Aftonbladet: Familjens PS5 spärrades
Anas Playstation spärrades – på grund av annat konto
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4BaAaa/playstationkonsol...
”Enligt Anas Al Akkad ska deras Playstation ha stängts efter att ett av barnens kompisar laddat ner sitt konto på familjens konsol.
-Han gjorde något som bröt mot deras regler, så nu är både hans och vårt konto bannat, säger Anas.”
Artikeln verkar inte berätta hela historien, vad är det som kan ha hänt här? Om man loggar in med ett bannat konto brickas hela konsolen?! Aldrig hört talas om detta.
Gäller att inte nån skitunge kommer o fuskar på ens konsol!
Men jag kan tycka det borde gå att diskutera med Sony mfl och kunna få sitt ärende behandlat av en människa och inte bara nån autoban. Är det rimligt att ens konsol för 7000 kr blir utelåst från multiplayer? Eller borde det t.ex. bara gälla ens konsol på ett visst spel, typ om man fuskat i FIFA 24, så kan man inte spela det spelet mer online.
Första steget i att "AI tar över", företag och dess support blir helt autonoma med lite eller ingen mänsklig involvering.
Jag undrar också om det artikeln påstår verkligen är hela sanningen, men det har ju ingen betydelse då det ter sig självklart att hårdvara inte ska kunna avaktiveras för att mjukvara missbrukats. Varför stänger de inte bara ned det konto som gjort sig skyldig?
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Men vad kan ungen ha gjort? Kopplat in något otillåtet tillbehör? Kan hen ha varit bannad sedan tidigare och när det bannade kontot loggade in på ny konsol smittades den konsolen också? Aim assist till Fortnite kanske? Det är ju helt sjukt att hela konsolen slutade fungera.
Googlade lite och Sony verkar kunna stänga av din konsol om du går emot deras System Software License Agreement.
Anledningar som anges är att modifiera hårdvara, piratad mjukvara eller andra "otillåtna aktiviteter".
Att strömmen försvinner under en uppdatering av programvaran verkar dock vara en vanligare anledning till att konsolen brickas.
Tänker i vilket fall att det kanske mer hänger på det andra barnets föräldrar att betala för att deras barn sabbade deras Playstation än Sony. Alternativt hemförsäkring.
PSN: Oakborn86
Saknar lite detaljer från den här historien. Jag förstår att Aftonbladet inte grävt ner sig i detaljerna, den stora massan av deras läsare bryr sig inte om det, men för oss här inne hade det ju varit intressant.
Nintendo har fått ta mycket skit för det här efter lanseringen av Swigch 2. Men alla konsoltillverkare vill kunna stänga av användare, och att blocka hela konsolen verkar vara ett av de effektivaste alternativen. Hur fel det än må vara ur ett konsumentperspektiv.
Jag är ganska övertygad om att det finns mer under ytan på den här historien. Jag tvivlar inte på familjens upplevelse. Men frågan är vad kompisen gjort som gör att dennes konto är så radioaktivt att det ger fog för Sony att inte bara stänga ned onlinemöjligheten utan bricka en hel konsol som råkar komma i kontakt med nämnda konto?
Saknar lite detaljer från den här historien. Jag förstår att Aftonbladet inte grävt ner sig i detaljerna, den stora massan av deras läsare bryr sig inte om det, men för oss här inne hade det ju varit intressant.
Nintendo har fått ta mycket skit för det här efter lanseringen av Swigch 2. Men alla konsoltillverkare vill kunna stänga av användare, och att blocka hela konsolen verkar vara ett av de effektivaste alternativen. Hur fel det än må vara ur ett konsumentperspektiv.
Kände gnällnerven peka på mig men precis detta är problemet med dagens journalistik. Det är bara rapportering (som en papegoja) av något de snappat upp. Inte journalistik. Riktig journalistik hade följt upp precis som du säger, visat en omålad bild och låtit läsaren bilda en uppfattning.
Vem har inte direkt bildat en negativ uppfattning om antingen familjens kompis, eller Sony? Eftersom man inte har hela bilden blir det en totalt värdelös uppfattning och förändrar ingenting.
All journalistik är inte såhär, men mycket är såhär nu.
Kände gnällnerven peka på mig men precis detta är problemet med dagens journalistik. Det är bara rapportering (som en papegoja) av något de snappat upp. Inte journalistik. Riktig journalistik hade följt upp precis som du säger, visat en omålad bild och låtit läsaren bilda en uppfattning.
Vem har inte direkt bildat en negativ uppfattning om antingen familjens kompis, eller Sony? Eftersom man inte har hela bilden blir det en totalt värdelös uppfattning och förändrar ingenting.
All journalistik är inte såhär, men mycket är såhär nu.
Ne det är ju lite av ett problem på sina håll och framförallt inom kvällstidningsjournalistiken. Komponenterna de behöver finns redan här, en konflikt med två motparter, den utsatta privatpersonen och det stora okänsliga företaget. Den exakta orsaken är det lite mindre noga med...
I andra fall, många lokalmedier, kan det handla om viljan att förenkla för läsaren. Tyvärr ofta med samma resultat, vilket irriterar alla med lite kunskap inom ämnet.
Sen har vi ju alla sidor likt FZ och GR, de som kanske saknar resurser och/eller vilja att gå längre än att återrapportera innehåll från större sajter, pressmeddelanden och sociala medier.
Gäller att inte nån skitunge kommer o fuskar på ens konsol!
Men jag kan tycka det borde gå att diskutera med Sony mfl och kunna få sitt ärende behandlat av en människa och inte bara nån autoban. Är det rimligt att ens konsol för 7000 kr blir utelåst från multiplayer? Eller borde det t.ex. bara gälla ens konsol på ett visst spel, typ om man fuskat i FIFA 24, så kan man inte spela det spelet mer online.
Cheaters will always cheat
AMD Ryzen 7 9800X3D, Sapphire Pulse RX 9070 XT, MSI MAG B650 TOMAHAWK, DDR5 32GB 6000MHz
Kvittar egentligen vad som hänt, borde vara olagligt för företag att bricka enheter. Att stänga av dem från att använda onlinetjänster är ju en sak, men att göra enheten obrukbar ska aldrig accepteras och ska inte ens få vara tekniskt möjligt.
Varför? Nu vet jag inte om det går att chippa konsoler längre men om Sony exempelvis upptäcker otillåten hårdvara i ett Playstation är det väl ganska rimligt att ta enheten ur bruk?
Med det sagt tycker jag inte att enheten ska vara helt obrukbar. Men att man kanske får installera Ubuntu eller något istället som inte har med Sony att göra.
Varför? Nu vet jag inte om det går att chippa konsoler längre men om Sony exempelvis upptäcker otillåten hårdvara i ett Playstation är det väl ganska rimligt att ta enheten ur bruk?
Med det sagt tycker jag inte att enheten ska vara helt obrukbar. Men att man kanske får installera Ubuntu eller något istället som inte har med Sony att göra.
Varför? Sony äger inte konsollen, det är inte deras rätt att bestämma om den som äger konsoller får chippa den eller inte.
Som sagt, vill de banna en från sina onlinetjänster så är det helt i sin ordning. Men killswitches ska aldrig får existera i konsumentprodukter.
Varför? Sony äger inte konsollen, det är inte deras rätt att bestämma om den som äger konsoller får chippa den eller inte.
Som sagt, vill de banna en från sina onlinetjänster så är det helt i sin ordning. Men killswitches ska aldrig får existera i konsumentprodukter.
Exakt, annars ska det framgå extremt klart och tydligt att man faktiskt bara hyr tillgång till konsolen. Vad de gör nu är grova intrång på äganderätten.
Som du sa, att banna från onlinetjänster och sådant är en sak men att göra konsolen till elskrot är horribelt. Skulle inte förvåna mig om det inom nära framtid blir ett fall i EU (inte pga av den här händelsen) om hur företag tar sig rätten att döda ens enheter.
Det mesta står ju här om varför, vad som händer, hur länge man är avstängd, var man kan kolla sin ban. Dock är familjen problem lite annat men man kanske ska ha koll och uppsikt på vem som loggar in på sin konsol med vilka konton, vilket man skrivit på villkor om säkerligen.
https://www.playstation.com/en-us/support/account/suspensions...
Tex
"When you create an account for PlayStation™Network (PSN), you agree to obey the PlayStation Network Terms of Service, which includes the Community Code of Conduct.
If you breach these terms we may temporarily or permanently suspend your account. For the most serious breaches, we may suspend your PlayStation console from accessing PlayStation Network."
Men dom äger programvaran på konsolen. Och programvaran kommer med ett avtal. Bryter man mot avtalet får man stå sitt kast.
Men som jag sa så tycker jag inte att hårdvaran ska gå till spillo. I så fall tycker jag att dom ska öppna upp för att kunna installera alternativa operativsystem på konsolen så att den fortfarande kan användas. Bara inte inom Sonys ekosystem.
Jag längtar tills någon orkar driva det här mot Sony eller Nintendo. Jag är helt säker på att det är olagligt för företagen att förstöra en vara du har köpt. PS5’an är din att göra vad du vill med och en eula står inte över lagen.
Volvo dödar inte din bil för att du kör för fort eller drar för tunga släp.
Men dom äger programvaran på konsolen. Och programvaran kommer med ett avtal. Bryter man mot avtalet får man stå sitt kast.
Men som jag sa så tycker jag inte att hårdvaran ska gå till spillo. I så fall tycker jag att dom ska öppna upp för att kunna installera alternativa operativsystem på konsolen så att den fortfarande kan användas. Bara inte inom Sonys ekosystem.
Det kan diskuteras.
De flesta avtal är inte giltiga inom EU, då de strider mot rådande lagstiftning. Äganderätten säger dessutom att du faktiskt äger det lagligt förvärvda exemplaret programvaran som finns på dina fysiska enheter eller lagringsmedier och är ditt att bruka hur du vill. T.ex så förbjuder de flesta licensavtal slutanvändaren från så kallade reverse engineering och att sälja vidare licenser, något som EU's lagstiftning tillåter och kan INTE avtalas bort.
Det man inte har är upphovsrätt, dvs man får inte distribuera kopior på programvaran.
Det kan diskuteras.
De flesta avtal är inte giltiga inom EU, då de strider mot rådande lagstiftning. Äganderätten säger dessutom att du faktiskt äger det lagligt förvärvda exemplaret programvaran som finns på dina fysiska enheter eller lagringsmedier och är ditt att bruka hur du vill. T.ex så förbjuder de flesta licensavtal slutanvändaren från så kallade reverse engineering och att sälja vidare licenser, något som EU's lagstiftning tillåter och kan INTE avtalas bort.
Det man inte har är upphovsrätt, dvs man får inte distribuera kopior på programvaran.
Ok. Det visste jag inte. Då borde det rimligaste vara som du sa att låta konsolen vara och bara låsa ute den ur Sonys system.
Gillar alltid bildsättningen i sådana här artiklar. De ser alltid så bedrövade och besvikna ut. Kommer att tänka på denna klassiker.

Det skrivs att deras konto blivit blockerat. Har de provat att skapa ett nytt konto?
Att konton blir blockerade är inte direkt något unikt i spelvärlden.
Som det sagts många gånger ovan så känns det inte som man riktigt får hela bilden här.
Jag påminns om "klassikern" när en pappa skriker högt på forum och sociala medier att hans son blivit avstängd från Xbox fast han "inte gjort någonting". Till slut tröttnar någon på supporten och skriver rakt ut att sonen visat sin penis framför webkameran när han spelat Uno. Då blev det tyst.
Det skrivs att deras konto blivit blockerat. Har de provat att skapa ett nytt konto?
Att konton blir blockerade är inte direkt något unikt i spelvärlden.
Som det sagts många gånger ovan så känns det inte som man riktigt får hela bilden här.
Jag påminns om "klassikern" när en pappa skriker högt på forum och sociala medier att hans son blivit avstängd från Xbox fast han "inte gjort någonting". Till slut tröttnar någon på supporten och skriver rakt ut att sonen visat sin penis framför webkameran när han spelat Uno. Då blev det tyst.
Hahahaha penis och Uno, vilken jäkla kombo 😄
Skeptiker som rannsakar det folk accepterar
Hahahaha penis och Uno, vilken jäkla kombo 😄
Har hört att det varit rejält stora problem med just Uno på Xbox, blivit något ställe där det raggas och skickas dick pics. 😅
"Writer and Fighter"
Kvittar egentligen vad som hänt, borde vara olagligt för företag att bricka enheter. Att stänga av dem från att använda onlinetjänster är ju en sak, men att göra enheten obrukbar ska aldrig accepteras och ska inte ens få vara tekniskt möjligt.
Men var står det att konsolen är "brickad"?
" Han gjorde något som bröt mot deras regler, så nu är både hans och vårt konto bannat, säger Anas."
Men var står det att konsolen är "brickad"?
" Han gjorde något som bröt mot deras regler, så nu är både hans och vårt konto bannat, säger Anas."
"- De har spärrat vårt Playstation för att någon annan har gjort något fel. Det är konstigt. Det kostade 7 000 kronor och de sa att de inte kan göra någonting."
Gillar alltid bildsättningen i sådana här artiklar. De ser alltid så bedrövade och besvikna ut. Kommer att tänka på denna klassiker.
Haha, klassiker! Äkta journalistik!
Och jag tänker på den här! "Ingen kopplingston i telefonen"
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Jag längtar tills någon orkar driva det här mot Sony eller Nintendo. Jag är helt säker på att det är olagligt för företagen att förstöra en vara du har köpt. PS5’an är din att göra vad du vill med och en eula står inte över lagen.
Volvo dödar inte din bil för att du kör för fort eller drar för tunga släp.
Fast om du KÖPER ett spel och det är ditt och du fuskar så blir du avstängd? Det borde ju då enligt dig vara lagligt att fuska eftersom du köpt spelet? Då du får göra som du vill med det om man ska tycka lika!
Visst debatten om att du äger inte dina spel du köpt men kanske är typ lika avtal du signerat med Sony när du skaffade din ps5 som med spel att de har rätten att banna dig och din konsol om du bryter mot regler mot deras hårdvara?