Vanlig temp på GFXkort?

Medlem
Vanlig temp på GFXkort?

Tjalopps

Nyligen har jag märkt att mina spel börjat lagga lite smått och ibland har faktiskt hela datorn hängt sig efter spelet frusit fast (när detta sker kommer vita flimmer sträck). Jag började fundera och kom fram till att det måste vara gfxkortet som tjabblar till det.

Jag tankade Speed Fan och kollade tempen, den låg på 60C ute i desktop (in-game över 90C), det kan väl inte vara normalt?

Aldrig haft det här problemet innan så känner mig ute i okänt vatten. Varför har tempen gått upp (eftersom jag aldrig haft problem under mina två-ish år jag haft kortet) nu för? Vad man kan göra för att åtgärda problemet?

Specs:
CPU: Intel E8200 2.66GHz
GPU: Nvidia GeForce 7950GT
PSU: CoolerMaster eXtreme Power 650W (RP-650-PCAP)

Behöver ni mer info, fråga. Tack på förhand.


signatur

På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Medlem

60 är väl inte så mycket tycker jag, men då har jag ett 4870x2 också, som är känt att komma upp i 90 grader.

Kanske kommit damm i graffe fläkten som bromsar kylningen?

Medlem

Nja, jag rengör regelbundet. Senast för två dar sen och jag brukar alltid rengöra just GFXkortet noga.

Uppe i 66C nu och jag surfar bara. Wth?


signatur

På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Medlem

Jag tror inte du har något att oroa dig för, kortet kanske bara rullar på några grader "över" medel.

Det är säkert bara lite paranoia

Medlem

Det flimrar till och ibland fryser spel. Det är väl inte paranoia

Startade ett spel i window-mode för att kolla närmare. Den gick upp över 90C, höll sig runt 95. Det måtte väl vara mkt?


signatur

På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Medlem
Skrivet av skauninG:

Det flimrar till och ibland fryser spel. Det är väl inte paranoia

Startade ett spel i window-mode för att kolla närmare. Den gick upp över 90C, höll sig runt 95. Det måtte väl vara mkt?

Det kan ju bero på andra hårdvaru delar och bakgrunds processer etc. (att det fryser t.ex) plus att windowed mode kräver mer av hårdvaran än fullscreen. Kan ju likaväl vara att det inte är nog med luft cirkulation i burken.

Sist jag kollade så låg mitt 8800GTX på runt 90C vid full load eller något åt det hållet.

3 dagar har gått och har du fortfarande problem med streck på skärmen? Ifall det kommer när du spelar så kan det vara så att ditt kort har blivit skadat av överhettning. Då finns det inte särskilt mycket att göra förutom att byta det. :/


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

1
Skriv svar