Dags för en ny dator!

Medlem
Dags för en ny dator!

Eller mja, inte för mig, men för en kompis. Men som rubriken lyder så behöver han en ny burk. Han har inte världens ekonomi, men runt 5-6k är han villig att lägga ut. Får man någon vettig burk för hyfsad gaming för dom pengarna? Skulle vara toppen om någon kunnig kunde sätta ihop en så bra som möjligt. Tack.

Medlem

Vad tycker ni om den här?

Ni får gärna komma med tips om bättre alternativ runt samma prisklass, eller om någon speciell grej är skit.

Medlem

Ser bra ut! Men jag tvivlar på om den där cpu-fläkten verkligen behövs. Köp till bra pasta istället.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

En icke standard CPU fläkt är ALLTID ett bra val. SÄRSKILT om du ska överklocka och gör du inte det så får du iaf ner ljudnivån en hel del.

Nätagget behöver nog vara på 500+, det står t.o.m rekommenderat för HD 4XXX korten.

En 3,16ghz c2d skall enligt en mängd källor ha bättre överklockingsmöjligheter, kör gärna på det.

Endast en HDD på 500gb?

Radeon HD 5xxx kommer 22a september, undvik att köpa precis innan release för att slippa grova värdeminskning på kort tid.

Inaktiv

En icke standard är inte ALLTID bättre. Överklockning låter inte som att det är relevant i detta fallet. Hur som helst hjälper inte den kylningen något. Originalkylning klarar oftast en viss klockning.

Nätagget behöver INTE vara på 500+.

E8500 är mycket dyrare, E7500 duger bra.

Tycker du ska lägga de små pengarna på en https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/640gb-wester... istället. Mycket trevlig.

Angående grafikkortet: gör som ovan skrivet, vänta lite och se om priserna faller om en vecka.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av Svenpa:

Nätagget behöver nog vara på 500+, det står t.o.m rekommenderat för HD 4XXX korten.

Läser man på egenskaper om grafikkortet står det "Rek. Nätdelsstyrka 450W". Och Corsair är ju ett säkert val, så jag skulle tippa på att det fungerar.

Och klockning är inget att bry sig om för tillfället, han är ganska okunnig, så jag tror inte att han bryr sig om sånt.

Tackar för tipset om att vänta tills 5XXX serien släpps!

1
Skriv svar