World of Warcraft fem år

Robot
World of Warcraft fem år

World of Warcraft - spelet som gjorde att "wow" förvandlades från en beskrivning av något häftigt till en förkortning av sitt eget namn. Hur gör man egentligen ett spel som lockar bortåt 12 miljoner användare världen över, och som dessutom gladeligen betalar för att spela?

#world-of-warcraft, #warcraft-orcs-humans, #blizzard, #world-of-warcraft-cataclysm, #star-wars-the-old-republic


Medlem
WoW 5 EU-år - Blizzard talar ut

fanns det inte svars alternativet 4 timmar? Jahapps, tråkigt var det iaf. Grattis måste man ju säga ^^

Medlem

Från starten, till och från ska dock tilläggas.

Medlem

spelade två månader sen tröttnade jag jag är glad att jag inte spelade mer än så.

Medlem

Nånstans mellan 1-2 månader. Försökte verkligen gilla det för en polares som kör det skull, och det fanns såklart lite grejer som var kul ett tag. Tycker det sedan bara vart samma grejer om och om och om igen, vilket iof inte hade varit något större fel om det varit roligt.

Jag håller mig nog till FPS/RTS för multiplay och RPG's för singleplayer ett tag till.

Medlem

Tycker ni borde utvecklat dynamiken mellan casual och hardcore, jag menar hardcorespelarna klagar ju väldigt mycket på att det blivit för enkelt idag när det från början handla om taktik, kordination och att göra rätt saker på rätt ställen så är det idag mest bara vilken burst dmg du kan få fram i fighter.

Förr spelades verkligen allting inom guilder idag spelas allting public, förr spendera man hur mycket timmar som helst på att gå igenom instanser och raids idag läggs allting upp på youtube via PTE så när det lanseras vet alla redan hur man ska göra vid varje encounter och farmingen kan börja. Tragiskt utveckling och det är därför som jag sluta. Får se om det blir någon ändring i och med cataclysm så kanske man tar fram som belf holy priest igen.

Medlem

Spenderade 6-7 månader i Wow, det mestadels under mitten av 2005 men har även provat det igen periodvis under 2006-2007 innan jag slutligen vände skiten ryggen. Fann att Vanguard, Lotro och EQ2 var bättre spel i mitt tycke. Sedan kan man ju fråga sig om det verkligen är så många som spelar Wow aktivt, tror snarare att det är totalt antal registrerade konton eller liknande som används som skryt/pr-siffor istället.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Spenderade 6-7 månader i Wow, det mestadels under mitten av 2005 men har även provat det igen periodvis under 2006-2007 innan jag slutligen vände skiten ryggen. Fann att Vanguard, Lotro och EQ2 var bättre spel i mitt tycke. Sedan kan man ju fråga sig om det verkligen är så många som spelar Wow aktivt, tror snarare att det är totalt antal registrerade konton eller liknande som används som skryt/pr-siffor istället.

Nej, det är aktiva prenumeranter.

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=36591

Medlem

Skulle dom visa antalet registrerade konton, inklusive bannade, ja då är siffran nog i counter-strike klass

Medlem

Det där med epidemin från Zul'gurub har jag faktiskt varit med om bra mycket tidigare än wow i ett spel, det vill säga om man kan klassa ett MUD som ett spel (det gör iaf jag). Under gymnasietiden spelade jag ett visst MUD, och där hände exakt samma sak; en sjukdom började härja och hotade hela spelets befolkning innan kodarna fick sätta stopp för det

Inaktiv
Skrivet av skogsvilden:

Sedan kan man ju fråga sig om det verkligen är så många som spelar Wow aktivt, tror snarare att det är totalt antal registrerade konton eller liknande som används som skryt/pr-siffor istället.

Mikaelh gav redan en länk ovan, men det är rätt enkelt att få en uppfattning om hur stort spelet är.

Räkna antalet servrar.

LotRO EU 11 stycken:
http://community.lotro-europe.com/service.php?

WoW EU har 262:
http://www.wow-europe.com/realmstatus/index.html

Med andra ord 23,8 ggr så många servrar.

Medlem

Får en massa sköna flashbacks och rysningar när jag tänker tillbaka till olika wow-relaterade händelser.
Blackrock Depths, Stratholme, Scholomance, Molten Core, Blackwing Lair, Zul'Gurub, Ahn'Qiraj.
Sen strax efter att odödingarna parkerat sitt tempelskepp utanför storstäderna så tog man en liten paus, kom tillbaka en sväng för att äventyra igenom outlands, men tyvär inga räder.
Men sen 2 veckor innan lich kungen visade sitt temperament så började man igen och höll på ända tills i augusti.

Medlem

jag tycker iallfall spelet är bra även fast man spelat av och till i 5 år, vill dock aldrig påstå att jag slutat spela. heller inte att jag älskar allt som skett på den långa utvecklingens bana.
Men de som spelade i några månader (rättare sagt, inte vågar erkänna att de fortfarande gör det) kan inte säga att de upplevt spelete för det spel som e wow nu är storslaget jämfört med för 5 år sen.


signatur

Google is your friend!!!

Inaktiv

Intressant intervju!

Började själv spela nån gång under 2005 och har spelat aktivt mest av tiden. Men tagit lite pauser till och från nu i Wrath of the Lich King.

Mycket har förändrats, både positivt och negativt.

Det mest negativa är hur mycket otrevliga spelare det finns nu för tiden. Det här är inget (det var bättre förr snack), men det räcker att man spenderar tid i några pugs eller pratar med folk i Dalaran så märker man hur mycket idioter det finns jämfört med förut.

Medlem

Åh, då är det alltså 5 år sedan jag hade den coolaste gaming upplevelsen någonsin när jag för första gången mötte Hordes som raidade Auberdine, kommer ihåg att jag helt plötsligt vände mig om med min lvl 12-13 druid och helt plötsligt stod en lvl 24 warrior och glodde på mig, fy helvete vad adrenalinet pumpande. Jag skrek i ventrilo till polarna så farsan kom ner och lackade att jag skulle vara tyst om jag satt uppe mitt i natten.

Fy fan vad mycket minnen detta spelet har gett en, jag har spelat till och från ända sedan dess men just nu spelar jag mest för de flesta irl polare gör det, annars skulle jag aldrig orkat, spelet är inte detsamma längre.

Men jag rankar fortfarande Vanilla WoW som världens bästa spel någonsin, alla kategorier, överallt och kommer nog så också vara. I alla fall för mig som har så starka minnen från allt, MC, BWL, första gången man fick ner C'thun, ja herregud, vilka minnen.


signatur

En styck signatur.

Inaktiv

"I början var det helt enkelt alldeles för riktat till hardcore-spelare, och det blev ett för stort glapp mellan dem och medel-spelarna" och "Mycket handlar återigen om att göra spelet lättillgängligt. Nu får vi fler och fler spelare som kanske inte har spelat så mycket datorspel tidigare, folk som inte vet vad WASD och musstyrning är för något och hur det fungerar"

Därför man inte spelar längre, alldels för lätt så det blir trist.

Inaktiv

Ser verkligen fram emot Cataclysm. Jag ska starta en Goblin Shaman. Köpte heirlooms idag(leveling gear)... Visst är jag kanske lite tidigt ute men men Jag har spelat av och an sedan starten. Jag tog en paus 2007 och började igen i oktober förra året. Jag tycker att wow har blivit mycket lättare och mer tilltalande för mig som är en casual spelare och inte orkar med att spela hardcore. Achievements är väl det enda som jag inte gillar men samtidigt kan det vara skönt att ha nåt att göra när man inte raidar eller farmar emblems ur Heroic-instanserna.

Medlem

Om jag fick åka tillbaka i spelhistorien så skulle jag åka tillbaka tills innan releasen av wow och bara spela om det som en noob igen glömmt bort allt. och träffa alla trevliga och roliga människor man träffat under årens lopp.


signatur

P.L.U.R

Medlem

grym intervju!

Inaktiv

nån som minns spindeln som stod för ingången till burning steppes från redridge mountains?

Medlem
Skrivet av Takt:

nån som minns spindeln som stod för ingången till burning steppes från redridge mountains?

Var väll ett gäng arga eldbollskastande imp också vill jag minnas.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Mycket bra skrivet )

Medlem

Har spelat detta länge enda sen starten och tycker att om dom lagt av vid The burning crusade hade det varit hyllat och dom hade minst fått sålt lika många av nästa spel dom gjort hylla blizzard älskar verkligen er blizzard + Sega dom bästa spelutvecklarna genom tiderna.

Inaktiv

Har precis köpt WoW
Ska köra det med några kompisar. Hoppas jag bara inte blir beroende...

Inaktiv

Lirat sen starten, och måste säga jävligt bra jobbat blizzard!

Medlem

kul att dom still going strong så att säga.

kan dock inte hålla med att spelet var speciellt hardcore från början det är ju en skymf mot alla tidigare mmorg spel som var och är bra mycket svårare.

Däremot så hade man ont om tid så var det svårt i början med 40manna raider rent helvete o få folk att signa upp och verkligen dyka upp på klockslaget.
Blev lättare sen varefter som.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Lusen:

Har precis köpt WoW
Ska köra det med några kompisar. Hoppas jag bara inte blir beroende...

Klart du kommer bli frågan är om du väljer att låta spelet styra när du ska spela eller om du väljer det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag har spelat lite då och då från starten, fast inte mycket under TBC vilket var ospelbart imo.

Har haft riktigt bra minnen från spelet, speciellt under pre tbc. Men nu räcker det med WoW för mig. Blir det mer mmo i år så blir det SW:TOR


signatur

Game long and prosper

Inaktiv
Skrivet av Javas:

Men nu räcker det med WoW för mig. Blir det mer mmo i år så blir det SW:TOR

Var det inte 2011 det skulle släppas? Det verkar bli klart intressant i alla fall.

PaZ
Medlem

Det här var lite roligt sagt:"Helt plötsligt hade vi något som mest liknande en tävling i att grinda. Det var inte kul."

12
Skriv svar