Nödvändigt med mer än 4GB Ram minne?

Inaktiv
Nödvändigt med mer än 4GB Ram minne?

tänkte köpa ny gaming-dator och specs på den är:

intel core i5 2.66GHz
GTX260 896MB
4gb ddr3 minne

då lyder min fråga såhär: behövs det mer än 4gb ram? då menar jag även för framtidens spel, kommer det behövas mer än 4gb ram då? Spelen jag tänkt lira ATM är Age of Conan å modern warfare 2. Och undrar om kanske framtidens spel behöver 6-8gb ram? Hur dyrt är det att köpa 2gb ram mer till datan?

Inaktiv

och föresten, är turn-it.se ett företag man kan lita på att köpa datorer från?

Medlem

Med de komponenterna så räcker 4gb gott. Du kan köpa mer minne hyfsat billigt när du uppgraderar grafikkortet (jag antyder inte att grafikkortet är dåligt).

Så länge du inte reggar ett kreditkort eller betalar i förväg så kan du nog beställa från Turn It. Jag skulle personligen välja ett företag med bättre rykte t.ex. Komplett mest för service och garanti.

kebbe svarade på frågan: Ifall du inte sitter med extremt många program igång samtidigt så är lite onödigt med mer än 4GB RAM.

Turn IT? Aldrig hört talas om faktiskt...


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Åhhh, vad jag skulle kunna vilja bygga ihop en dator själv :((

Medlem

Det är inte så svårt att bygga själv.. Jag byggde min första för en månad sedan, gick nästan smärtfritt, jag bara satte ramminnena fel, och fick ingenting att fungera, men om du är mer noggrann än vad jag var, och LÄSER moderkortsmanualen, så är det inga problem.
Kan tipsa om att titta på youtube, där finns många bra videos om hur man bygger ihop en dator. Det är ett pussel, varje bit passar bara på ett ställe i princip.

Och sen är det ju kul att bygga också


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av daskedennis:

Och sen är det ju kul att bygga också

Förutom när det gäller kylpasta mellan processor och kylare. Det är ett helvete i min mening.

Skrivet av kebbe:
Skrivet av daskedennis:

Och sen är det ju kul att bygga också

Förutom när det gäller kylpasta mellan processor och kylare. Det är ett helvete i min mening.

Inte så farligt, men ifall man har en kylare som är svår att få på är det lite störande. ^^


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

nu var jag å kika runt lite på inet och såg att dom satte ihop en dator åt en för en krona, då tänkte jag att det här skulle va fint:

Intel Core i5 750, 2.66GHz
Corsair 4GB
500GB Samsung Spinpoint F3
Radeon HD 5850 1GB
Fractal Design Define R2, Svart
Optiarc AD-7240S DVD
Gigabyte GA-P55A-UD3
Corsair HX 650W 80+

Det är alla delar en dator behöver, right?

Skrivet av amber:

nu var jag å kika runt lite på inet och såg att dom satte ihop en dator åt en för en krona, då tänkte jag att det här skulle va fint:

Intel Core i5 750, 2.66GHz
Corsair 4GB
500GB Samsung Spinpoint F3
Radeon HD 5850 1GB
Fractal Design Define R2, Svart
Optiarc AD-7240S DVD
Gigabyte GA-P55A-UD3
Corsair HX 650W 80+

Det är alla delar en dator behöver, right?

Mer eller mindre, ja. Det enda som jag ser saknas är väl operativsystemet, men det kanske du redan har.
Men du skulle kunna byta nätagget mot ett Corsair 550W, kommer att fungera bra det med.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Kommer det att funka bra? såg att det var billigare, och om det är lika bra är ju det kanon!

Inaktiv

Såhär ser det ut nu https://www.inet.se/?page=start&stockid=&a=&b=&c=&d=&basket=y... bytte ut nätagget å satte dit radeon hd 5870 1gb istället, det funkar bra va?

Skrivet av amber:

Såhär ser det ut nu https://www.inet.se/?page=start&stockid=&a=&b=&c=&d=&basket=y... bytte ut nätagget å satte dit radeon hd 5870 1gb istället, det funkar bra va?

Vi kan inte se din "korg", men ja, det kommer väl fungera. Fast, jag tänkte då mer på att HD5850 drar mindre och då var det onödigt med ett så kraftfullt nätagg.
Men ett HD5870 kommer fungera bra med 550W.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

De drar lika mycket, 500W, nu undrar jag, jag bytte chassit till ett lite billigare https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste... Har chassit stor betydelse? första chassit jag hade var https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/fractal-desi... är det någon skillnad i vilken jag köper?

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av daskedennis:

Och sen är det ju kul att bygga också

Förutom när det gäller kylpasta mellan processor och kylare. Det är ett helvete i min mening.

det är fördelen med komplett kyl pastan är redan där

Medlem

Jag lade en klick i mitten på cpun, satte på kylaren, och sen brydde jag mig inte mer om det


signatur

Ducati Streetfighter 848

Inaktiv

Ja jag förstår inte vad det är som folk tycker är svårt med det. Liten klick, stor som ett riskorn ungefär, på med kylaren. Klart :S


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Men grabbar, jag är ute efter att få nice fps med höga inställningar på Age Of Conan, tror ni ett hd4890 1gb och intel i5 processor klarar det? Tack för alla svar hittils btw ^^

Skrivet av amber:

Men grabbar, jag är ute efter att få nice fps med höga inställningar på Age Of Conan, tror ni ett hd4890 1gb och intel i5 processor klarar det? Tack för alla svar hittils btw ^^

Ja.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Okej, tror jag har helt bestämt mig för ett paket på inet.se. Dessa är delarna:
Intel Core i5 750, 2.66GHz
Corsair 4GB
500GB Samsung Spinpoint F3
Radeon HD 4890 1GB
Antec Three Hundred Chassi
Optiarc AD-7240S DVD
Gigabyte GA-P55A-UD3
Corsair VX 550W 80+
Windows 7 Home Premium 64-bit

Och eftersom jag inte är datorproffs som ni redan märkt har jag 1 fråga kvar som jag jätte gärna skulle vilja ha besvarad: Passar dessa delarna ihop med varandra? Har inge stor koll på det dära.... Så skulle vara jätte tacksam för svar!

Min fråga är då: Vilka minnen är det? "Corsair 4GB" ger oss inte så mycket info. Dom kan mycket väl vara DDR2 och dom passar då inte på en 1156/1366 socket-moderkort.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Corsair 4GB (2x2048MB ) 1600MHz XMS3 är minnenas hela namn! förlåt att jag inte skrev det innan....

Inaktiv

Det är DDR3 Dual Channel minnen

1
Skriv svar