Se dokumentär om våldsamma spel

Robot
Se dokumentär om våldsamma spel
MFC
Medlem
Se dokumentär om våldsamma spel

Då var det dags igen...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Woho! Nu är verkligen hela kvällen räddad...

Medlem

Lite trött blir man...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Släng er i brunnen

Medlem

Att våldsamma spel ska vara skadligt är ren Bullshit!


signatur

Mucha shaka paka

Medlem

columbine, "var fick dom sin ideer ifrån"
var fick dom sina vapen ifrån undrar jag, barn i den åldern kan inte få tag på vapen här i sverigen. ialla fall inte där jag bor...

Inaktiv

jag tycker att de har rätt i de dom säger så långt jag sett i dokumentären (30 min). man märker på ungdomar idag hur våldsamma de är jämförelse med när jag gick i grundskolan. jag tycker de borde skärpa lagarna på vilka som få konsumera åldersrelaterade spel och andra klassade spel. Gör gärna samma spel med skärp lagarna. ett barns hjärna är konstruerad att ta in en massa upplevelser för att kunna forma sin framtid. skulle du vilja att din 11 åriga son skulle sitta och spela postal eller liknade spel innan han ens lärt sig vad moral är?

Medlem

"He did become an expert shooter because of that particular style of game."

Va? Skojar hon? Det är ju som att jag skulle lära mig spela piano om jag gick på mycket konserter.

Jag, som både spelar mycket spel och har gjort lumpen, kan intyga att "bra på skjutspel" inte på något sätt är likställt med "bra på skjuta". Trots att jag är rätt bra på skjutspel, så var jag helt värdelös med en riktig AK5:a.

Medlem
Skrivet av Marcon87:

jag tycker att de har rätt i de dom säger så långt jag sett i dokumentären (30 min). man märker på ungdomar idag hur våldsamma de är jämförelse med när jag gick i grundskolan. jag tycker de borde skärpa lagarna på vilka som få konsumera åldersrelaterade spel och andra klassade spel. Gör gärna samma spel med skärp lagarna. ett barns hjärna är konstruerad att ta in en massa upplevelser för att kunna forma sin framtid. skulle du vilja att din 11 åriga son skulle sitta och spela postal eller liknade spel innan han ens lärt sig vad moral är?

var är deras föräldrar?

Medlem

"Skapar våldsamma spel våldsamt beteende i verkliga livet?"

Det kan lika gärna stå:
"Skapar hårdporr våldsamt beteende i verklige livet?"
"Skapar våldsam film våldsamt beteende i verkliga livet?"
"Skapar våldsamma böcker våldsamt beteende i verkliga livet?"

Jag skulle tippa Nej. En normal människa kan skilja på media och verklighet. Men det kommer alltid finnas de udda människor som har sociala störningar, sen spelar det ingen roll vad det är som triggar dem.

Medlem

Intressant. Tackar
Synen kommer dock ändras de närmaste 10-15 åren då de som vuxit upp med datorspel kommer ha en helt annan syn på det när de själva får barn


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

imo rätt så intressant dokumentär ^^

Medlem

Jag har nu hunnit se ungefär halva dokumentären, och jag tycker att den är ganska poänglös. Den är väl nyanserad, men den låter bara representanter från de olika sidorna komma till tals utan någon sorts stabil grund. Det presenteras inga faktiska bevis för att spel antingen är eller inte är våldsamma. Det finns inga argument, det är bara rent tyckande, och det är när det kommer till kritan ganska ointressant.

Aja, jag ska se resten och se om den bättrar sig.

Inaktiv

Att unga människor blir våldsamma tror jag mer har med uppfostran att göra. Idag får man knappt uppfostra sina barn ordentligt utan att folk gnäller. Ibland behöver en unge en fet smäll på arslet för att fatta att han/hon gör fel (ord är otillräckliga ibland) och det tror jag flera här kan hålla med om. Mobbning är mycket vanligare idag än vad det var för några årtionden tillbaka och jag tror att svaret ligger i uppfostran, inte i spel (även om jag tror att våldsamma spel kan hjälpa till att bidra till ett våldsamt betéende hos en dåligt uppfostrad unge).

Och nej jag är ingen bakåtsträvande gammal nazistisk gubbe utan bara en normaluppfostrad 19-åring.


signatur

Spel är som sex, man skryter inte om hur snabbt man klarar det.

Inaktiv

Plåga virtuella människor i postal eller plåga djur, myror, grodor, katter. Hade ju någon "kompis" som gjorde det när han var liten. Gick över till vålsspel när han blev äldre. Är nog mer ett naturligt steg för en rubbad människa snarare än orsaken till problemet.

Men det är ju tabu att skylla på föräldrarna och uppfostran i samhället generellt. Man ska alltid skylla på andra externa faktorer - Droger, dataspel eller vad det nu är. Det är liksom aldrig en dålig uppväxt som kan vara främsta orsaken till att ungen är störd och som gör att ungen börjar med dessa aktiviteter i första hand? Oh nej. Anledningen att ungen började med tunga droger vid 16 års ålder är helt klart cigarretternas fel liksom.

Inaktiv

Inte en suck att jag hinner se hela i dag (snart jobbdags), men det jag hann se var rätt givande. Verkar som om båda sidor verkligen får komma till tals.

Men att skylla samhällets våld på spel, det är lite som att skylla på Erwin Rommel för andra världskriget.

Våldsamma spel kan självklart påverka, men det som händer runt omkring oss är ett resultat av oräkneliga variabler. Underhållning (spel, film, litteratur), vänner, auktoriteter (föräldrar, idoler, lärare, politiker), uppfostran, självbild etc etc ad infinitum.

Debatten skall hållas levande, men ge FAN i att förenkla våra problem för att de skall passa er bild, kära människor (i filmen). Och där slutar jag skriva, annars ger jag mig in i politik på allvar


signatur

Ja. Det stämmer. Jag raljerar ganska mycket.

Medlem
Skrivet av Ercarret:

Jag har nu hunnit se ungefär halva dokumentären, och jag tycker att den är ganska poänglös. Den är väl nyanserad, men den låter bara representanter från de olika sidorna komma till tals utan någon sorts stabil grund. Det presenteras inga faktiska bevis för att spel antingen är eller inte är våldsamma. Det finns inga argument, det är bara rent tyckande, och det är när det kommer till kritan ganska ointressant.

Aja, jag ska se resten och se om den bättrar sig.

poängen är att det inte finns några bevis åt nåt håll, utan att en reglering behövs, att vuxen spel körs av vuxna, och att föräldrar förstår att det är ett vuxen spel och med det omdömet undviker eller tillåter att köpa den typen av spel. och att försäljarna inte säljer till barn utan förmyndare. att stoppa spelen bara för det inte är bra för barn är fel. det är poängen.

Medlem

Jag är medveten om att det inte finns någon tillförlitlig forskning, och det är det som gör debatten i dokumentären om huruvida spel gör barn våldsamma ganska meningslös. Därför tyckte jag att det var onödigt att låta den debatten härja under åtminstone första halvan av dokumentären.

Debatten om att vuxenspel ska köpas och spelas av vuxna och inte barn, är en annan debatt. Den togs till viss del också upp i dokumentärens senare hälft, och var betydligt intressantare.

Medlem

"skulle du vilja att din 11 åriga son skulle sitta och spela postal eller liknade spel innan han ens lärt sig vad moral är?" Nej men det skulle va min uppgift att se till att han inte spelar ett sånt skit spel. Det finns ålders gräns på spelen av en anledning och många affärer håller dom ålders gränserna. Sen om föräldrar köper ut spel till sina barn utan att förstå vad det är, så spelar åldersgränsen ingen roll.

Bara för ja spelat ett antal FPS så kan ja avfyra ett vapen med hög precision...... ja kan för fan knappt skjuta ett luftgevär och träffa tavlan. Då borde fantasy rollspel göra mig mästare på svärd och båge med...........

Inaktiv
Skrivet av Ercarret:

"
Jag, som både spelar mycket spel och har gjort lumpen, kan intyga att "bra på skjutspel" inte på något sätt är likställt med "bra på skjuta". Trots att jag är rätt bra på skjutspel, så var jag helt värdelös med en riktig AK5:a.

Fick höra en klockren fråga som en kollega till mig hade blivit frågad av en av bassarna vid sin första skarpskjutning:

"Löjtnant, är det sant att man springer snabbare med kniven?"

Så uppenbarligen påverkar spel en dels verklighets uppfattning.

Medlem

Klart spel påverkar oss. Men vi kan alla skilja mellan verklighet och fantasi. Vi vet att döda en annan människa är fel. Det är inget man behöver diskutera. Att skylla våld och mord på spel är som att skylla det på fim. Tyckte dokumentären var bra tills man såg Jack Thomson....

Spelar ingen roll hur mycket eller lite man spelat eller sett film. När en människa bestämmer sig för att döda någon eller några beror det på helt andra saker att en person går så långt.

Att avfyra ett vapen är inget man lär sig i spel. Man behöver inte lära sig det. Det är som att trycka på en knapp. Vem som helst kan göra det.

Inaktiv
Skrivet av Kveldulver:

Fick höra en klockren fråga som en kollega till mig hade blivit frågad av en av bassarna vid sin första skarpskjutning:

"Löjtnant, är det sant att man springer snabbare med kniven?"

Så uppenbarligen påverkar spel en dels verklighets uppfattning.

Jag tvivlar ju på att snubben skulle ha varit seriös, låter ju som något försök till ett skämt.

Medlem

Tänkte bara lägga till att dokumentären följer båda sidor i debatten. Het klart bästa dokumentären jag sett i ämnet.

Medlem

:evil: jävla gnäll

Medlem

Ahaha, kul att alla som klagar på spelen är gamla gubbar och tanter som troligen aldrig kört ett enda av dem. Fick mig ett skratt när jag såg att de hade intervjuat Jack Thompson också. xD

Men jo, vi förbjuder alla våldsamma filmer och spel, och lever i en fluff-fluff värld där vi alla kan jobba på våra 9-5 jobb och betala skatter till staten tills vi dör. Låter bra, tycker jag! Inget ska få skaka om oss när vi lever som robotar och blundar för allt ont i världen.

dkd
Medlem
Skrivet av Vapendragaren:

Mobbning är mycket vanligare idag än vad det var för några årtionden tillbaka och jag tror att svaret ligger i uppfostran, inte i spel (även om jag tror att våldsamma spel kan hjälpa till att bidra till ett våldsamt betéende hos en dåligt uppfostrad unge)

Så du menar att en unge som blir slagen för att han spelar spel han inte har tillåtelse att spela blir mindre våldsam än en som får spela våldsamma spel? Jag vet att jag drar det du skriver till sin spets, men det är ett väldigt konstigt resonemang.


signatur

Ehe.

Inaktiv
Skrivet av dkd:
Skrivet av Vapendragaren:

Mobbning är mycket vanligare idag än vad det var för några årtionden tillbaka och jag tror att svaret ligger i uppfostran, inte i spel (även om jag tror att våldsamma spel kan hjälpa till att bidra till ett våldsamt betéende hos en dåligt uppfostrad unge)

Så du menar att en unge som blir slagen för att han spelar spel han inte har tillåtelse att spela blir mindre våldsam än en som får spela våldsamma spel? Jag vet att jag drar det du skriver till sin spets, men det är ett väldigt konstigt resonemang.

Nej jag menar att endast ett spel tror jag inte kan göra en unge våldsam utan att dålig uppfostran spelar en större roll. Våldsamma spel förvärrar alltså bara betéendet, det utvecklar det inte.

Mobbning tog jag bara ett exempel då det är vanligt att mobbare oftast är dåligt uppfostrade ungar.

Hoppas du förstår hur jag menar, är lite trött atm.


signatur

Spel är som sex, man skryter inte om hur snabbt man klarar det.

Medlem

Well, jag såg precis hela dokumentären och den blir bara bättre och bättre för varje minut som går.

Medlem

Jag fattar inte hur det här kan vara uppe för debatt... tonårsvåld har minskat sedan innan tv-spel. De som utför skolskjutningar är sociopater, mobbade och deprimerade... Tv-spel hade inget med det att göra, bara allt annat i deras uppväxt. Hur kommer det sig att man inte kollar i fritzels kultur för att se varför han gjorde det... för att det inte är samhällets fel förutom de som mobbade personen/de som inte hjäplte honom(föräldrar, vänner m.m

Skrivet av Marcon87:

jag tycker att de har rätt i de dom säger så långt jag sett i dokumentären (30 min). man märker på ungdomar idag hur våldsamma de är jämförelse med när jag gick i grundskolan. jag tycker de borde skärpa lagarna på vilka som få konsumera åldersrelaterade spel och andra klassade spel. Gör gärna samma spel med skärp lagarna. ett barns hjärna är konstruerad att ta in en massa upplevelser för att kunna forma sin framtid. skulle du vilja att din 11 åriga son skulle sitta och spela postal eller liknade spel innan han ens lärt sig vad moral är?

Om din elva åriga son inte har lärt sig nån moral så har du misslyckats... Säg bara till honom att det inte är riktigt, såsom kalle anka, sagor och andra historier som man växer upp med.

12
Skriv svar