Dator - skramlande ljud

Inaktiv
Dator - skramlande ljud

Köpte en dator i somras och haft en del problem tex ljudet som vägrade gå igång. Det senaste är att när datorn har varit på ett tag så börjar ett skramlande ljud gå igång.. Vad skulle ni tippa på att det är? Börjar kanske tro att det är grafikkortet som är trasigt eftersom när jag spelade Aion beta för några veckor sen så stängdes datorn bara av automatiskt.

Öppna chassit och kolla ifall fläktarna går emot något. Kan mycket väl vara överhettat grafikkort.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Försök lokalisera var ljudet kommer ifrån. Kan vara en fläkt som master_chrille säger eller en hårddisk som är på väg att ge sig.

Inaktiv

Hittade ingen fläkt som gick emot nånting men det lät som att ljudet kom ifrån grafikkortet. Hittills så har det varit tyst men om det börjar igen så ska jag ta och checka hårddiskarna också. Hoppas verkligen inte att det är en hårddisk. Den enda som jag kan tänka mig möjligtvis sjunga på sista versen är min gamla 250 GB Maxtor som jag har haft ett par år. Den andra är en sprillans ny 1 TB Samsung Spinpoint så det kan ju inte vara den såvida det inte är en defekt produkt.

Inaktiv

Ta ut grafikkortet och dammsuga det och lite annat. Försök att rengöra fläkten så gott som det går. I värsta fall kan du försöka få av GPU fläkten och titta lite hur det ser ut. Du kan även boota datorn utan hårddiskar, så om du vill vara säker på att det är grafikkortet så kan du dra ut strömkablarna ur hårddiskarna och starta datorn. Grafikkort fläkten kommer gå igång ändå.

Inaktiv

Ok. Det började låta inatt igen, höll på i kanske 3 minuter och sen så slutade det. Börjar tro att det är nåt fel på grafikkortet eftersom idag så blev hela skärmen svart när det kom mycket monster då jag spelade Champions Online och sen så dök bilden upp igen med en sämre FPS som sen gick till standard FPS. Funderar på att köra in och byta ut det imorgon om det fortsätter att strula.

Medlem

Japp, låter som det är grafikkortet som håller på att ge sig. Uppdatera oss med hur det går om du byter det


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Jag har svårt att tänka mig att det är grafikkortet som "håller på att gå sönder". Snarare att kylningen av det som inte funkar som den ska. (Och då kan det verkligen gå sönder på riktigt) Sitter kylflänsen på ordentligt? Håller fläkten på att dö? Det skadar inte att göra en "service" på kortet. Plocka ut det, blås rent från damm, demontera kylfläns(ar), rengör kontaktytor och applicera ny pasta. Montera på en frisk fläkt och tjohej... ditt grafikkort mår bra igen.

Medlem

Jag hade samma grej jag, och det var då min sprillans nya Samsung Spinpoint F1 1TB. Den är ny utbytt mot min 2 år gamla disk som fortfarande snurrar på glatt... dock 600gb mindre, men vad gör det när den funkar bättre?

Just saying, det behöver inte alls vara samma sak. Fick även massor av CRC-fel vid nedladdningar etc.

Men nu låter det nog mer som ett grafikproblem... Som sagt, just saying.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

1
Skriv svar