Logitech G25. Spelratt-funderingar före och efter köp

Medlem
Logitech G25. Spelratt-funderingar före och efter köp

Tänkte köpa en ratt till köpet av Need For Speed Shift (NFS-S) på PC och kommande Grand Turismo 5 (GT5) på PS3 samt gamla DIRT, PC/PS3, för jag gillade inte demot på DIRT 2 så där blir inget köp.

Bildlänk till min gamla ratt

Tog fram min gamla "Microsoft SideWinder Precision Racing Wheel", från 2002. Pedalerna hade jag slängt så i spelet Need For Speed Shift (NFS-S) fick jag, i spelet, mappa om gas/broms till knapparna på ratten. Denna ratt var ingen hit på dåtidens datorer och spel, men nu, på en Dual Core Duo och Nvidia 8800 GTS 640 Mb, tänkte jag "Detta var ju riktigt kul". Provade sedan med min Xbox 360 för PC kontroll och det var inte lika kul. Svårare också efter att kört någon timma med ratt. Då bestömde jag mig för att köpa en ny kvalité ratt.

Länk till Wheelstandproo

Tog upp detta i nyhetstråden: http://www.fz.se/forum/thread.php?id=84219&page=3
Måste ha en "riktig" modern ratt och frågan är: Endast "Logitec G25" för 2400 kr eller "Logitech Driving Force GT för PlayStation 3" plus tillbehöret wheelstandpro för 680 kr + 109 EU.

Tompa, som troligen kommer recensera fullversionen snart, tycker att Logitec G25 är klart värt sitt pris men han använder nog sin ratt mer än vad jag kommer göra. 3-10 timmar per gång 2 ggr i månaden är troligen min dos av just bilspel.

En liten filmrecension om "Logitech Driving Force GT" (som är en nyrelease av gamla "Driving force pro") hittar ni här:
[http://www.youtube.com/watch?v=wGVo9otfU4M]

Beställer nog någon av rattarna + eventuellt ställ, ikväll så vad tycker ni?
Jag vet att G25 har dubbla Force Feedback motorer och att Driving Force GT är helt av plast samt har usla pedalställ men är det inte en fördel att växelspaken inte är lös? Två sladdar mindre med växelspaken integrerad på ratten?

Medlem

Det blev en Logitec G25 inhandlad i en affär nära mig. Kan ju dela med mig lite om hur det, för en amatör, går att köra Need for speed Shift och Dirt på PC och sedan GT 5 på PS3, när nu spelet kommer.

Medlem

Helv..e massa sladdar. Tar en stund att montera ihop, Att plocka isär den tar även det tid om man inte gillar att ha tre manicker med tillhörande sladdbo på golvet.

Pedalerna skjuter lätt iväg när man bromsar, men ratten och växelspaken stitter bra och är lätta att montera i ett soffbord. Fast soffbordet flyger och far när man styr. Jag ska kolla i mitt gym om jag inte kan få ihop en "cockpit" av överflödiga ställningar. Annars beställer jag en Wheel stand Proo från Polen när jag får råd.

Att spela då?

Att köra Need for Speed Shift på PC är som att vara horny i ett harem. Ratten verkar ju gjord för detta spel. Minsta lilla gupp känns och svänger man häftigt känns det i hela ratten. Vär sina 2700 kr bara för detta spel. Synd att man inte är bra på att köra bilspel men kommer nog lära mig därför dessa 2 saker kommer bli mina kompisar ett tag framöver. Om jag nu ofta orkar hålla på att monter och plocka isär detta monster vill säga.

GRID blev en stor besvikelse efter att provat NFS-S. Kändes lite tamt och man väntade hela tiden på att få känna sladdarna och motståndet i kurvoran, men detta uteblev. Sedan måste jag också vara ärlig: Jag är en för dålig spelare för att köra GRID.

DIRT ska köras med kontroll märkte jag. Anledningen, i mitt fall, är att när jag spelar spelet gasar jag alltid fullt och svänger med bromsen och driftar. Det är lite svårt med pedaler. Jag åkte ur banan igen, igen och igen.

Sammanfattning av mina åsikter.

Ska man mest köra "Need for Speed Shift" på PC/PS3 är ratten värd sina pengar.

Men andra kanske vet om spel som utnyttjar hela kapaciteten i denna ratt?

Medlem

Testade nyss ratten med Playstation 3 för första gången. Spelet var Demon av Dirt 2 och ändrar mig och det blir ett framtida köp när priset på spelet gått ner. Inte NFS-S klass i rattupplevelse, men nästan. Med kontroll tyckte jag spelet var bedrövligt tråkigt men med ratt: både lättare att köra och mer intressant.

Medlem

Här en bid på min ställning för ratten av överbliven gymställning framför PS3:an

http://web.telia.com/~u33227694/m/gymratt.jpg

Klumpigt som bara den så beställde idag en WheelStand Proo från Polen. Blir nog lättare att bäre mellan PS3 och Datorn.

Köpte Grand Turismo Prologue och fasiken, visst var det som att köra bil på riktigt. Det vill säga att jag får nog öva mycket om jag ska vinna ett lopp.

Medlem

Efter 6 dagar, lörd/sond inräkna, kom då min WheelStandPro. Jagkommer fylla på med hur det är att spela på den.

En sak är i alla fall säker: Jag har korta ben om man kört lite GT 5 i kontorsstol för WheelStandPro passar bäst, och som gjuten, i soffan. Härlig känsla efter att monterat ratten och själva monteringen tog ca: 30 minuter med inställningar.

Ångrar inte mitt köp av varken ratt eller tillbehör och väl värt sitt pris på mellan 3500 - 4000 kr istället för ett nytt grafikkort.

Har man ett Xbox 360 tror jag inte man kan använda ratten, men jag ska ta den till en kompis och prova, nu när ratten är så praktisk monterad och mobil.

1
Skriv svar