Hjälp en gammal man med inköpstips ;)

Inaktiv
Hjälp en gammal man med inköpstips ;)

Tjena!

Har inte koll på hårdvarumarknaden längre och behöver lite tips från gamers!

Har blivit helt såld på en massa nya speltitlar som verkar skitroliga, och behöver därför uppgradera min burk.

Så här ser den ut idag;

Moderkort:
ASUS A8N32-SLI-Deluxe

Processor:
AMD Athlon(TM) 64 X2 Dual Core 4200+

Minne:
2Gb PC3200 DDR (2*1Gb, 2 slots kvar)

Grafikkort:
nVidia GeForce 6600GT, 256mb (silentpipe)

Inte helt omodern men tror det blir svårt att lira spel med denna?

Jag vill helst hålla den hyfsat tyst då den står i vardagsrummet.

Uppgradera med minst 2Gb minne till och nytt grafikkort är ju givet.

Frågan är; behöver jag byta CPU:n? Och isf moderkortet med?

Vilket grafikkort ska jag ha? Om ny CPU/moderkort, vad tycker ni jag ska skaffa?

Önskemål om HDMI på grafikkortet för att kunna koppla till TV eller projje. Alt på separat kort (om sådant finns?)

Total budget helst under 5000:-

Medlem

Vad har du för nätagg och chassi?

Eftersom du har sådan låg budget tycker jag du inte ska byta processorn. Kör istället på en i5-processor och ett grafikkort i 5000-serien. Sedan kan du köpa 2x1GB minne, men det är bäst om du köper nytt 2x2GB.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Exempelvis det här kitet: Datorkit plus ett bra grafikkort, exempelvis detta kommer du att komma långt på. Jämför gärna priser på prisjakt.

Inaktiv

Tack för svaren

Har också sonderat runt lite och det verkar vara en i5-750 processor på ett Gigabyte GA-P55-UDx kort man ska ha?

@Achronos, vad menar du inte byta processorn men sedan köpa en i5-processor?

Tror jag tänker om lite faktiskt... egentligen är mitt mål en riktigt tyst HTPC i "stereomåttschassi" så den kan stå på 24/7 i vardagsrummet utan att man störs av den...

Medlem
Skrivet av MatsB:

Tack för svaren

Har också sonderat runt lite och det verkar vara en i5-750 processor på ett Gigabyte GA-P55-UDx kort man ska ha?

@Achronos, vad menar du inte byta processorn men sedan köpa en i5-processor?

Tror jag tänker om lite faktiskt... egentligen är mitt mål en riktigt tyst HTPC i "stereomåttschassi" så den kan stå på 24/7 i vardagsrummet utan att man störs av den...

Verkar som jag var lite borta när jag skrev det där

Men det där som 73mpl4R länkade verkar riktigt bra och prisvärt. Du kommer inte kunna maxxa de allra nyaste spelen, men som sagt, du kommer väldigt långt med den setupen och du kommer få en betydligt bättre spelupplevelse än nu iallafall


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

1
Skriv svar