Uppgradering av dator

Medlem
Uppgradering av dator

Hej,

Läste runt lite på forumet och har fått en liten överblick om vad som gäller men tänkte ändå göra en egen tråd.

Jag har ett par olika alternativ:

1. Uppgradera min nuvarande dator, (2,14GHz Intel Core 2 Duo, 1GB, ATi X1300) med 4GB minne och ett grafik kort.

...eller...

2. Spara pengar tills jul och fixa en helt ny

Första frågan lyder då: Vilket är smartast? Jag tror att jag har två tomma RAM-slots i gamla och jag kan eventuellt köra Crossfire.

Dem grafikkorten jag har tittat på är:
XFX Radeon HD4770 (YDF) Dual-DVI 512MB
Sapphire Radeon HD4770 Dual-DVI 512MB
Sapphire Radeon HD4850 HDMI 512MB
XFX Radeon HD4850 Dual-DVI 512MB

Jag såg någon tråd här att man borde vänta tills 22 September (?) för då kommer det nya kort men frågan är om dem kommer ligga i min prisklass, jag är berädd att lägga ut 1000-1500kr på grafik, ev. om jag kan köra crossfire köper jag ett till likadant en månad efter.

Jag är handikappad när det gäller datorer så alla tips uppskattas.

Tack

Edit: I BIOS finns det 4st RAM-slots (bara två stickor, två slots tomma) betyder det att jag har 4st slots eller är det så automatiskt i BIOS? Har inte öppnat min dator någonsin, rädd för att paja något.
Värt att nämna är att jag har en Dell (bah).

Edit2: Mitt nätagg ligger på 370W, för att kunna använda HD4870 måste jag väll fixa ett nytt sånt också? :S
Någon skillnad på vita å svarta RAM-slots? Har två av varje...

Medlem

Om du inte har planerat att spela något spel fram till jul, vänta.
Annars kör på alternativ 1


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Har fler frågor, hoppas det kommer in någon flitig som kan svara på allt

1. Om jag har ett HD4850 och köper ett till och kör det i CrossFire:
1.1 Behöver jag dubbla rekommenderade strömmen då? (För HD4850 är rekommenderat nätagg 400W) Alltså behöver jag 800W då?
1.2 Presterar det dubbelt så bra, är det värt att köra CrossFire?

2. Någon som vet hur Dell fungerar att uppgradera? Jag hörde någon som sa att Dell inte använder "standardmåtten" vill gärna ha ett nätagg och grafikkort som passar i datorn också.

3. Detta också om CrossFire. Just nu sitter jag på ett ATi X1300 Pro PCI-E 256MB, om jag köper ett HD4850 kan jag köra det i CrossFire med mitt nuvarande grafikkort. (Om jag kan) Blir det någon skillnad?

Inaktiv

Du behöver inte dubbla wattantalet vid crossfire. 400w är för att täcka hela systemet, inte bara grafikkortet.
Crossfire skalar bra, ibland kan du kanske få ut dubbla prestandan, men generellt sätt ligger nog ökningen mellan 30-70%.

Dell kan vara lite stökiga vad jag förstår. Vad gäller standardmåtten lär det vara storlek och skruvhål på moderkortet som skiljer mest, dvs PCI-e-platserna är lika långa och sitter i höjd med chassits öppningar för dessa. Kolla så att det inte sitter något "bakom" PCI-e-platserna som kan vara i vägen för grafikkortet/en.

Finns möjligheter att köra crossfire med olika kort, vet dock inte om X1300 är inkluderat där dock. Jag skulle inte köra med det som komplement till 4850, finns inget att vinna på det.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Okej, tack så mycket. Tror du att jag behöver uppgradera mitt nuvarande nätagg? 370W till 400W, eller kan det fungera ändå?

1
Skriv svar