Hjälp mig välja processor

Medlem
Hjälp mig välja processor

Tjena!

Jag behöver hjälp.. nu är det så att jag köpte denna dator för något år sen i tron att den skulle hålla ett bra tag med valen att kunna köra dem nyaste spelen i högsta inställningarna.. vips vad fel jag hade! mitt nuvarande favorit spel ArmA 2 måste jag köra i low/medium settings för att det ens ska vara spelbart, så nu har jag tänkt uppgradera mitt system bit för bit, men min fråga är först och främst vad bör bytas ut först? jag tror främst att det är processorn som behöver bytas ut, men jag vill inte springa och köpa en ny när det kanske är graffekortet som borde prioriteras!

Här är mina specs, vet ttne om jag glömde något viktigt, i såna fall är det bara fråga på

Citat:

CPU: intel core 2 duo CPU e6850 3.00ghz
Computer Memory: 4gb ram (3327 för vara exakt)
Grafik Kort: Nvidia geforce 9800 gtx 5 - 512 MB
Moderkort:MSI P35 NEO-FI, P35, Socket-775, DDR2 länk till product
Operative system: Vista 32bitars

Jag bör väl informera er att jag har noll koll när det gäller dator hårdvara, men om det nu är processorn så skulle jag jätte gärna vilja ha rekommendationer om nya processorer som är kraftfulla och gjorda för spel runt prisklassen max 4000 kr helst mindre, men det är viktigt att processorn kommer hålla ett par år så jag slipper uppgradera igen, och att den funkar till mitt moderkort så jag inte behöver byta ut den också

så snälla forumiter! hjälp mig !

Medlem

Jag skulle byta ut GPUn till ett 5850 (släpps om drygt 20 dagar) sen inhandla en vettig CPU-Kylare och klocka prollen, det skulle ge dig en hel del spelandes framöver. Det skulle gå på ca 3000-3100:-

Moderkortet är kanske inte det bästa iofs men en höjning av CPUn till 3,2 ska den nog klara.

Edit:

Ett litet skräckexempel: SWEC får ett MSI P35 NEO-FI att börja brinna

Hmm som sagt en E6850 borde den klara men jag skulle satsat på ett nytt moderkort ändå......och en ny processor hehe.


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem
Skrivet av 46 + 2:

Jag skulle byta ut GPUn till ett 5850 (släpps om drygt 20 dagar) sen inhandla en vettig CPU-Kylare och klocka prollen, det skulle ge dig en hel del spelandes framöver. Det skulle gå på ca 3000-3100:-

så du tror att ett nytt graffekort skulle höja prestandan avsevärt mycket mer än ett nytt processor?

Det här med att klocka CPU:n vågar jag tyvär inte testa i nuläget, har aldrig gjort det tidigare, och det verkar för komplicerat för mig, är rädd för att sabotera hela systemet om jag ens ska pila på något inne i burken

men det kanske är värt risken om det kan ge en ganska stor boost till prestandan?

Medlem

Skriver om det jag editerade till i förra inlägget.

Moderkortet är kanske inte det bästa iofs men en höjning av CPUn till 3,2 ska den nog klara.

Ett litet skräckexempel:SWEC får ett MSI P35 NEO-FI att börja brinna

Hmm som sagt en E6850 borde den klara men jag skulle satsat på ett nytt moderkort ändå......och en ny processor hehe.

Edit: överklockar gör du i bios alltså inte fysiskt.


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem

Alltså jag är ganska osäker på det här med att överklocka CPU:n, jag är rädd att jag kommer paja något, så om jag inte överdriver nu?hehe
så vill jag ju hellre bara byta ut den, om du verkligen inte tycker att en överklockning är det bättre alternativet, det jag har tänkt är ju att slippa uppgradera min dator ett tag framöver med ett nytt köp

Att köpa ett nytt graffekort och processor kommer det ju bli tal av inom snar framtid ändå när nyare spel släpps, så frågan är bara om jag ska köpa nytt kort och kanske överklocka, eller inte ta risken och köpa antingen en ny processor eller graffekort först för sedan köpa det andra senare

tycker du mitt moderkort är för dåligt? jag vill ju helst slippa köpa ett nytt men om nya processorer inte funkar till den jag har nu har jag väl inget annat val,

Medlem

Jag tycker egentligen att du borde byta ut alltihop, om du var villig att lägga ut max 4K på bara en prolle så föreslår jag att du säljer GPU,CPU,Minne och MOBO till någon stackare och köper nytt.

Exempel:

Asus M4A78T-E DDR3 Moderkort

Corsair DDR3: Minne

AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz, AM3CPU

Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5 GPU

Totalt: 5505:-

Och det kommer klara sig galant ett bra tag till. Radeon 5850 slår juh t om Nvidias Gtx285 i spel som Crysis, ett nvidia-optimerat spel och kostar avsevärt mycket mindre. GPU Test


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem
Skrivet av 46 + 2:

Jag tycker egentligen att du borde byta ut alltihop, om du var villig att lägga ut max 4K på bara en prolle så föreslår jag att du säljer GPU,CPU,Minne och MOBO till någon stackare och köper nytt.

Exempel:

Asus M4A78T-E DDR3 Moderkort

Corsair DDR3: Minne

AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz, AM3CPU

Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5 GPU

Totalt: 5505:-

Och det kommer klara sig galant ett bra tag till.

Jo det var ju runt 4000:- jag tänkte från början, mer ville jag ju inte lägga ut på just en sak, men 5505:- för att byta ut allt det där låter ju ganska hyffsat faktist, huvudsaken är ju att när jag bytt ut allt är att jag kommer kunna köra dem senaste spelen med väldigt höga inställningar och bra prestanda med bra FPS etc etc

är dessa produkter du rekommenderat, något som kommer hålla ett tag framöver?

i andra fall om du vet några produkter som är något dyrare fast bättre så kan jag ju alltid höja budgeten lite, men låt oss säga att jag helst inte vill gå över 6500:-

Medlem

Ja jag skulle byta ut prollen mot en litebättre

Sen så vet jag inte vad du har för Nätagg just nu så ett sånt kan du också behöva.

Asus M4A78T-E DDR3 Moderkort

Corsair DDR3: Minne

Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5 GPU

+ prollen ovan

6205:-

med ett hyffsat nätagg

6955:-

!!Här har du enSweclockerskampanj hos Inet.se också.

Och ja detta kommer stå sig ett bra tag.

Radeon 5850 ligger inte långt efter storebror 5870 och slår t om Nvidias Gtx285 i spel som Crysis: Warhead, ett nvidia-optimerat spel och kostar avsevärt mycket mindre. GPU Test


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem

Detta är Ram minnet och nätagget jag har i burken

borde väl vara ganska onödigt att byta ut dem? plus att jag har vista 32bitars vilket inte kan använda över 4gb ram minne

grafikkortet du rekommenderade blir det i alla fall ett köp av så fort det släppts! nu vill jag gärna fundera lite mer på processor och moderkort och främst kanske få lite fler alternativ specielt runt processorn då jag gärna skulle vilja slippa byta ut moderkortet om det finns något bra CPU som skulle passa den nuvarande

Eller är alla processorer som passar till mitt moderkort för dåliga i nuläget?
hehe allt handlar om pengar i slutändan, vill ju helst minimera kostnaden och också minimera det som ska bytas ut fast om man inte har något annat val så blire nog packetet du la upp om ingen kan rekommendera något annat

Och tack för den snabba hjälpen !

Medlem

Det är nog både moderkortet och processorn som känns lite outdated. Det är nog som att kasta pärlor till svinen om du köper en ny prolle till moderkortet eller tvärtom, eller om du köper nytt graffe till allt gamla.

Ditt nätagg bör klara av de prylar jag listade ovan och eftersom du inte ska klocka så kan nog ett billigare moderkort sitta på sin plats.

Det moderkort som jag listade har styrkrets 790GX med SB750 sydbrygga vilket passar väldigt bra om man just ska klocka.

Uppdaterar listan med ett billigare moderkort och snabbare processor.
--------------------------------------
ALT 1

Moder: Asus M4A785TD-V EVO DDR3

CPU: AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3

GPU: Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9

totalt 6120:-

Sen om du säljer iväg GPU CPU graffe och minnen du har nu så kanske du kan få 2000:- för dem.
-------------------------------------------------------

EDIT: Måste titta efter andra minnen än de jag listat, dem är tripple channels inte double som du måste ha.

Edit2: Lagt till dem.
------------------------------------------------------

ALT 2

Alternativ med en trekärnig processor på 2,8Ghz ist för den 4kärniga på 3,2Ghz jag listade ovan:

AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz, AM3

Totalt: 5362:-

-----------------------------------------------------------

ALT 3

Eller om du byter processor och moderkort och grafikkort till ditt nuvarande system bara:

775:

Moder

GPU: Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5

CPU

DDR2 1066mhz minne

Totalt utan nya minnen: 4883:-

Total med nya minnen: 5663:-

Men jag tycker isf att du ska byta till de minnen jag listat, dina är nu på 800mhz och de andra på 1066mhz.

Herregud vad jag har uppdaterat haha


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Inaktiv

Eftersom det verkar klart att du ska köpa ett 5850 så tycker jag att du ska börja med ett sådant. Eventuellt räcker det för att du ska få den prestandahöjningen du är ute efter... 5850 är ju tydligen 2-4 ggr snabbare än 9800GTX+.
Är du inte nöjd med prestandan då så kan du ju köpa på dig nya grejer efter det.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Eftersom det verkar klart att du ska köpa ett 5850 så tycker jag att du ska börja med ett sådant

Jo nu när jag funderat lite tror jag det är bäst jag börjar med grafikkortet först och främst för det är det säkraste och billigaste alternativet för en säker prestandahöjning, sen om jag inte blir nöjd så byter jag nog ut resten! hehe och jag som trodde mitt nuvarande kort skulle hålla ett tag i nuläget

Men tack 46 + 2 för att du orkade hjälpa till och lägga upp en lista med alternativ! är ganska frestande att se vad man kan välja på för förbättra systemet, sen börjar man tanka på sin ekonomi när man inte är heltidare längre

edit: nu behöver jag dock ännu mer lite hjälp med vad för tillverkare jag ska välja för 5850, som jag nämnt jag kan absolut ingeting om hårdvara!

När jag kollar på komplett så är det ju en viss prisskillnad mellan till exempel sapphire och asus, är det någon prestanda skillnad? eller vad är egentligen skillnaderna på dessa grafikkort emellan varandra?

Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5 2.395:-

ASUS Radeon HD 5850 1GB GDDR5 2.550:-

Det billigaste du kan hitta. Det enda som är skillnad är klistermärket just nu.

Medlem
Skrivet av Confused_One:

Det billigaste du kan hitta. Det enda som är skillnad är klistermärket just nu.

Tack!

Då måste jag bara ta reda på vilket märke som är trendigast just nu innan jag lägger en beställning

1
Skriv svar