Ska vara enkelt att porta Xbox Series S-spel i 60 fps till Switch 2

Robot
Ska vara enkelt att porta Xbox Series S-spel i 60 fps till Switch 2

Switch 2 liknas både vid Series S och PS4.

#nintendo, #switch-2

Medlem

Att Switch 2 ligger någonstans mellan ps4 och Xbox series S har det snackats en del om. Det kan ju vara till fördel för Xbox framöver när de skall få spel att rulla på bärbara konsoler i jämförelse med Playstation om de skall porta ps4/ps5 spel till en bärbar konsol.

Blir nästa konsolkrig bärbar?

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Lite trist att Hogwarts endast fick en skarpare PS4 version, än Series S versionen.

Medlem

Switch 2 har tillräckligt med kraft. Det jag vill se är:
OLED och/eller mini-led
VRR i dockat läge
Endast bärbar
Endast stationär

Medlem

8000kr för prestanda från 2013, otroligt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Var handlar du dina konsoler?

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tröttsamt argument som ni haters har använt sedan Game & Watch tiden och se vad fel ni har 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det som är otroligt är vart du hittar konsolen för 8000 kr. Inte ens i Sverige med sina överpriser kostar bundlen där Mario Kart ingår 8000 kr.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Du får hemskt gärna upplysa om bättre bärbar prestanda för pengarna Dock inte 8000 tusen utan kanske snarare 5500 kr

Medlem
Skrivet av hellmountain:

Du får hemskt gärna upplysa om bättre bärbar prestanda för pengarna Dock inte 8000 tusen utan kanske snarare 5500 kr

Eller så gör man en stationär konsol om teknologin har inte utvecklats tillräckligt bra för att uppfylla utvecklarens visioner.

Medlem
Skrivet av Keima:

Eller så gör man en stationär konsol om teknologin har inte utvecklats tillräckligt bra för att uppfylla utvecklarens visioner.

Nu är ju konsolen utvecklad av Nintendo och jag inte hört dom klaga att den inte klarar av uppfylla dess vision.
Som är vad? Avsaknaden av Virtual Boy eller? 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Nu är ju konsolen utvecklad av Nintendo och jag inte hört dom klaga att den inte klarar av uppfylla dess vision.
Som är vad? Avsaknaden av Virtual Boy eller? 🤷‍♂️

Prestanda mässigt jämförs det med en ps4 det är riktigt illa att lansera en sådan konsol som ligger 12 år efter i utvecklingen.

Generellt sett när man växer upp vill man se vad nya spel klarar av och tänjer gränserna på vad som är möjligt. Nu får man istället fightas med att se utvecklare begränsad med vad dom kan göra prestanda mässigt och det är ju inte bra

Medlem
Skrivet av Keima:

Prestanda mässigt jämförs det med en ps4 det är riktigt illa att lansera en sådan konsol som ligger 12 år efter i utvecklingen.

Generellt sett när man växer upp vill man se vad nya spel klarar av och tänjer gränserna på vad som är möjligt. Nu får man istället fightas med att se utvecklare begränsad med vad dom kan göra prestanda mässigt och det är ju inte bra

Gäsp

Är det därför spel som CP2077, Street Fighter 6 på Switch 2 är mer lika PS5, än PS4 versionerna?
Är det därför Street Fighter 6 är mer skarpt på Switch 2 än Series S om den är nu lika "svag" som PS4?

Du vet, redan under Switch 1 tiden så sprang den cirklar runt PS4 när det kommer till optimering av Alien Isolation.
Knäpp tyst, mer skarpt, bättre anti-aliasing medans PS4 höll på att explodera för att fläktarna inte pallade trycket.
Det på en strömförbrukning på 10-20 w kontra 160-200 w 😂

Samt du svarade aldrig på frågan, på vilket sätt kan inte Nintendo uppfylla dess vision som du snackade om?
Sluta gråt och lägg ner prestandasnacket när du inte vet vad du snackar om 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Gäsp

Är det därför spel som CP2077, Street Fighter 6 på Switch 2 är mer lika PS5, än PS4 versionerna?
Är det därför Street Fighter 6 är mer skarpt på Switch 2 än Series S om den är nu lika "svag" som PS4?

Du vet, redan under Switch 1 tiden så sprang den cirklar runt PS4 när det kommer till optimering av Alien Isolation.
Knäpp tyst, mer skarpt, bättre anti-aliasing medans PS4 höll på att explodera för att fläktarna inte pallade trycket.

Samt du svarade aldrig på frågan, på vilket sätt kan inte Nintendo uppfylla dess vision som du snackade om?

Plus, den är bärbar, det är inte ps4!

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Gäsp

Tror du behöver sova på saken istället för att hänga upp dig på allt. Jag vet precis vad jag snackar om men som vanligt argumenterar du för en sak som du inte ens bryr själv om så nej jag ska inte underhålla dig

Medlem

Ge mig Table Tennis från Rockstar nu!

Medlem
Skrivet av hellmountain:

6500 för konsolen, 1100kr för kontrollen till riktiga händer, 7600kr avrundas till 8000kr. Hoppas det hjälper! Tvivlar dock på att någon som försvarar Nintendo genom att leta billigast möjliga internationella priser är särskild intresserad av vilken prestanda de erbjuder för priset.

Medlem
Skrivet av kebbe:

6500 för konsolen, 1100kr för kontrollen till riktiga händer, 7600kr avrundas till 8000kr. Hoppas det hjälper! Tvivlar dock på att någon som försvarar Nintendo genom att leta billigast möjliga internationella priser är särskild intresserad av vilken prestanda de erbjuder för priset.

Fast du kan ju inte köpa till tillbehör och sen klaga på att konsolpriset är för högt. Dessutom avrunda lika mycket som ytterligare ett tillbehör eller spel. Vad kommer härnäst, att du köper till en tv för 45000 och klagar på att det gör Switch 2-priset så dyrt också? Nej din matte och ditt Nintendo-hat är verkligen inte verklighetsförankrad och du räknar inte in att det är en bärbar hybrid med modernare teknik och nod och har hjälp med uppskalningsteknik så även om den "bara" är kraftfull som PS4 kan den ju prestera över den ändå. Och du behöver inte låta den kosta 8-10k om du inte vill.

Medlem
Skrivet av Keima:

Tror du behöver sova på saken istället för att hänga upp dig på allt. Jag vet precis vad jag snackar om men som vanligt argumenterar du för en sak som du inte ens bryr själv om så nej jag ska inte underhålla dig

Vad svamlar du över du?
Jag älskar, ÄLSKAR min Switch 2 och älskade min Switch 1 🤷‍♂️
Medans min PS4 Pro stod och samla damm sedan 2017 typ 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av kebbe:

Den kostar runt 4000-5000 utomlands i Japan, USA och EU.
Bara dumhuvuden som du och jag köper den i Sverige för 7500 kr och klagar.
Skillnaden är att jag klagar på butikerna och inte Nintendo, då bevisligen det inte är Nintendo som tar 7500 för Mario Kart bundeln utan det är Webhallens egna pris. Som sagt, 2000 kr billigare i Tyskland, Irland och MÅNGA har beställt därifrån.

Vad är prestanda?
Du betalar väl flera miljoner för en Ferrari kontra en Jeep för 400 000 kr
Vilken av dem funkar bättre off-road menar du? Borde inte Ferrarin enligt din logik vara TOTALT ÖVERLÄGESEN jeepen på tanken vad skiten kostar? 😘

Medlem
Skrivet av kebbe:

Svenska priset är orimligt högt mot resten av EU.
Nintendo tävlar inte mot PS5 eller Series X och man behöver inte den fetaste grafiken för att göra roliga spel.
Nintendo satsar på spelglädje i första hand, både vad det gäller deras egna spel och kontrollmetoder. Switch 1 och 2 är både en stationär konsol och en bärbar i ett.

Om man bara ser Switch 2 som en stationär konsol så kan jag förstå att priset och prestandan känns orimlig, men det är också en bärbar enhet.
Du kan jämföra med andra bärbara konsoller som Rog Ally eller Steam Deck när det kommer till prestanda/pris.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Fast du kan ju inte köpa till tillbehör och sen klaga på att konsolpriset är för högt. Dessutom avrunda lika mycket som ytterligare ett tillbehör eller spel. Vad kommer härnäst, att du köper till en tv för 45000 och klagar på att det gör Switch 2-priset så dyrt också? Nej din matte och ditt Nintendo-hat är verkligen inte verklighetsförankrad och du räknar inte in att det är en bärbar hybrid med modernare teknik och nod och har hjälp med uppskalningsteknik så även om den "bara" är kraftfull som PS4 kan den ju prestera över den ändå. Och du behöver inte låta den kosta 8-10k om du inte vill.

När Nintendo skickar med en riktig handkontroll kan jag sluta räkna in köp av handkontroll till totalpriset av konsolen. Vidare konkurrerar konsolen med Xbox och Playstation i pris på såväl konsol och spel (fast dyrare i båda fall) så tänker mäta den mot konkurrensen i det segmentet snarare än att leka runt med Nintendologik där kass prestanda är godtagbart för att den fungerar 20 minuter i bärbart läge.

Skrivet av hellmountain:

Svenska priset är orimligt högt mot resten av EU.
Nintendo tävlar inte mot PS5 eller Series X och man behöver inte den fetaste grafiken för att göra roliga spel.
Nintendo satsar på spelglädje i första hand, både vad det gäller deras egna spel och kontrollmetoder. Switch 1 och 2 är både en stationär konsol och en bärbar i ett.

Om man bara ser Switch 2 som en stationär konsol så kan jag förstå att priset och prestandan känns orimlig, men det är också en bärbar enhet.
Du kan jämföra med andra bärbara konsoller som Rog Ally eller Steam Deck när det kommer till prestanda/pris.

Nu bor de flesta av oss i Sverige så svenska priser gäller på vår marknad, är därmed de priserna konsolen döms efter. Och givetvis konkurrerar den mot PS5 och Series X, den sitter i precis samma segment fast kostar mer och presterar sämre. Hela "spelglädje"-argumentet faller så fort någon tar upp att Steam Deck kostar 4500kr och erbjuder oändligt större spelbibliotek med spelpriser på endast en bråkdel av Nintendos ockerpriser.

Medlem
Skrivet av kebbe:

När Nintendo skickar med en riktig handkontroll kan jag sluta räkna in köp av handkontroll till totalpriset av konsolen. Vidare konkurrerar konsolen med Xbox och Playstation i pris på såväl konsol och spel (fast dyrare i båda fall) så tänker mäta den mot konkurrensen i det segmentet snarare än att leka runt med Nintendologik där kass prestanda är godtagbart för att den fungerar 20 minuter i bärbart läge.

Nu bor de flesta av oss i Sverige så svenska priser gäller på vår marknad, är därmed de priserna konsolen döms efter. Och givetvis konkurrerar den mot PS5 och Series X, den sitter i precis samma segment fast kostar mer och presterar sämre. Hela "spelglädje"-argumentet faller så fort någon tar upp att Steam Deck kostar 4500kr och erbjuder oändligt större spelbibliotek med spelpriser på endast en bråkdel av Nintendos ockerpriser.

Ja den är dyr i Sverige, och du kan lätt beställa den för ca 4800 från Tyskland och Frankrike, hur jobbigt är det?
Du vill fortfarande inte ta in att det är en bärbar konsol, och som sådan står den sig bra rent tekniskt. Portabla spelkonsoler har vi haft sedan sent 70-tal. Det portabla gör att du får kompromissa med det tekniska. Det tekniska har för övrigt aldrig varit avgörande rent historiskt. Nintendo DS, 3DS, Playstation One, Playstation 2, Gameboy osv hade alla mer tekniskt avanceradwkonkurenter men sålde bäst ändå. Trots detta så är detta första gången sedan Gamecube som Nintendo faktiskt släpper en såpass konkurenskraftig maskin. Då menar jag i relation till det bärbara såklart.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Alltså... om du får frågan hur mycket Switch 2 kostar och du svarar 8000 och sen går den personen inställd att den ska vara så dyr men märker att den snarare kostar 67-7500 beroende på om hen vill ha med Mario Kart eller inte och då blir positivt överraskad och säger det till dig och du då förklarar du att du räknar med både extra handkontroll och avrundning uppåt får du nog räkna med konstiga blickar. Vad du anser vara nödvändigt tillbehör KAN INTE RÄKNAS IN I ETT KONSOLPRIS för det är ett extra tillbehör och inte vad konsolen kostar. För säg jag tycker du behöver fyra kontroller, fyra Gamecube-kontroller och sjutioelva andra tillbehör ska jag då räkna in dem i konsolpriset? Självklart fungerar det inte så. Vad du anser nödvändigt är irrelevant. Dessutom konkurrerar den inte med Xbox och Playstation då de är helt och fullt stationära konsoler som inte behöver kompromissa med någonting för att fungera bärbart. Kollar du på bärbara datorer som är extrema i sina konfigurationer är de betydligt dyrare än en stationär variant med liknande teknik i sig. Sen är battertiden timmar inte 20 minuter men antar att så som du felknepar och trixar för att berättiga ditt Nintendo-hat är det rätt tydligt att logik och verklighetsförankring inte är någonting du bryr dig om.

Medlem

Nu tänker jag inte hoppa på något Switch 2 "hate train", men att slänga ut att den är mycket billigare runtom i Europa och att "MÅNGA" handlat den utanför Sverige håller inte alltså. För det första så kan jag garantera att de flesta svenskar köpt den i Sverige, för det andra så är priset efterblivet högt här. Det kvittar ju att den är billigare utomlands, sjukt många saker är billigare i andra länder. Helt irrelevant när man bedömer priset på något i Sverige.

För att inte tala om eventuella garantiärenden..

Jag har själv köpt en Switch 2 (MK-bundeln) här i Sverige, plus pro controller. Nya Pro controllern är sjukt bra, men även ett måste för mig som är 199cm lång och har sjukt stora händer. Tyvärr är ergonomin fortsatt nästan vidrigt dålig på Switch 2 bärbart. På något sätt känns t.om joy con 2 I grepp nästan ännu sämre än Switch 1(!) (även sambon håller med där), trots att joy cons'en nu är större. Greppet är tyvärr kasst istället. Jag fattar att Nintendo fått skippa en del ergonomi för att kunna ha med mus-stöd osv. Men ja, nog hade de kunnat få till det aningen mer ergonomiskt va?

Jag älskar även bärbar gaming, och äger bl.a en Rog Ally Z1E som jag för stunden kör SteamOS på (och har ägt i princip alla bärbara spel-enheter som släppts). Rog Ally är nog den minst ergonomiskt bärbara som säljs just nu, men tack vare sin vikt och ändå OK ergonomi så fungerar det förvånansvärt bra. Steam Deck är ett snäpp upp på ergonomi-skalan. Nya Xbox Rog Ally/X lär ta det till nya höjder (sjukt ful, men nästan garanterat skön att hålla i/använda).

Jag och sambon har typ spelat sönder Mario Kart World och har haft galet roligt. Men en och annan gång har man ju frågat sig om det sjuka priset är värt det.. Skralaste line-up:en någonsin dessutom för en Nintendo konsol-release. Trots att de haft 1000 år på sig. De mjölkade Switch 1 för länge tycker jag (men den har ju sålt som smör, så de klagar nog inte!). Även Switch 2 lär sälja som satan, Nintendo går, som vi vet, en egen väg och verkar nästan ha något magiskt skydd som hjälper dom på vägen.

Jag är dock övertygad om att det om 1-2 år kommit en drös riktigt vassa spel till Switch 2! Men nu vid release är det förvånansvärt tråkigt måste jag säga. Det och priser talar emot. Om någon var tveksam så skulle jag råda dom till att avvakta ett år eller två. Men själv vill man ju ha allt så snabbt som möjligt 😅

Kort och gott, Switch 2 I sig är bra, spelen kommer till slut. Men release-lineup är för dålig och ergonomin är typ sämst av alla konsoler de senaste 10 åren. Konsol och joy-cons är för platta för mig. Det plus den extra tyngden gör att det nog mest blir dockat för mig, tyvärr. Så ja, det blev sjukt dyrt för oss.. Tiden lär utvisa om det var värt det. Värt det just nu? Förmodligen inte.. Men det blir väl det i längden hoppas jag.

Medlem
Skrivet av Keima:

Den verkar ligga i linje med den tekniska utvecklingen hos det bärbara formatet, jämförbar med t.ex. Rog Ally (men till halva priset). Känns som vi får en väldigt kraftig konsol för pengarna denna gång från Nintendo, vart själv lite förvånad över all teknik de pressat in men ändå kunnat hålla priset på en "familjekonsol-nivå". Men men, tyvärr så straffar det ju sig i ganska dålig batteritid. Men man kan inte låta bli att tappa hakan lite av hur mycket det bärbara formatet hunnit ikapp, där en bärbar konsol nu alltså nästan kan prestera som en samtida stationär som Serien S.

Skrivet av Vintersorg:

Jag älskar även bärbar gaming, och äger bl.a en Rog Ally Z1E som jag för stunden kör SteamOS på (och har ägt i princip alla bärbara spel-enheter som släppts). Rog Ally är nog den minst ergonomiskt bärbara som säljs just nu, men tack vare sin vikt och ändå OK ergonomi så fungerar det förvånansvärt bra. Steam Deck är ett snäpp upp på ergonomi-skalan. Nya Xbox Rog Ally/X lär ta det till nya höjder (sjukt ful, men nästan garanterat skön att hålla i/använda).

Haha, ja de börjar bli nästan löjligt tunga nu de bärbara konsolerna.
Dammtorkade min gamla Switch Oled tidigare idag, och slogs av hur den kändes nästan fjäderlätt nu när jag börjat väna mig vid Switch 2:s vikt. Minns att jag tyckte både OG Switch och Switch Oled var sjukt tunga när de var nya, men nu är de alltså förvånansvärt lätta. Nästan orealistiskt att tänka sig hur Steam Deck och Rog Ally t.om. är ändå tyngre än Switch 2, nästan som att ha ett bilblybatteri med i bärväskan. 😅

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Nu tänker jag inte hoppa på något Switch 2 "hate train", men att slänga ut att den är mycket billigare runtom i Europa och att "MÅNGA" handlat den utanför Sverige håller inte alltså. För det första så kan jag garantera att de flesta svenskar köpt den i Sverige, för det andra så är priset efterblivet högt här. Det kvittar ju att den är billigare utomlands, sjukt många saker är billigare i andra länder. Helt irrelevant när man bedömer priset på något i Sverige.

För att inte tala om eventuella garantiärenden..

Jag har själv köpt en Switch 2 (MK-bundeln) här i Sverige, plus pro controller. Nya Pro controllern är sjukt bra, men även ett måste för mig som är 199cm lång och har sjukt stora händer. Tyvärr är ergonomin fortsatt nästan vidrigt dålig på Switch 2 bärbart. På något sätt känns t.om joy con 2 I grepp nästan ännu sämre än Switch 1(!) (även sambon håller med där), trots att joy cons'en nu är större. Greppet är tyvärr kasst istället. Jag fattar att Nintendo fått skippa en del ergonomi för att kunna ha med mus-stöd osv. Men ja, nog hade de kunnat få till det aningen mer ergonomiskt va?

Jag och sambon har typ spelat sönder Mario Kart World och har haft galet roligt. Men en och annan gång har man ju frågat sig om det sjuka priset är värt det.. Skralaste line-up:en någonsin dessutom för en Nintendo konsol-release. Trots att de haft 1000 år på sig. De mjölkade Switch 1 för länge tycker jag (men den har ju sålt som smör, så de klagar nog inte!). Även Switch 2 lär sälja som satan, Nintendo går, som vi vet, en egen väg och verkar nästan ha något magiskt skydd som hjälper dom på vägen.

Jag är dock övertygad om att det om 1-2 år kommit en drös riktigt vassa spel till Switch 2! Men nu vid release är det förvånansvärt tråkigt måste jag säga. Det och priser talar emot. Om någon var tveksam så skulle jag råda dom till att avvakta ett år eller två. Men själv vill man ju ha allt så snabbt som möjligt 😅

Kort och gott, Switch 2 I sig är bra, spelen kommer till slut. Men release-lineup är för dålig och ergonomin är typ sämst av alla konsoler de senaste 10 åren. Konsol och joy-cons är för platta för mig. Det plus den extra tyngden gör att det nog mest blir dockat för mig, tyvärr. Så ja, det blev sjukt dyrt för oss.. Tiden lär utvisa om det var värt det. Värt det just nu? Förmodligen inte.. Men det blir väl det i längden hoppas jag.

Det går såklart att vara kritisk mot Switch 2 och dess pris utan att hata vare sig konsolen eller företaget bakom. Det är helt sund kritik som är värd att lyfta. Går ju att spara typ 2000 om inte mer genom att köpa från annat EU-land men då offrar en ju enkelheten i att kunna gå in i butik och nyttja garantin t.ex. Det gör ju inte konsolen dålig och har ju mer med nordiska handlare och Bergsala att göra snarare än Nintendo.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Du får väl lägga till priset på en bra TV för annars kan du inte använda vare sig Xbox eller Playstation.

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Du får väl lägga till priset på en bra TV för annars kan du inte använda vare sig Xbox eller Playstation.

Plus ca. tio ggr högre strömförbrukning, så man får lägga till åtskilliga tusenlappar över en femårsperiod.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Plus ca. tio ggr högre strömförbrukning, så man får lägga till åtskilliga tusenlappar över en femårsperiod.

Hur mycket spelar du egentligen för att en Xbox eller playstation ska kosta dig flera tusen extra i energikostnad under 5 år?
Spelar du i genomsnitt 3 timmar om dagen (vilket är väldigt högt) blir en last på 200w strax över 1000kwh. Och konsolen lär inte ständigt dra 200w Energikostnaden är irrelevant enligt mig när man jämför spelkonsoler.

12
Skriv svar