocka processorn.
Med PC6400-minnen kan du med andra ord få ut 8x400 = 3.2ghz utan att behöva överklocka ramminnet. Det försätter givetvis att moderkortet klarar 400mhz FSB, men det ska inte vara några problem.

Leta rätt på det som kallar Memory Voltage eller vDimm och dra upp den till 2.0 och testa igen.

Detta börjar kännas väldigt motigt, höjde både till 2.0 och till 2.1 utan större framgång. Testade även att ha 1.4000v på båda, ingenting.

Hittade även en ny grej "Auto Disable Dimm/PCI frequence" och den var på Enabled.

Men förmodligen har den ingen större roll i det hela.

Antar att jag får investera ett par minnen då om det inte finns flera möjliga orsaker.

//Morgan

Inaktiv

Googla på¨ditt moderkort + overclock så kan du säkert hitta något. Vissa är värdelösa på sådana tyvärr. Det är problemet med att överklocka en dator man inte har byggt med det i åtanke; halvtråkiga komponenter


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Mjo, sökte som du sa, det går verkligen inte att hitta mycket, det blir blandade erfarenheter, vissa går inte, andra går hur bra som helst, läste också något om NB Voltage att någon hade höjt den så hade det gått.

Inaktiv

Ja det kan du ju också försöka med, men jag har aldrig varit med om att det behövs vid en så blygsam klockning. Jag kan inte ens ställa in sånt på mitt moderkort och jag kör min E7200 i 3.4ghz ( 2.53 original).

Du kan ju iofs titta om det finns något senare BIOS för moderkortet, sånt kan lösa allt möjligt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Ja det kan du ju också försöka med, men jag har aldrig varit med om att det behövs vid en så blygsam klockning. Jag kan inte ens ställa in sånt på mitt moderkort och jag kör min E7200 i 3.4ghz ( 2.53 original).

Du kan ju iofs titta om det finns något senare BIOS för moderkortet, sånt kan lösa allt möjligt.

Tjo, visade sig att MSI hade en auto "flashning" av BIOS via deras hemsida så nu har jag nytt BIOS

Nya grejor som har dykt upp i BIOS är

C1E Support "Är på Enabled"

Även gamla saker som jag först la märke till nu är

D.O.T Control "Disabled"
Intel Eist "Disabled"
Spread Spectrum "Disabled

Adjust CPU Ratio "8" ( Kunde gå ner till 6 men ej höja )

C1E Support på "Advanced Bios Features"
var "Enabled"

Försökte öka lite från 340 till 345 FSB utan framgång.

Provade även att öka Memory freq till 2.0

Kom att tänka på att det även finns PCI-E Frequency "100"

Ja, finns en massa inställningar, vore nästan lättare o ta en bild så att du kan se vad som är på vad osv.

Inaktiv

Har hyfsad koll ändå. CPU-ratio är alltså multipel, så FSBxCPU-ratio = processorns klockfrekvens.
FSBx2 = Ramfrekvens om ratiot är 1:1 för minnena.

C1E är en energisparfunktion som sänker multipeln från 8 till 7 eller 6 beroende på hur mycket kraft datorn anser sig behöva. Avaktivera C1E när du försöker överklocka, men när du väl är nöjd med överklockningen kan du slå på C1E igen.

PCI-E frequency ska du helst låsa på 100 eller 101 mhz.

Det är ytterst konstigt att du inte verkar kunna klocka mer än från 333 till 340... Det motsvarar ju bara typ 2 % och så känsligt brukar det inte vara :S.

Verkar snarare som att moderkortet vägrar överklockning överhuvudtaget, vilket i sig är konstigt eftersom det finns rätt gott om inställningar... Känns som en onödig grej att lägga in på BIOSet om man knappt får röra de utan att det spökar...

Just ja: Jag tar inget ansvar för eventuella skador som sker pga av mina "tips". Överklockning är potentiellt farligt för komponenterna om man inte är försiktig.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Har hyfsad koll ändå. CPU-ratio är alltså multipel, så FSBxCPU-ratio = processorns klockfrekvens.
FSBx2 = Ramfrekvens om ratiot är 1:1 för minnena.

C1E är en energisparfunktion som sänker multipeln från 8 till 7 eller 6 beroende på hur mycket kraft datorn anser sig behöva. Avaktivera C1E när du försöker överklocka, men när du väl är nöjd med överklockningen kan du slå på C1E igen.

PCI-E frequency ska du helst låsa på 100 eller 101 mhz.

Det är ytterst konstigt att du inte verkar kunna klocka mer än från 333 till 340... Det motsvarar ju bara typ 2 % och så känsligt brukar det inte vara :S.

Verkar snarare som att moderkortet vägrar överklockning överhuvudtaget, vilket i sig är konstigt eftersom det finns rätt gott om inställningar... Känns som en onödig grej att lägga in på BIOSet om man knappt får röra de utan att det spökar...

Just ja: Jag tar inget ansvar för eventuella skador som sker pga av mina "tips". Överklockning är potentiellt farligt för komponenterna om man inte är försiktig.

Mjo, är medveten om att det kan bli skador, men en sån liten ökning jag siktar på bör ju vara utan några överhuvudtaget problem. Står till och med i manuellen att detta moderkort är överklocknings vänligt, men det är manuellen det.

Så vad för möjligheter har jag nu då?

Inaktiv

Jadu, verkar ju vara lite stökigt det där... Testa slänga på 1.45v på processorn, 2.1v på minnena, öka NB-voltage ett snäpp. Testa överklocka igen.

Jag vill minnas att vissa moderkort har "kalla zoner", dvs där moderkortet vägrar funka med viss FSB. Det kan alltså vara så att ditt moderkort hatar 341-350 FSB men tycker bättre om 351-400. Då återstår det ju tyvärr fortfarande problemen med ramminnet eftersom dessa måste överklockas en del. Vore egentligen bäst om du kunde låna någons PC6400-minnen så du kan räkna bort den variabeln som fel.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Jadu, verkar ju vara lite stökigt det där... Testa slänga på 1.45v på processorn, 2.1v på minnena, öka NB-voltage ett snäpp. Testa överklocka igen.

Jag vill minnas att vissa moderkort har "kalla zoner", dvs där moderkortet vägrar funka med viss FSB. Det kan alltså vara så att ditt moderkort hatar 341-350 FSB men tycker bättre om 351-400. Då återstår det ju tyvärr fortfarande problemen med ramminnet eftersom dessa måste överklockas en del. Vore egentligen bäst om du kunde låna någons PC6400-minnen så du kan räkna bort den variabeln som fel.

Inget verkar funka vad jag än gör, det är tvärstopp på 340FSB

Jag ska ändå köpa nya minnen så jag får väl ta att köpa 2x2GB PC6400-minnen då, Även om det inte funkar då så har jag ändå inte förlorat något större.

Antar att man kan dra slutsatsen om att jag har riktigt jävla skitminnen just nu då.

När jag ändå håller på att köpa, ska jag satsa på en CPU fläkt eller något annat, eller kommer det inte att behövas sen jag kommer förmodligen att lira 400FSB då?

12
Skriv svar