Problem med hårdisken?

Medlem
Problem med hårdisken?

Har ett allvarligt problem på halsen just nu.

Datorn hänger sig utan anledning (som om den någonsin har haft en anledning att göra det..)

Till saken.

Jag sitter och lirar EvE Online, och så hänger sig klienten. Jag tänker jaha, får väll starta om klienten bara. Men det går inte att tabba ur eller något. När jag väll lyckats tabba ur. Funkar inget. Kan inte få fram Aktivitetshanteraren, och resten av datorn hänger sig. Jag startar om datorn. Kommer till vanliga laddnings sidan. Och sen så laddar den, och sen så kommer det fram längst ner på skärmen, något om DMI POOL DATA, och att jag ska sätta in Cd-skivan för att boota om. Men jag har självklart slarvat bort den i röran här :(.. Så jag försöker boota med hårddisken istället. Funkar inte. Men när jag "rycker" lite i sladdarna till hårddisken och trycker in dom igen. Så funkar det. Men skitet hänger sig fortfarande när jag spelar, och bara än så länge när jag spelar.

Dator

Planka
Gigabyte S-Series AM2+
Processor
AMD 64 x2 dual core 5000+
Grafik
Nvidia GeForce 8800 GT
HDD
Jätte gammal, minst 4år gammal.

Några förslag vad problemet kan vara ?


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

Din hårddisk sjunger nog på sin sista vers. 4 år är ganska gammalt för en hårddisk.
Så att köpa en ny skulle jag rekommendera. Samsung har ganska många bra och prisvärda hårddiskar, kolla in dom!

EDIT: Googlade ditt felmeddelande.

Där står det att man kan prova att resetta CMOS. Detta kan du göra genom att ta bort batteriet som sitter på moderkortet och sen sätta tillbaka det.
Prova och se om det hjälper.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Har nu gjort som du sa, och det verkar funka :).
Än så länge håller det iallfall


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

Gött


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Testa disken! Antingen via boot-cdn Ultimate Boot CD eller varför inte HDTune. Glöm inte att det är bra med backup och att en ny disk är billig. Leta reda på din Windows-CD så att du kan installera om utifall det krävs.

1
Skriv svar