Artefakter även när skärmen är urkopplad från datorn

Inaktiv
Artefakter även när skärmen är urkopplad från datorn

Hejsan!

Provar fråga här då de väntade svaren på ett annat forum uteblev tråkigt nog. Hoppas på bättre kunnande här alltså.

Fick artefakter efter att säkringen hade gått igår(en glödlampa med hål i gängorna skruvades i i en lampa[fabrikationsfel], pang sa det när strömmen slogs på), när jag startade datorn så blev det bara artefakter över hela skärmen i ca 20 sekunder innan skärmen blev helt svart. Lyckades stänga ner datorn med skärmen "nedsläckt" och provade starta om den.

Samma visa då igen, fast nu kunde jag se texten under uppstartsförloppet, fast i "grönskala" plus att den vandrade i vågrät riktning, men innan man kom fram till windowsfönstret så blev skärmen svart. stängde av den igen.

Provade koppla ur DVI-I sladden från datorn men artefakterna dök fortfarande upp under några sekunder innan skärmen slocknade igen... Nu hade även språket i skärmens egna meny bytt språk till ryska(kyrilliska). Så har det varit sedan dess.

Nu idag så öppnade jag upp chassit och dammade av det litegrann och nu fungerar datorn som den ska. men den ryska menyn i skärmen kvartstår.

Eftersom det även var artefakter på skärmen när den var urkopplad från datorn så känns det som att det kan vara både skärmen och grafikkortet som är skadade. Men nu är jag ju inte så särskilt kunnig inom detta.

Vad tror ni om detta?

Egentligen så var det ju inte artefakter, om jag ska tro bilderna på artefakter som jag såg, utan de här var som rader med döda lysande pixlar

Medlem

Helt klart skärmen som är paj om den uppför sig konstigt även när den är urkopplad. En polare fick liknande problem:

[ia=17184]

Problemen försvann när han fick en ny skärm på garantin


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Inaktiv

Okey, jag trodde det först. men sen blev jag lite osäker när det blev bra efter att jag dammade av i chassit.
Men då får jag väl se mig om efter en ny när det börjar uppstå problem igen, det har nämligen fungerat som det ska sista dagarna nu.
förutom menyn på ryska.

Tack för svar!

Medlem
Skrivet av Startgas1:

Okey, jag trodde det först. men sen blev jag lite osäker när det blev bra efter att jag dammade av i chassit.
Men då får jag väl se mig om efter en ny när det börjar uppstå problem igen, det har nämligen fungerat som det ska sista dagarna nu.
förutom menyn på ryska.

Tack för svar!

Så länge det fungerar så är det ju bra! Det kanske blir så att du får lära dig ryska istället


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Inaktiv

haha, ja det vore nått!

1
Skriv svar