Motion delay med Samsung TV

Medlem
Motion delay med Samsung TV

Hej,

Jag har en Samsung LE-46A656 och har haft problem med suddiga texturer i ett tag nu. Jag har spelat in hur det ser ut, så kolla in den här videon för mer information.

Tack på förhand,
/Walt


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Slå på GameMode på teven, mer än så går inte o göra.
Alternativet är att skaffa en teve med snabbare panel.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Är det "responstid" man kollar på då eller?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Är det "responstid" man kollar på då eller?

Yes sir


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Min TV har 8 ms i responstid. Bör inte det vara tillräckligt?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Bara för att det står 8 ms så kan det betyda olika saker, e inte rikitgt insatt i detdär men dom mäter på olika sätt.

Men generellt så är inte 8 ms jättesnabbt direkt, det ger ganska mycket Ghosting (det du kallar för motion delay).

Vilken framerate och upplösning spelet körs i har också påverkan på hur mycket teven ghostar, bäst resultat får du om spelet skickar 60fps i tevens nativeupplösning.

Jag misstänkar att så inte är fallet med uncharted 2, det körs afaik i 30fps.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Det här problemet har jag i alla PS3 spel, Xbox 360 spel, DVD filmer och Blu-Ray filmer. Är inte säker på om det händer i vanliga kanaler...


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Det här problemet har jag i alla PS3 spel, Xbox 360 spel, DVD filmer och Blu-Ray filmer. Är inte säker på om det händer i vanliga kanaler...

Problemet tror jag är att spelen kräver just högre responstid.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:
Skrivet av WaltX:

Det här problemet har jag i alla PS3 spel, Xbox 360 spel, DVD filmer och Blu-Ray filmer. Är inte säker på om det händer i vanliga kanaler...

Problemet tror jag är att spelen kräver just högre responstid.

Det kan väl inte vara möjligt att en tjock-TV har snabbare responstid än en väldigt modern Samusung LCD TV? För jag hade inte problemet med tjock-TVn.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

TjockTV använder CRT.
Den tekniken är MYCKET* snabbare än LCD, såpass mycket snabbare att man inte ens bryr sig om att diskutera responstider på CRT.

*Responstid på CRT mäts i nanosekunder,
LCD mäts i millisekunder..


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

TjockTV använder CRT.
Den tekniken är MYCKET* snabbare än LCD, såpass mycket snabbare att man inte ens bryr sig om att diskutera responstider på CRT.

*Responstid på CRT mäts i nanosekunder,
LCD mäts i millisekunder..

Det förklarar saken. Tack.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Vozk:
Skrivet av WaltX:

Det här problemet har jag i alla PS3 spel, Xbox 360 spel, DVD filmer och Blu-Ray filmer. Är inte säker på om det händer i vanliga kanaler...

Problemet tror jag är att spelen kräver just högre responstid.

Det kan väl inte vara möjligt att en tjock-TV har snabbare responstid än en väldigt modern Samusung LCD TV? För jag hade inte problemet med tjock-TVn.

Stämmer nog bra det. En tjock-Tv som var dyr och top of the top på sin tid kan nog ha snabbare responstid än en billid LCD i dagsläget.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

1
Skriv svar