Datorn startar om sig i spel

Medlem
Datorn startar om sig i spel

Har gjort en liten uppgradering från min 6år gamla datorn å köpte:

Moderkort: MSI NEO3 s775 p45
CPU: Intel Core2 Duo e8500 3.16 ghz
Minne 4GB PC6400 DDR2 800mhz
Grafik: ATI HD4870 1GB
Nätagg 750w Corsair

Och nu är det så att den funkar fint i windows osv men direkt man går in i lite mer tungdrivna spel så hänger sig allt. Man hör fortfarande ljudet från spelet och efter några sec så startar datorn bara om sig. Jag såg i bios att allt är inställt på auto där på volt osv och antar att det kanske har nått med det att göra?

Nått bra tips för att fixa detta är välkommet för det är väldigt störande.

Medlem

Låter som antingen grafikkortet eller processorn blir överhettande, kan vara trasiga ram-stickor också. Fixa kylningen (rensa damm, dra undan kablar så gott det går) och kör Memtest86 i ett par timmar.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

tempen på processorn är vid 40-50 grader alla gånger jag kollat just efter den startat om, är ju en ny dator så inge damm å skit i den Om det skulle vara nått så är det väll ramen antar jag. Tycker bara det är så skumt för datorn är nästan i viloläge i spel och sen låter det som att den inte hinner med och då hänger sig allt..

Inaktiv

Någon kylning kan ju sitte aningen snett eller löst etcetera och är det ett schysst tunnt jämnt lager bra kylpasta på? På med pasta på bryggan också när du ändå håller på.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Har nog inget med kylningen att göra. Testa ominstallera windows osv och nu har datorn gått till att spel bara fryser och ibland kan dom komma tillbak efter 10-15sec och ibland får man alt+f4 dom Betydligt bättre en förr men fortfarande irriterande

Medlem

Grafikkortet som stänger av sig då pga överhettning gissar jag, kör Furmark i någon timme och rapportera resultaten.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Gjorde bara ett snabbt test på lite mindre en 17min: http://www.fz.se/bilder/arkiv/n/n5e6402sjficwkgpuloh9t3qyzvrm...

I slutet bytte jag till bilden som är lättare att driva. Ska köra ett längre test sen. Börjar tro att det bara rent av är nått tekniskt fel på nått eller så suger ATi

Medlem

Du har senaste drivrutiner antar jag? Också måste du döpa om .exe-filen till något annat för annars klockar kortet ner sig. :S

Kör Orthos för att belasta prollen också då, helst samtidigt som Furmark.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Testa köra båda i 30min och tempen på grafikkortet gick aldrig över 76. Fick inga varning eller error från Orthos. Testa spela Crysis och Prototype senaste dagarna både spelen på högsta inställningar och allt har funkat fint.
Ser ut som man kan lägga ut en varning på ATI HD4870 1GB om man spelar mkt WoW där den bråkar som mest, grafiken hänger sig å man får starta om det osv :/

1
Skriv svar