Säker temperatur i laptop?

Medlem
Säker temperatur i laptop?

Hur höga temperaturer är egentligen säkra i en laptop? Anledningen till att jag frågar är att jag igår, under spel av Unreal2 / Unreal Tournament 3, kom upp i runt 97-98 grader... lite väl varmt, milt sagt.

Jag vill inte riskera att datorn går sönder pga värmeproblem och undrar därför vad som är säkra temperaturer? Interna temperaturen i datorn var alltså runt 98 grader och det kändes verkligen varmt vid utblåset.

Alla temperaturer är mätta med HWMonitor. Datorn är en Dell XPS M1530 med ett grafikkort av typen Nvidia 8600M GT.

Råd, tips?

Medlem

Haha, nu klickade jag på länken och trodde att det var dina siffror och att du hade kollat på Fahrenheit-graderna.

Men 97 Celsius låter mindre bra... En laptopkylare vore kanske en bra idé men jag är inte så hemma på laptops
Laptopkylare-guide


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Medlem
Skrivet av johanp:

Hur höga temperaturer är egentligen säkra i en laptop? Anledningen till att jag frågar är att jag igår, under spel av Unreal2 / Unreal Tournament 3, kom upp i runt 97-98 grader... lite väl varmt, milt sagt.

Jag vill inte riskera att datorn går sönder pga värmeproblem och undrar därför vad som är säkra temperaturer? Interna temperaturen i datorn var alltså runt 98 grader och det kändes verkligen varmt vid utblåset.

Alla temperaturer är mätta med HWMonitor. Datorn är en Dell XPS M1530 med ett grafikkort av typen Nvidia 8600M GT.

Råd, tips?

Tog temperaturna igen nu, först i vila och sedan max från en 15-minuterskörning av UT3 (800x600):

CPU: Min=48, Max=93
GPU: Min=58, Max=96
HD: Min=45, Max=48

Alla temperaturer i Celcius. Det var inte riktigt lika varmt nu som vid förra testerna.

Uppdatering: Jag har öppnat datorn och letat efter damm, men det var rent och snyggt inuti.

Medlem

Kanske är någon av fläktarna defekt.


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

1
Skriv svar