Frontfläkten snurrar inte? Zegamax Unicorn

Medlem
Frontfläkten snurrar inte? Zegamax Unicorn

Köpte ny datorn för ett tag sen och köpte slutligen chassit Zegamax Unicorn.

Det visade sig att fläktarna saknade rätt typ av kontat för att kopplas in via moderkortet och går nu direkt till Nätaggregatet, däremot verkar frontfläkten, en 120mm, inte vilja snurra, trots att den är inkopplad. Visserligen hade jag tänkt byta ut den inom en snar framtid, men det skulle ändå vara trevligt att få igång den.

Skulle någon kunna ge mig lite bra tips för Troubleshooting och gärna lite saker att pröva för att få igång den?

Tack

Edit: för de av er som är aktiva på Sweclockers också, finns även en tråd där. Välj själv vilken av dem ni vill svara i

[http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8879...]

Medlem

det behövs mer information ifrån din sida innan vi kan hjälpa. tex. vad för typ utav kontakt har fläkten, samt hur är den ansluten till nätagget.

Medlem

Sorry about that ^^

Den är direkt ansluten via Molex-kontakt till nätaggregatet och är standardfläkten från chassit. 4 av de 5 fläktarna (varav en av de 4 är frontfläkten) går via en och samma sladd (med totalt 4 kontakter på som fläktarna är anslutna till). Dock är det bara frontfläkten som inte vill gå igång.

Nätaggregatet är ett Corsair HX 750W

Behövs ytterligare information (vilket jag antar att det gör ) är det bara att säga till :), men detta är all info jag kan komma på som har med detta att göra, atm.

Tack

Medlem

du kan ju pröva att koppla in den på en annan molex-kontakt, men det är ganska troligt att fläkten (alternativt adaptern, om den sitter på en sån) är trasig. om du snurrar lite på den, startar den då?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jag tror jag vet vad som är problemet


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

du kan ju pröva att koppla in den på en annan molex-kontakt, men det är ganska troligt att fläkten (alternativt adaptern, om den sitter på en sån) är trasig. om du snurrar lite på den, startar den då?

Prövade det idag, men det fungerade tyvärr inte heller.

Får väl ta och köpa en ny fläkt, när jag får tag i lite mer pengar...

TheHarmlessWarrior - Du får väldigt gärna tala om vad du tror

Medlem
Skrivet av Bethlen:

TheHarmlessWarrior - Du får väldigt gärna tala om vad du tror

jag tvivlar på att han vet vad som är problemet, eller ens bryr sig. han har skrivit liknande tidigare och då förklarat att han inte kan berätta därför att "admin är en mupp". han är väl helt enkelt sur på fz av någon anledning och försöker ge igen...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Min vän hade något liknande som det här och jag har ett liknande som blackscreenen. Jag tror jag vet svaret men det finns bara ett sätt att vara säker.
Däremot kanske jag kan svara på samma tråd på Sweclockers
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8879...


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Min vän hade något liknande som det här och jag har ett liknande som blackscreenen. Jag tror jag vet svaret men det finns bara ett sätt att vara säker.
Däremot kanske jag kan svara på samma tråd på Sweclockers
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8879...

Vilken tråd du svarar i är upp till dig Bättre fråga flera personer och få flera svar, än att fråga en lite mindre grupp personer och få lite mindre svar, om man söker lösningen på ett problem.

Kanske ska lägga till en liten edit, för att underlätta för de som befinner sig på båda sidorna...

Bytte sladd, men det fungerade inte heller. Börjar ana att problemet sitter i kontakten...

Inaktiv

THREAD SOLVED?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Delvis. Har inte fått igång fläkten, men har fått tillräckligt mycket tips för att kunna dra en relativt säker slutsats om att det är kontakten som är paj.

Blir till att skaffa ny, när jag slutar vara pank...

1
Skriv svar