Nytt grafikkort.. lite hjälp.

Medlem
Nytt grafikkort.. lite hjälp.

Okej, funderat på att uppgradera min burk lite då farsan gick å köpte Windows 7.

Kan ju säga vad jag har:

CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4200+
Moderkort: Abit AN9-32X
Minne: Corsair 2GB DDR2 Twin2X 6400 C4
PSU: 400W från Claes Ohlsons (Men ska byta med min bror som har ett 580W Thermaltake)
GFX: Nvidia 7950 GT 512MB

Nu tänkte jag köpa till 2GB ram så att man verkligen har nog, burken har känts slö ibland å så då man haft mycket igång. Men mest så undrar jag över vad man skulle köpt för Grafikkort? Har inte så stor koll på det längre och skulle uppskatta lite hjälp med förslag å så på vad man kanske skulle skaffa då man väl köper och vad som gör sig bäst med mitt system.

Läst om att 4850 är ett bra kort, men ett 5750/70 (skulle kanske skaffa ett 5770 av de två då) är ganska okej och 4870? Men satt också och funderade på ett GTS 250 för att sedan snegla på ett GTX 275. Eller ska man gå mitt emellan och köpa ett GTX 260? Läste att det inte var så stor skillnad mellan kort på en del forum, men ingen som direkt gav något svar på vad som är bättre när man läste igenom dem av ATI korten atm.

Är arbetslös nu så budgeten tillåter ju inte vad som helst, fast kommer nog uppgradera burken mer med ny processor etc när man börjar jobba, och kanske köpa ett till GFX med det då och köra två.. men till dess... vad skulle ni tipsa en om att satsa på?

Såg att Komplett hade ett 4770 för 895:- billigt, men om det är så bra nu mer vette sjutton, som sagt inte hållit mig "up to date" med grafikkorten å sådant för att veta vad som är bra eller inte.
Är det ens så stor skillnad mellan Nvidia och ATI nu mer eller, och isf vad äre som gör "den" bättre än den andra (tänkte snabbt komma lite up to date där )?

Spelar ju lite allt möjligt men skulle ju vara kul om man kunde köra GTA4 utan lagg i alla fall etc och några utav de nya spelen utan problem, känns som att det är mitt GFX som orsakar mig problem på den biten.. Kan inte ens spela Shift, blir bara svart och fel meddelande efter att jag valt engelska som språk, undrat om det är för att mitt kort inte stöder PhysX eller nått sådant.

Medlem

XFX Radeon HD5750
Det kanske är lite dyrare än 4770, men du vinner nog på att lägga till några hundringar.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Blir nog ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=446317 sådant efter att man pratat ihop mig med en kompis som hade samma och rekommenderade mig det, inget DX11 stöd, men men.. inte många spel som ens har DX10 än heller så ;). Fast ska titta vidare lite mer dock innan man bestämmer sig!

Tack för tipset dock Achronos!

1
Skriv svar