Mortal Online i öppen beta

Medlem

Detta var ju verkligen helt värdelöst, tror inte jag kört något mer buggit spel, eller om det nu var buggar, det vete fan. Aja, det är i BETA...


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av showerguy:

Kommer floppa totalt det här spelet. Det fanns stor potential men vad tror dom?

Att dom ska göra ett FPS MMO i en liten källare?

Dessutom kommer ni inte överleva lagget och dom tomma servrarna.

That's why we got Aion

Nja, Aion suger ju också längder med ***.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av Sigurd_Cesar:

Testade precis spelet. Vilken surrealistisk upplevelse!

Allting är onaturligt tyst och man befinner sig i någon slags öken. Fången i min avatars kropp försökte jag förgäves mig på att spela spelet som ett vanligt MMO. Men det finns inga NPCer som vill prata med mig. Inga funktioner verkar fungera. Allt som finns att göra är att springa rakt ut i denna spöklika öken som badas i ett kallt ljus. Jag springer och springer, plötsligt tar det stopp. En enorm osynlig vägg hindrar min framfart och det är bara att vända.

Allting är så tyst och kallt. Det känns som jag befinner mig i ett slags dödsrike. Överallt står andra spelare likt zombies och grubblar. Förmodligen på vad de gett sig in i och vad de gör här. Ingen verkar göra något annat än stå still. En del är nakna.

Jag bestämmer mig för att kasta mig i havet och försvinna ner i det blå innan jag stänger av. Men vattenytan är en illusion! Under ytan möts jag av samma kalla ljus som ovan. Inget vatten, jag simmar i luften och kan se min skugga mot havsbotten lika tydligt som om det vore ljusan dag. Av skuggan att dömma är även jag naken. Plötsligt svartnar det för ögonen. Bilden blir grå och jag kan se min kropp ligga långt nere på havsbotten. Jag har dött i dödsriket. Nu är jag ännu mer fången. Jag kan i inte röra mig överhuvudtaget, allt jag kan göra är att se mig omkring.

Förtvivlad tar jag fram menyn och klickar på "Log out".
"You will be logged out in 20 seconds.
20
Log out canceled.
20
Log out canceled.
20
Log out canceled."

Jag kan inte logga ut! Jag är fast under den falska havsytan i detta märkliga dödsrike! Jag försöker använda mig av en suicidefunktion som skall teleportera mig till en präst. Efter att ha dött i dödsriket försöker jag alltså begå självmord. Jag känner mig förvirrad. En timer på en minut räknar ner. Ingenting händer. Fortfarande fångad under den förrädiskt blå havsytan.

Jag ger upp. Trucker Ctrl+alt+delete och kommer hem till trygga Windows XP.

Mortal Online kommer jag nog aldrig mer att spela. Jag vill inte få den här fantastiskt unika upplevelsen förstörd av att få se spelet som det är tänkt att vara när det är klart.

Inte mycket ändrat sen jag testade betan sist då, inte värt att installera med andra ord. Exakt likadan känsla hade jag när jag testade det sist. Känns så kallt och dött.

Medlem

Det finns inga quest givers pågrund av att spelet är ett snadbox spel där allt är spelarstyrt. Det är inte tänkt att ni ska spela det som ett vanligt MMO.
Anledningen att ni inte blir tillsagda vad ni ska göra är för att ni ska komma på det själv, som i den verkliga världen, tydligen är lite egna val för svårt för folk.

NIB
Medlem

Mortal Online är för hardcorespelare som inte är beroende av kartfunktioner och npc's som går omkring med gigantiska utropstecken över skallen.

Medlem

Har varit ganska kul att springa runt som tjuv iaf. Fått ihop en hel del pengar på det

Medlem

Det var som... man ville ha en semla... men fick en tom toapappersrulle.

Medlem
Skrivet av NIB:

Mortal Online är för hardcorespelare som inte är beroende av kartfunktioner och npc's som går omkring med gigantiska utropstecken över skallen.

Definera Hardcore? Att springa runt i luften och göra ingenting? Nej jag har prövat många MMOs, usch.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Körde betan en del och kan inte förstå hur de kan kalla detta en beta. Detta är en tidig alpha eller t.om ett technology-demo...

- 9/10 gånger så kan jag inte logga in då jag får någon skum timeout.

- Trycker man på knappar osv så får man oftast ingen respond att man tryckt (en highlight eller outline av knappen, en statustext som säger att den laddar osv). utan ibland så trycker man flera gånger för att få den att reagera.

- Vid skapandet av karaktären så buggar grafiken (första två gångerna så var mitt ansikte helsvart). Sedan är karaktären helt naken och visar könsdelar helt öppet. Inget som kommer tolereras när spelet sedan skall få en ålders-klassificering.

- Grafiken redan i karaktärsskapandet är slö och vrider man t.ex snabbt på sin karaktär så kan man se vissa delar (hår, ögon osv) släpa efter.

- Beskrivningarna för raser och klasser är helt frånvarande.

- 5/10 gånger så laddas inte min karaktär så jag är fast i huvudmenyn och kan endast stänga av spelet även om jag kan logga in.

- Spelvärlden är helt död. Finns inga NPC:n att tala med. Bara lite players som står helt still och blänger. Vissa är nakna.

- Alla karaktärer svävar en liten bit ovanför marken.

- Springer man runt så ser det ut som om man glider fram på marken. Tittar man t.om på sina egna fötter så ser man att man står/går en liten bit ovanför marken. Tittar man på andra spelare som springer så ser man att fötterna inte rör sig lika snabbt som man springer, utan man glider fram snabbare än vad man egentligen springer (enl. animationen av benen).

- De oerhört få objekt som rör på sig i spelet (sett något vildsvin) rör på sig väldigt taggigt och hackigt, och springer de uppför en lutning så anpassas inte objekten efter lutningen (t.ex vildsvinets alla fötter står på marken) utan den stort sett glider upp oförändrad. Samma sak händer med andra spelare.

- Inga hus att gå in i. Inga dörrar att öppna.

- Inga kompasser, kartor eller något som säger var jag är eller vad jag skall göra.

- Inga tutorials eller guider som säger vad du skall göra eller hur du skall göra det.

- Osynliga väggar finns lite här och var. Ibland mitt i öknen, ibland en bra bit utanför en vägg eller nåt.

- Man fastnar i det minsta lilla. Står det en blomma i vägen så kommer du aldrig förbi utan att backa och gå runt.

- Laggen är påtaglig, ibland så stannar spelet upp helt, ibland så pausar det i ett par sekunder (ljud osv stannar också, samma sak händer på alla mina datorer).

- I tid och otid så kraschar servern eller nåt då man loggas ut.

- Karaktären sparas inte där du stannade sist utan du nollställs till startpunkten.

- Menyer, inventory osv är grova och fula, ingen hjälp finns och ologisk struktur.

- Kontrollerna är värdelösa då man måste skifta mellan mus-läge (då en liten muspekare kommer upp) och "interact"-läge då du kan röra på dig. Så glöm att springa och hantera din inventory samtidigt. (Kanske finns snabbknappar men avsaknaden av guider gör det inte lätt).

- Grafiken är väldigt varierande. Har allt på max och på vissa ställen ser det bra ut, på andra ser det ut som Duke Nukem 3D. Detta är 2010 och inte 1993. Andra spelare ser oerhört fula och tråkiga ut, något som kanske ser ut som Morrowind och var OK för en 6-7 år sedan men inte idag.

- Djupet på renderingen är väldigt låg, horisonten är bara ett skarpt streck mellan vatten och himmel. Vattentexturer är horribla på avstånd, likaså mark. Träd poppar upp titt som tätt när man går runt. Detaljrikedomen på träd, byggnader osv kan gå från obefintlig till bra på en sekund. (inga mjuka övergångar). Grafiken är mao väldigt ojämn.

- Skuggorna buggar. Beroende på hur man står så kan färg försvinna helt från ett träd, en mur eller vad som helst. Ljussättningen är helt fel då skuggor ibland uppkommer helt spontant och objekt skuggas lite till och från.

- Hoppar man i vatten så kan man ibland "simma" men skuggan är precis lika skarp som på land. Ser ut som om man svävar i luften. Ibland så finns inte ens vattnet, man ser vattenytan men när du hoppar i så faller du hela vägen till botten och dör direkt. Utan att miljön ändras till "undervattensläge".

- När man väl är död så finns inga instruktioner på hur man återupplivar sig igen.

- Försöker jag logga ut som död så händer inget. Får köra med trefingerssaluten för att komma ut.

Visst, detta är en "beta", men man tycker att de borde kommit så pass långt att det var spelbart. En beta skall ju innebära att man börjar närma sig någon form av slutfas där buggar och sånt skall fixas, men spelet ser ut som om de precis krämat på 3D-motorn och sedan bara gjort en gigantiskt slö-laddande värld. Skulle mer kalla det för en tidig alpha. Spelet ser heller inte ut något alls som från filmerna man sett. Det enda som ser bra ut än så länge är huvudmenyn och inte ens den är buggfri. Allt känns helt enkelt som om man har satt 10 utvecklare som fått jobba på sin egen del utan interaktion med de andra, sedan har man klistrat ihop allt till en sörja.

De borde inte släppa spelet som öppen beta vid detta laget då spelet kommer få dålig kritik redan innan det släppt betastadiet. Har provat många beta-versioner av spel och de har alltid varit fullt speldugliga även i tidigt betastadium (Aion, Star Trek Online var senaste jag körde). Mycket av det jag funnit kan iofs bero på att jag inte kan kontrollerna, men då det inte finns någon hjälp, något intro, tutorial eller ens beskrivning på vad jag gör på platsen/var jag kommer ifrån/intro så får man stort sett gissa sig fram till hur man ska göra saker.

Bäst att detta spelet får en LÅNG betatid på sig (räkna med ett år eller så i detta stadiet som det är nu i) annars kommer det totalfloppa innan de ens hunnit få med så pass många betalande kunder så att de kan betala servrarna.

123
Skriv svar