Två skärmar, vilken är bäst?

Medlem
Två skärmar, vilken är bäst?

Har nu suttit med denna skärm sedan 2005: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=37523
och nu är det dags att köpa en ny. Jag har letat runt lite och begränsat mina alternativ till följande två skärmar:

http://www.dustinhome.se/pd_5010330369.aspx

+ IPS
- Dell
- Ful som stryk
- Dell
- IPS
- Mediokra testresultat bland annat här: http://www.jayceooi.com/2009/09/07/dell-ultrasharp-u2410-revi...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=490765

+ TN
+ Billig
+ Snygg
+ 16:9
+ Testad för spelande av bland annat PCG med goda resultat.
+ Bra omdömen från användarna
- TN

Att ställa frågan vilken jag skall köpa vore dumt, då jag vet att många av er redan har ett färdigskrivet inlägg – eller håller på att skriva det – som säger att Dellen är det givna valet pga att det är en IPS-skärm och att TN är värdelöst.

Jag har som sagt suttit med en TN-skärm i väl över 4 år nu och har inte märkt av de nackdelar som oftast nämns. BLB är minimal i min skärm och märks inte av alls så länge jag inte har en helt svart bild som täcker skärmen. Färgåtergivningen är duglig, även om kontrasten är lite väl låg på min skärm vilket jag har märkt av i spel.

Jag använder datorn nästan uteslutande till spel (aldrig film) och fotoredigering (hobbyredigering) och söker efter en förklaring på varför den ena är bättre än den andra på dessa områden. Finns det kanske bättre alternativ som jag missat i prisklassen?

Medlem

Dell-skärmen:

"+ IPS"

Stort plus där, bättre färgåtergivning och kontraster.

"- Dell"

Varför minus? Dells skärmar ska vara rätt bra afaik.

"- Ful som stryk"

Stilren och snygg imo.

"- Dell"

...

"- IPS"

Du märker inte den ytterst lilla skillnaden i responstid mot en TN-panel.

"- Mediokra testresultat bland annat här:"

Prisjakt's länkade recensioner säger annorlunda.

Komplett-skärmen:

"+ TN"

Eeh?

"+ Billig"

Tja, du får vad du betalar.

"+ Snygg"

Inte speciellt.

"+ 16:9"

Mindre pixlar och mer utsmetat är jättebra? Yeeeeey! Till allt utom filmvisning är 16:9 undermåligt mot 16:10, du märker de där extra pixlarna i höjdled, lita på mig.

"+ Testad för spelande av bland annat PCG med goda resultat."

Säger ingenting.

"+ Bra omdömen från användarna"

För en skärm för det priset ja.

"- TN"

Bravo! En punkt rätt.

Lite synpunkter där.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

1. Det lär inte dröja speciellt länge tills 16:10 försvinner, så sitter man där med svarta ränder istället, vilket jag gärna undviker.

2. Jag håller inte med om att Dell-skärmen skulle vara snygg, särskillt inte i jämförelse med Samsung-skärmen.

3. Vad som står är i princip att Dellen är bäst för att det är en IPS, jag har suttit vid en TN-skärm i flera år nu och inte upplevt några nackdelar som folk talar om. Samtidigt läser jag rekommendationer av IPS-skärmar hela tiden, men när jag kollar på forum där folk äger dem så talas det om stora nackdelar (har inget exempel på rak arm) som inte går att lösa på något sätt.

Sedan är Dell-skärmen en IPS till ett "lågt" pris, då blir jag automatiskt skeptisk. Samsungen ligger inte längst ned på prisskalan bland TN-skärmar, medan Dellen gör detta bland IPS-diton. Detta om något bör indikera på ett fall av "Du får vad du betalar för".

Medlem
Skrivet av kebbe:

1. Det lär inte dröja speciellt länge tills 16:10 försvinner, så sitter man där med svarta ränder istället, vilket jag gärna undviker.

Belägg på detta? Majoriteten av användarna med widescreenskärmar sitter på 22" 16:10, de vill inte döda en hel målgrupp. Dessutom så brukar sällan 16:9 vara det de marknadsförs för, Samsungen är antagligen bara 23.6" och då gör det inget om du har svarta ränder, bilden blir ändå lika stor.

Skrivet av kebbe:

2. Jag håller inte med om att Dell-skärmen skulle vara snygg, särskillt inte i jämförelse med Samsung-skärmen.

Du kollar på skärmen, inte ramen? Dessutom har den andra fördelar som pivotfunktion och liknande.

Skrivet av kebbe:

3. Vad som står är i princip att Dellen är bäst för att det är en IPS, jag har suttit vid en TN-skärm i flera år nu och inte upplevt några nackdelar som folk talar om. Samtidigt läser jag rekommendationer av IPS-skärmar hela tiden, men när jag kollar på forum där folk äger dem så talas det om stora nackdelar (har inget exempel på rak arm) som inte går att lösa på något sätt.

Det får du gärna länka några exempel till.

Skrivet av kebbe:

Sedan är Dell-skärmen en IPS till ett "lågt" pris, då blir jag automatiskt skeptisk. Samsungen ligger inte längst ned på prisskalan bland TN-skärmar, medan Dellen gör detta bland IPS-diton. Detta om något bör indikera på ett fall av "Du får vad du betalar för".

Lågt pris? Återigen länkar jag till Prisjakt, Dells pris är ca 7000kr för den, vilket får anses vara MSRP.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Det är ingenting jag säger som fakta (även om det lät så), men med dagens utveckling på spelmarknaden så är det en realistisk tanke. Konsolspel körs i 16:9 och man vill antagligen sköta konverteringen så smidigt som möjligt, därför tror jag att man till slut löser det genom att slänga in två svarta ränder.

Du ser detsamma med 5:4 idag där t.ex. Mirror's Edge och F.e.a.r. 2 båda saknar stöd för formatet.

Visst, jag kollar på skärmen. Ramen syns dock alltid så länge man sitter i ett rum med normal belysning. Om den då är fruktansvärt ful så skär den inte bara mot resten av rummet, utan stör även mig som användare. Den typen av plastram som sitter runt Dellen har jag suttit framför i över 4 år och det räcker på något sätt.

Jag skall försöka leta upp den tråden jag såg räknade upp en del problem med IPS-skärmar.

Inaktiv

http://www.dustinhome.se/pd_5010332617.aspx skulle jag valt. Verkar vara hur trevlig som helst. IPS, billig, pivot, smala kanter... Perfekt?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar