Problem med Grafikkort :S

Medlem
Problem med Grafikkort :S

Tjena, har byggt ihop en dator och allt funkade fint med upplösningen och drivrutinerna till grafikkortet. men när jag startar ett spel så kommmer en Blå ruta med massa vit text. Som typ säger Warning Bla bla bla.
ÄR det något jag gjort fel tro?

tacksam för svar!

Medlem

Det låter som en Blue Screen of Death. Vet dock inte vad som är felet. Försök att skriva ner den vita texten.


signatur

"Everybody has emotions, if you don't have emotions, you're not a human being" - James Root

Medlem

Det står: Page_fault_in_nonepaged_area

sen står det Längst ner :

***stop: 0X00000050 (OXE359C000,0X00000000,0X805ACB2,0X00000001)

Medlem

Okej, men när den blåa rutan kommer upp kan du göra något med dator? eller måste du stänga av den, eller stänger den av sig själv?


signatur

"Everybody has emotions, if you don't have emotions, you're not a human being" - James Root

Har du satt minnena i rätt slots? Det där brukar vara ett problem med RAM-minnena. Kör Memtest och se ifall det är något minne som är sönder.

Vad är det för komponenter i datorn?


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Ja det fanns bara två st. och ram minnerna är av exakt samma märke och modell. :S har ett asus M2A74-AM SE moderkort , ett gtx 260 , och en AMD II x2 3,0 GHZ processor samt corsair 450 W

Medlem
Skrivet av Flomer:

Okej, men när den blåa rutan kommer upp kan du göra något med dator? eller måste du stänga av den, eller stänger den av sig själv?

Nej kan inte göra någonting och måste stänga av den på knappen:S

Vad är det för RAM-minnen?


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Suck.. Memtest86 i minst 8 timmar, gärna mer, återkom när du har gjort det.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Jag hade ett liknande problem nyligen. Lösningen för mig var att gå in i BIOS och ändra inställningarna för minnena (voltstyrka m.m.) eftersom moderkortet inte hittade rätt automatiskt.

Men gör som de andra föreslår och kör memtest först. Är det samma fel som jag hade så kommer det indikeras där.

Medlem

okej, vet någon något bra pogram som man tester minnerna med?

Skrivet av waagaard:

okej, vet någon något bra pogram som man tester minnerna med?

Memtest86! http://www.memtest.org/


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Vet någon hur man installerar detta? har aldrig stött på sådan installation förut:S

Medlem
Skrivet av master_chrille:

Vad är det för RAM-minnen?

har två:

Crucial DDR2 PC5300 2GB CL5
Unbuffered,1.8V,256Meg x 64, 240pin

hmm gick in på bios och på minnesströmhastigeten och den var på auto... Det står 1,8 v på minnerna ska jag då ändra till 1.8 v?

Medlem
Skrivet av waagaard:

har två:

Crucial DDR2 PC5300 2GB CL5
Unbuffered,1.8V,256Meg x 64, 240pin

hmm gick in på bios och på minnesströmhastigeten och den var på auto... Det står 1,8 v på minnerna ska jag då ändra till 1.8 v?

Gör det.

Ifall du kan ändra till 1.8V gör det, men jag undrar ifall den inte redan är på det...

Edit: För att få Memtest86 att fungera så laddar du ner det från deras hemsida. Sen laddar du ner ett program som gör så att du kan bränna ISO-filer till en CD, exempelvis PowerISO. Leta reda på en CD-skiva som är oanvänd. Bränn över Memtest till CDn, kom ihåg att den måste bli Boot-Able. Sen startar du om datorn med CDn i.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

okej, tack såmycket!

Medlem

du kan ju ta och använda microsofts debug verktyg och undersöka dumpen som skapas vid bsod.

annars kan det vara grafikkortets minne också, Page_fault_in_nonepaged_area betyder bara att programmet inte kunde komma åt saker i minnet, men det kan vara både RAM och videominne...

låter kanske dumt men har du testat att dra ut minnena, byta plats på dem/testa med ett av dem? du kan även testa att dra ut grafikkortet och stoppat i det igen. det kan hjälpa i vissa fall...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

okej fixade det genom att ta ut minnena och byta plats! tack propy!

Medlem

Kul att det löste sig!


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

1
Skriv svar