Hjälp mitt nya grafikkort dör.

Medlem
Hjälp mitt nya grafikkort dör.

Hej, Jag köpte ett nytt grafikkort på komplett för ca 3 dagar sedan och när jag ska köra tex Fallout 3 på högsta upplösning så funkar det skitbra tills efter några minuter då datorn dör. om jag kollar i ATI Catalyst center så ligger värmen mellan 60-70 grader vilket är rätt högt. Fläkten varvar upp riktigt mkt och datorn stängs av. Det är ett Sapphire Radeon 4890 Vapor X.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem

En lösning skulle ju kunna vara att förbättra kylningen. Att allt stänger av sig är väl mer en säkerhetsåtgärd. Det är ju bättre än att det blir för varmt och pajar.

Medlem

Värmeproblem, fixa kabeldragningen i datorn och rensa bort damm från fläktgaller och fläktar.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

60-70 är inte högt. Normalt så ligger det vid 70-100.

Medlem

Du kan även prova att öka fläkthastigheten manuellt i Catalyst. Mitt XFX 4890 ligger på 60 grader idle med 30% fläkthastighet.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Confused_One:

60-70 är inte högt. Normalt så ligger det vid 70-100.

Inte i idle.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

60-70 är inte högt alls inte ens i idle, mitt kort dör inte föran 122C' max kortet klarar är 150 nånstans.

Medlem
Skrivet av Sille:

60-70 är inte högt alls inte ens i idle, mitt kort dör inte föran 122C' max kortet klarar är 150 nånstans.

Låt oss anta att fläkthastigheten redan är rätt hög pga tidigare nämnda orsaker, och hans kort kan skilja sig från ditt med kassa tempsensorer osv.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Jag ringde till komplett idag och de sa precis som ni att det inte är konstigt med 60-70 grader. Men däremot kan det vara Nordbryggad eller Chipset. Ska tanka hem speed fan och kolla upp lite.

Nån som har ett bra tips på kylning till nordbryggan om den skulle vara för varm.

Är det nån som dessutom har en lista på hur mkt som är för varmt för tex hårddisken, graffet processorn, chipset m.m.?


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

För Intel processorer är det vid 80C. AMD Ph2 är det vid 62-65c.
Hårddiskar ska inte gå över 50C. Helst så ska dem ligga vid 30-35C.

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av Sille:

60-70 är inte högt alls inte ens i idle, mitt kort dör inte föran 122C' max kortet klarar är 150 nånstans.

Låt oss anta att fläkthastigheten redan är rätt hög pga tidigare nämnda orsaker, och hans kort kan skilja sig från ditt med kassa tempsensorer osv.

eller så är mitt kort ganska bra o tillverkat i matrial some klarar höga tempraturer....

Medlem
Skrivet av Confused_One:

För Intel processorer är det vid 80C. AMD Ph2 är det vid 62-65c.
Hårddiskar ska inte gå över 50C. Helst så ska dem ligga vid 30-35C.

Ok, tack för hjälpen.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av Sille:

60-70 är inte högt alls inte ens i idle, mitt kort dör inte föran 122C' max kortet klarar är 150 nånstans.

Låt oss anta att fläkthastigheten redan är rätt hög pga tidigare nämnda orsaker, och hans kort kan skilja sig från ditt med kassa tempsensorer osv.

Fläkthastigheten var inte speciellt hög. Runt 40 %.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem
Skrivet av GeggaSWE:
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av Sille:

60-70 är inte högt alls inte ens i idle, mitt kort dör inte föran 122C' max kortet klarar är 150 nånstans.

Låt oss anta att fläkthastigheten redan är rätt hög pga tidigare nämnda orsaker, och hans kort kan skilja sig från ditt med kassa tempsensorer osv.

Fläkthastigheten var inte speciellt hög. Runt 40 %.

Då låter det som grafikkortet är defekt eller att möjligtvis chipsetet överhettas pga värmen från grafikkortet.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Det kan inte vara nåt i stil med att kraftagget inte orkar dra ordentilgt?


signatur
Skrivet av Gortie:

Det kan inte vara nåt i stil med att kraftagget inte orkar dra ordentilgt?

Kan mycket väl vara det. Då kommer frågan: Vilket nätagg har TS?


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av GeggaSWE:
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av Sille:

60-70 är inte högt alls inte ens i idle, mitt kort dör inte föran 122C' max kortet klarar är 150 nånstans.

Låt oss anta att fläkthastigheten redan är rätt hög pga tidigare nämnda orsaker, och hans kort kan skilja sig från ditt med kassa tempsensorer osv.

Fläkthastigheten var inte speciellt hög. Runt 40 %.

Då låter det som grafikkortet är defekt eller att möjligtvis chipsetet överhettas pga värmen från grafikkortet.

Det var Nordbryggan som blev öcerhettad. Så jag köpte en fet fläns och buntade fast en chassi fläkt över bryggan så går den fint nu. Om luckan är öppen vill säga :'(

Skrivet av master_chrille:
Skrivet av Gortie:

Det kan inte vara nåt i stil med att kraftagget inte orkar dra ordentilgt?

Kan mycket väl vara det. Då kommer frågan: Vilket nätagg har TS?

Det är ett 650W aggregat som klarar av det. Det var Nordbryggan som överhettades. Vad är bästa sättet att kyla den på?


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem

Har du någon övrig kylning överhuvudtaget eftersom du måste ha luckan öppen? eller sitter du helt enkelt i en bastu? Annars är det ju något annat som är fel!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Har du någon övrig kylning överhuvudtaget eftersom du måste ha luckan öppen? eller sitter du helt enkelt i en bastu? Annars är det ju något annat som är fel!

har en noctua 80mm chassifläkt, en ny kylfläns till nordbryggan. men jag ringde komplett idag och de skulle skicka en 120mm fläkt och en 80mm utan kostnad så får se om det funkar med det sen.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem

Tack så mycket för alla svar, de har varit till stor hjälp.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

1
Skriv svar