Dishonored-profil om Game Pass: "Har skadat branschen i 10 år"

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nee, det där är bara luftsnack, tyvärr. Saken är den, att MS betalade så klart mer eller mindre kända och lite större utvecklare i början för att göra det exklusivt eller för att de öht skulle lägga spelen där. Men det går ju inte att hålla uppe. Dessutom går det inte i en större mängd och för mindre utvecklare som är mer okända.

Sedan ifrågasätter jag starkt den där saken med att det är positivt för en utvecklare att ligga på Gamepass, det är verkligen ingen säkerhetslina och trygghet. Det är inte heller ett bra sätt att få uppmärksamhet för att spelen är vad man skulle kunna kalla "gratis", det finns tusentals spel som är gratis på riktigt på t ex Itcho, eller på steam för den delen.

Hittade artikeln nu:
https://www.gamespot.com/articles/phil-spencer-explains-how-d...

Som jag skrev tidigare, täckandet av utvecklingskostnaden verkar vara en populär deal som utvecklare söker sig till, även om andra avtal med fasta summor verkar vara populära, och det viktiga verkar vara att utvecklarna själva styr mest.

Förstår inte varför du inte tycker att det är en säkerhet och trygghet i att du får hela din utvecklingskostnad säkrad som en mindre utvecklare? Du har den redan betald och behöver inte oroa dig för att försäljningsinkomsten ska täcka utvecklingskostnaden.

Du nämner att det ger bättre uppmärksamhet att lägga upp ditt spel på Steam, Steam som får tusentals nya spel varje år, där är det väl ändå ännu svårare att stå ut än om du lyckas vara med bland dem ca 15-20 som kommer till GamePass varje månad?

https://www.gamespot.com/articles/why-xbox-game-pass-is-so-at...

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Värt varenda krona, kan dock tänka mig ta paus någon månad här o där om jag vet att jag inte kommer ha tid att spela den månaden 🤣

Ja det ka du ju så klart tycka men det var inte vad mitt inlägg handlade om.
Klart det finns individer som tycker drt är värt varenda öre men jag tycker inte det. Och det handlar inte bara om att spelen som gamepass försöker locka med lockar inte mig, iaf inte till en prenumeration. Men som sagt var inte det mitt inlägg handlade om.
Jag tror att det ör en dålig tjänst för spelutvecklingen i stort. Kvalite kommer sjunka så vilk inte stödja sånt jag tror är dåligt. Samma sak som att jag inte köper spelnycklar på greymarket mm

Medlem
Skrivet av Devan:

Prishöjningar kommer, räkna med reklam inom snar framtid med.

Jag betalar gärna mer för att slippa reklam. Men produktplacering finns redan och är inte så farligt. Death stranding/Monster dryck tex. Men det kommer säkert att prövas med billigare spel som har reklam för det finns också redan mycket när det handlar om mobil spel. Mycket handlar nog om att dom som tjänar pengar på spel till pc/konsol är avundsjuka på mobil marknaden. Företagen är sjukligt sugna på pengar och det finns ingen botten.

Medlem

Hur mycket jag än gillar och fått glädje av Gamepass, så har jag aldrig kunnat förstå hur det kan vara ekonomiskt hållbart för samtliga parter med dag ett släpp, speciellt med tanke på hur mycket pengar utvecklarna går miste om. Folk kan t.ex. prenumera billigt eller få gamepass gratis via MS Rewards för en månad och sedan hinna klara ut flera spel. Möjligtvis varför antalet prenumeranter i stort sätt står stilla, då folk hoppar in och ut.

I detta avseende tycker jag att PS+ strategin känns betydligt mer ekonomisk hållbar. Låta spelen sälja så mycket de kan innan de dyker upp i speltjänsterna känns mer logiskt.

Medlem

Jag tror på prenumerationsmodeller men inte utförandet av game pass, det är för enkelt att utnyttja tjänsten utan att behöva betala sålänge det sker inom 14-dagars ångerätten. Alla typer av gamepass skulle egentligen behöva en helt ny strategi eller skrotas.

Detta hade jag gjort:

1) Skrotat gamepass och istället erbjudit bra och fungerande spel och innehåll i form av DLC/Expansioner och ev. mikrotransaktioner sålänge dom är 100% kosmetiska eller inte ger fördelar över andra. Ta lärdom av Larian Studios och GGG!

2) Erbjuda en demo version till alla dyrare spel, som representerar den fulla versionens build. Ett smakprov innan man beslutar sig för köp.

Många titlar på steam har en demo med en gammal build som inte representerar spelets nuvarande skick. Det kan ge en fel bild av spelets riktiga potential. Demon är trots allt en form av marknadsföring.

3) För alla typer av multiplayer-only/mmo och dylikt, så ge alla en chans att prova en Beta åtminstone.

Alla "limited-access" eller "exclusive access" med FOMO strategin är bullshit. Folk går inte på det längre. Att dom dessutom sponsrar kända livestreamers med hutlösa summor, som spelar några timmar och låtsas att spelen är mästerverk är gräsligt!

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Aldrig förstått hur en utvecklare tjänar på gamepass... vissa tror det är asbra, det är snarare tvärt om.

Jag till exempel hade nog aldrig fastnat för snowrunner eller farming sim om jag inte kunnat testa via gamepass. Nu har jag köpt alla farming efter 19 och köpt massa dlc till snowrunner. Så där tjänade de pengar på att ha spelen på gamepass.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Gamepass kom förövrigt inte till för att "marknaden" efterfrågade det.
Det kom till för att microsoft insåg att de förlorat konsolkriget, vilket i praktiken innebär att få in nya spelare i sitt låsta Xbox ekosystem. Så de lade om strategi för att skapa ett nytt ekosystem som var plattformsagnostiskt, där de fortfarande får alla intäkter, utan att behöva gå fulla öppna Windows vägen där alla intäkter då går till aktörer som Steam och Epic. Det var således inte en "oundviklig modell" utan snarare ett i raden av Microsofts lednings mindre lyckade och mer konstiga beslut. Precis som "Tv, Tv, Tv" före det.

Så rent egoitsiskt för en individ idag så är Gamepass en bra deal. Men likt knark som injiceras och ger ett bra kortsiktigt rus, så riskerar man hälsan i stort i längden om man fortsätter.

Upplever inte riktigt att jag avkrävs någon replik här, så jag ger ingen. Jag håller väl i stort med och kan absolut skriva under på dina farhågor. Det är inga vildare spekulationer än något annat jag har läst. Baksmällor (eller ja, fler av dem) kommer komma i och med Game Pass, det kan vi i alla fall vara säkra på.

Sen har vi kanske gått om varandra lite på ett ställe. Jag menar mest att det här med prenumeration på spel är en oundviklig affärsmodell som branschen var tvungen och är tvungen att utforska. Om inte Microsoft hade gjort det så här, så hade någon annan gjort det. Vi prenumerar redan på så mycket annat i livet, så det var mest en fråga om att paketera och marknadsföra det aggressivt och rätt. Och konsumenterna som är marknaden vill ju bevisligen ha ett Game Pass.Vad gäller MS bevekelsegrunder för att lansera Game Pass, där har du säkert rätt. Sen funkar kanske inte Game Pass rent ekonomiskt så som det ser ut idag. Men det är inte själva affärsmodellen med prenumerationstjänst på spel som är det marknadsmässiga problemet. Bara formen. Sen lutar jag personligen mer åt det du skriver, att vi riskerar att få en rätt utspädd spelmarknad till följd av det, men det är nog bara för oss att hacka i oss.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jag till exempel hade nog aldrig fastnat för snowrunner eller farming sim om jag inte kunnat testa via gamepass. Nu har jag köpt alla farming efter 19 och köpt massa dlc till snowrunner. Så där tjänade de pengar på att ha spelen på gamepass.

Ja klart det fungerar som en demo tjänst i det fallet.
Spel slm Snowrunner, Farmsim osv ör rintiga tidsslukare till spel så spenderar du möjligtvis nu inte all din lediga tid på spel så kommer ett spel som Farmsim och Sbowrunner inte vara ett spel du vill ligga jte med en prenumeration för att spela. Jag skulle iaf inte vilja det.
Gissar att dom som spelar farmsim eller snowrunner dedikerat via gamepass är väldigt få och har då väldigt gott om tid för spel om man överhuvudtaget ska hinna med annat på tjänsten.
Det är en typisk tjänst att hoppa runt och spela lite av varje.
Statestik visar att dom flesta avslutar inte spel.
Jag gissar att den andelen är än större bland gamepass användare.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Kanske är en idiot och helt ensam om detta men det känns bättre att spela ett spel jag har betalat för, högre motivation typ. Även om det är så att jag köper ett spel på steam för en tjuga.

Gamepass och plus-spel blir mer att jag testar lite men slutför väldigt sällan.

Samma för mig. Har jag för mycket att välja på blir det mest att jag testar en massa spel utan att spela klart. Men om jag köper ett spel brukar jag generellt spela klart det.

signatur

PSN: Oakborn86

Medlem

Snacka om att det är andra tongångar än för bara nåt år sen^^.

Skrivet av OAKTHYR:

Samma för mig. Har jag för mycket att välja på blir det mest att jag testar en massa spel utan att spela klart. Men om jag köper ett spel brukar jag generellt spela klart det.

Samma här. Var längesen jag hade en prenumeration nu men man känner ju bara stress tycker jag. Sen är det mest utfyllnad i mina ögon och inte mycket jag ändå hade betalat för.

Medlem

Dravel! Gamepass är underbart!

Ambassadör
Xbox

Precis som med allt annat så är det varierande hur framgångsrika spel blir på Game Pass. I grunden handlar det väl om samma principer som utanför Game Pass huruvida ett spel blir framgångsrikt eller inte. Du måste fortfarande ha ett bra spel, en gnutta tur och hitta rätt. Aktuella exempel i samma tidsintervall som Revenge of the Savage Planet (som artikeln nämner) är Clair Obscur: Expedition 33 och Oblivion Remastered som det har gått hyfsat för...

Herr Colantonio själv hade sitt Weird West på tjänsten, tog bort det. Men kom ändå tillbaka med Weird West Definitive Edition för ännu en vända... Hmm.

signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av GordonF:

Ja klart det fungerar som en demo tjänst i det fallet.
Spel slm Snowrunner, Farmsim osv ör rintiga tidsslukare till spel så spenderar du möjligtvis nu inte all din lediga tid på spel så kommer ett spel som Farmsim och Sbowrunner inte vara ett spel du vill ligga jte med en prenumeration för att spela. Jag skulle iaf inte vilja det.
Gissar att dom som spelar farmsim eller snowrunner dedikerat via gamepass är väldigt få och har då väldigt gott om tid för spel om man överhuvudtaget ska hinna med annat på tjänsten.
Det är en typisk tjänst att hoppa runt och spela lite av varje.
Statestik visar att dom flesta avslutar inte spel.
Jag gissar att den andelen är än större bland gamepass användare.

Jag svarade på ” Aldrig förstått hur en utvecklare tjänar på gamepass... vissa tror det är asbra, det är snarare tvärt om.” Jag har ju som sagt köpt spelen eller dlc till spelen tack vare att de låg på gamepass och därför har de tjänat pengar på mig genom att ha spelet på gamepass. Tror du misstolkade mig?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jag svarade på ” Aldrig förstått hur en utvecklare tjänar på gamepass... vissa tror det är asbra, det är snarare tvärt om.” Jag har ju som sagt köpt spelen eller dlc till spelen tack vare att de låg på gamepass och därför har de tjänat pengar på mig genom att ha spelet på gamepass. Tror du misstolkade mig?

Nej det var bara ett tillägg, jag menade bara att jag tror inte dom flesta gör så. Snowrunner och Farmrsim devsen ser nog gamepass bara som en chans att kräma ut lite extra.
Dom flesta i Gruppen gamepass användare hade endå aldrig köpt dessa spel.
Jag ser inte dessa typiska gamepass spel som man vill prenumerera på.

Medlem

Om Game Pass har skadat branschen? Varför vill massa utgivare/utvecklare fortfarande att deras spel ärpå Game Pass om det är så skadligt? Dom kunde bara säga nej till att ha deras spel på Gamepass

signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Om Game Pass har skadat branschen? Varför vill massa utgivare/utvecklare fortfarande att deras spel ärpå Game Pass om det är så skadligt? Dom kunde bara säga nej till att ha deras spel på Gamepass

Att studior och utgivare tar emot pengar för att lägga sina spel på Game Pass utesluter inte att man samtidigt kan tycka att det är dåligt för spelbranschen som helhet.

Medlem
Skrivet av doversund:

Netflix har ca 300 miljoner och gjorde en vinst på 1,87 miljarder dollar för sista kvartalet 2024.

Inte konstigt att MS satsar på en liknande tjänst, så långt det går. Dock är det lite andra typ av mönster och beteenden de måste "ändra" och det tar tid.

Det är säkert en miljard personer som har HBO, Amazon, Disney, Netflix och liknande tjänster.

Finns ju inte i närheten lika många spelare och folk som är beredda att att betala för Gamepass.

Är kanske bara min känsla, men jag tycker att de här streamingtjänsterna har lett till bättre och fler Tv-serier, men helt värdelöst filmutbud.

Jag är dessutom inte alls imponerad vad denna spelgeneration har lyckats åstadkomma heller. Svagaste nånsin enligt mig. Pratas ju mer om nedlagda titlar och studios, än om kommande spel, då vet man att nåt är sjukt.

Medlem
Skrivet av Love Gun:

Det är säkert en miljard personer som har HBO, Amazon, Disney, Netflix och liknande tjänster.

Finns ju inte i närheten lika många spelare och folk som är beredda att att betala för Gamepass.

Är kanske bara min känsla, men jag tycker att de här streamingtjänsterna har lett till bättre och fler Tv-serier, men helt värdelöst filmutbud.

Jag är dessutom inte alls imponerad vad denna spelgeneration har lyckats åstadkomma heller. Svagaste nånsin enligt mig. Pratas ju mer om nedlagda titlar och studios, än om kommande spel, då vet man att nåt är sjukt.

In 2023 there were a over 3.31 billion gamers worldwide*
https://en.softonic.com/articles/video-game-industry-statisti...

Samt att mängden spelare lär ju bara öka med tiden?

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

En bättre rubrik hade varit. "Wierd West utvecklare är missnöjd med sin Game Pass check".

För han sa ja till den checken och nu gråter han till media.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Aldrig förstått hur en utvecklare tjänar på gamepass... vissa tror det är asbra, det är snarare tvärt om.

Håller med till 1000% Jag köper mina spel och kommer fortsätta med det Enda gången jag tar gamepass är då jag lirar ngt spel som man kan coopa i som Dark Souls

Denna vidriga bransch behöver dock skadas.
Gillar inte livet i sig som försiggår hos toppchefer. Deras val av glädje är inte välkommet.
Om skeppet kraschar så skulle jag bara bli glad och därefter uppehåller vi alla Tibia med hela jordens resurser typ för att servrarna inte ska släckas.
Tv spel får jättegärna dö på riktigt.
Jag tycker till och med att tv spel borde få storstryk en gång var 35:e år och börja om vid ett läge.

12
Skriv svar