Vilken speldator ska jag köpa

Inaktiv
Vilken speldator ska jag köpa

Tänker köpa en speldator för i runda slängar 10.000 kr.

Några tips på vad jag ska välja? Är det AMD eller Pentium som gäller nu för tiden?

Tacksam för tips.

Medlem

Den nya i5 processorn från intel är bra. Sen så har ju 5800-seriens grafikkort kommit, riktigt vassa, för en "billig slant".

Ska du bygga själv eller köpa en förkomponerad burk?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Inaktiv

Köper en färdigbyggd burk.

Hur mycket förlorar jag i prestanda och livslängd om jag går på budgetvarianten Intel Core 2 Duo, processorhastighet E7500, 2.93Ghz, 3MB Cache
istället för i5?

Medlem

Du förlorar jävligt mycket prestanda och livslängd om du väljer en sketen E7500 istället för en i5.

Medlem

Köper du färdigbyggen, så måste du gå upp väldigt högt i pris för att få samma prestanda som du får för betydligt mindre pengar om du bygger själv. De brukar alltid ha nån/några komponenter som stryper systemet ganska rejält, så man tjänar ingenting på det.

Ett tips om du verkligen inte vill/kan bygga själv, är att handla på inet.se
Där kan du välja vilka delar du vill ha, sen kostar det 800 kr så monterar och testar de ditt system. Mycket bättre än att köpa ett redan färdigkomponerat bygge.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Inaktiv

Tack för tipsen. Dennis och co, hur skulle ni komponera ihop en burk för mellan 10.000 och 11.000?

Medlem

Såhär hade jag byggt ungefär, för den budgeten.

http://img30.imageshack.us/img30/5974/datorbyggeejmitt.jpg

Det är inkluderat montering. Tycker själv det är prisvärt, och en bra spelrigg.

Klarar dagens spel utan problem.

Är byggt på inet.se


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

daskedennis: Jag skulle dock modifiera den något, gör en fin lista!

  • Byt ut grafikkortet mot ett H5850, 600kr mer för bättre prestanda till lägre watt är värt det.

  • Chassit bör bytas ut till ett Fractal Design Define R2, Sweclockers har en recension här. Prisvärt helt enkelt.

  • Nätaggregat bör ändras till något svagare, 650W är på tok för mycket om man inte ska köra Crossfire och även då är det i överkanten,

  • Corsairs modulära (avtagbara kablar) HX520/620 passar bättre, välj det kraftigare om du ska uppgradera med ett till grafikkort i framtiden.

  • CPU-kylaren var inte heller den bästa, Scythe Ninja 2 Rev. B är då ett bättre val för en billigare peng och kommer dessutom med en riktigt bra och tyst fläkt.

I övrigt såg det bra ut.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Jag har mycket bra erfarenheter från en: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/arcti...

Kyler väldigt bra, min PII 940 ligger på 32c idle, 41c full OCCT load. Billig är den också.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av Zelaxe:

daskedennis: Jag skulle dock modifiera den något, gör en fin lista!

  • Byt ut grafikkortet mot ett H5850, 600kr mer för bättre prestanda till lägre watt är värt det.

  • Chassit bör bytas ut till ett Fractal Design Define R2, Sweclockers har en recension här. Prisvärt helt enkelt.

  • Nätaggregat bör ändras till något svagare, 650W är på tok för mycket om man inte ska köra Crossfire och även då är det i överkanten,

  • Corsairs modulära (avtagbara kablar) HX520/620 passar bättre, välj det kraftigare om du ska uppgradera med ett till grafikkort i framtiden.

  • CPU-kylaren var inte heller den bästa, Scythe Ninja 2 Rev. B är då ett bättre val för en billigare peng och kommer dessutom med en riktigt bra och tyst fläkt.

I övrigt såg det bra ut.

jaha okej! bra att du säger det, hade helt glömt bort att 5850 och 5870 har släppts! Så klantigt. :$

Men gör som Zelaxe skriver, köp ett 5850, betydligt bättre prestanda.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Inaktiv

Tack för hjälpen igen Zelaxe och Dennis!

Så om jag köper Dennis prylar med Zelaxes modifieringar, har jag då en komplett bra dator? Och är burken hyfsat tystlåten?

Medlem

Här är en lista på prylar jag precis köpt. Precis under 10 000kr-strecket. Byggde ihop den igår kväll faktiskt och det bara schwischar till när man drar igång den. Härligt tyst är den också med ett kasst gammalt chassi.

  • Corsair TX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 120mm Fläkt

  • Kingston DDR3 HyperX T1 2000MHz 6GB

  • Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156 4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, PCI-Ex(2.0)x16

  • Intel Core i5 Quad Processor i5-750 2,66GHz, Socket LGA1156, 8MB, Boxed m/fläkt

  • Samsung DVD±RW brännare, SH-S223B 22x DVD, DVDRAM, SATA, Black, Bulk

  • Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB

  • Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5

Här saknas dock ett chassi men jag köpte istället mus och musmatta också. Så lägger du till ett chassi bör det landa på 10 000:-

Medlem
Skrivet av haukan:

Tack för hjälpen igen Zelaxe och Dennis!

Så om jag köper Dennis prylar med Zelaxes modifieringar, har jag då en komplett bra dator? Och är burken hyfsat tystlåten?

Japp, det skille jag säga. Den lär räcka ett bra tag.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av haukan:

Tack för hjälpen igen Zelaxe och Dennis!

Så om jag köper Dennis prylar med Zelaxes modifieringar, har jag då en komplett bra dator? Och är burken hyfsat tystlåten?

Datorn har alla möjligheter för att bli tokigt tyst, så det är inga problem.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Då säger jag stort tack och bock för hjälpen!

1
Skriv svar