Lite frågor om ny dator.

Medlem
Lite frågor om ny dator.

Tjena

Min bror tänkte skaffa en ny dator, och han ville att jag skulle hjälpa han. Han tänkte köpa Acer Aspire M7720 eller bygga en dator själv.

Jag har lite frågor runt, Acer Aspire M7720

Har aldrig sett grafikkortet GT230 förr, är det bra? Om vi skulle bygga en dator hade han tänkt sig köra Crossfire med XFX Radeon HD 4890 1GB. Vad skulle vara bäst?

AMD(Ati) och Nvidia släpper väll sina nya kort "snart", värt att vänta på dem eller kommer dem bli riktigt dyra?

Vilket moderkort är det i Acer Aspire M7720?

Acer Aspire M7720 specs står det att processorn använder sig av 8MB L2 Cache. Är det bättre eller sämre än 8MB L3 Cache?

Någon annan dator ni rekommenderar eller delar så får ni gärna skriva

/Flomer


signatur

"Everybody has emotions, if you don't have emotions, you're not a human being" - James Root

Medlem

Jag tror att den där Acern skulle duga rätt så bra.

Om du ändå vill bygga en dator skulle jag föreslå att peta ihop identiska eller snarlika delar, med kanske HD4890 i crossfire som du föreslog, då det utan tvekan är kraftigare. Bara ett HD4890 är nog kraftigare än ett GT230 när jag tänker efter (någon får gärna rätta mig där om jag har fel). Angående cache-frågan rekomenderar jag att läsa detta:

http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_cache#Multi-level_caches

Ursäkta att jag fattar mig kort och inte svarar på allt, jag är trött! God natt :>


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

GT230 är mer eller mindre skräp. Det är inte till för att spela på, så ifall ni köper den där ACERn så ska man byta grafikkortet direkt.

Processorn är Core i7, något utav det dyraste man kan få tag på marknaden. Den är väldigt kraftfull men inte prisvärd. AMDs Phenom II är mycket nästan lika kraftfull, kanske bättre till och med, för ett billigare pris.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

bygg en egen eller köp en på komplett/dustin så slipper du alla noname hårdvara som kan spöka

Medlem

Tack för svaren!


signatur

"Everybody has emotions, if you don't have emotions, you're not a human being" - James Root

1
Skriv svar