Köp av 5.1 Högtalare (extra ljudkort?)

Medlem
Köp av 5.1 Högtalare (extra ljudkort?)

Tjena alla FZ:re! Nu har jag pajat mitt 5:e och sista headset och planerar nu att köpa 5.1 högtalar-system till min dator i höst. Frågan nu innan jag länkar de alternativ jag kollat på är:

Hur ligger det till vad gäller ljudkort? Så vitt jag vet sitter jag på ett intergrerat ljudkort och hur pass bra det är har jag ingen aning om. Kommer jag kunna utnyttja fullt surroundljud med mitt intergrerade ljudkort? Och om inte, vilket ljudkort krävs i sådant fall?

Logitech X-540 Högtalare, 5.1
[http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327538]

Logitech X-530 Högtalare, 5.1
[http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=304431]

Vad är egentligen skillnaden på dessa två? Har ni bättre alternativ? Hjälp mig!

Tack på förhand!


signatur

"I don't need to get a "LIFE" , Im a gamer, I got lots o lifes"

Medlem

Hej Widdpower!

Jag kör själv med ett surround system från logitech, Z-5400 för att vara specifik, bra system tycker jag.

Som ljudkort så använder jag Creatives X-FI Xtremegamer fatal1ty pro.

Om du skulle vara intresserad av att köpa Z-5400 så säljer jag mitt just nu för 1000kr och det är bättre (systemet dvs) än dom 2 du kollade på.

Lycka till!

Medlem
Skrivet av mixxx:

Hej Widdpower!

Jag kör själv med ett surround system från logitech, Z-5400 för att vara specifik, bra system tycker jag.

Som ljudkort så använder jag Creatives X-FI Xtremegamer fatal1ty pro.

Om du skulle vara intresserad av att köpa Z-5400 så säljer jag mitt just nu för 1000kr och det är bättre (systemet dvs) än dom 2 du kollade på.

Lycka till!

Hej mixxx!
Tack för erbjudandet! Men innan jag slår till på något så vill jag få rakt på lite saker.

Låt oss säga att jag skulle slå till på ditt system (spekulationer), vad skulle jag då behöva för ljudkort? För antar att mitt intergrerade inte räcker till?
Hur anpassar sig ditt ljudsystem till film respektive spel (känner man av "surroundeffekten"?) Hur kraftig är basen? Finns det några nackdelar med systemet?

Hoppas du orkar svara på frågorna, hehe.


signatur

"I don't need to get a "LIFE" , Im a gamer, I got lots o lifes"

Medlem

Jag har ett X-530 själv och det är fruktansvärt bra tryck i det för de ynka 6-8 hundra (beroende på vilken butik, dock såg jag att de var lite dyra på komplett, finns billigare).
Riktigt bra budget system.

Skillnaden som jag ser är att i 540 paketet så följer det med en sladd-fjärrkontroll som man enkelt kan justera ljudet med.
kan vara bra att ha ifall man kopplar ljudet till en spelkonsol eller dylikt så slipper man gå fram till högtalaren och kan softa i soffan, och priset förstås.

Det som krävs är att du har ett ljudkort som stödjer 5.1

Medlem

@Widdpower: Inga problem ;D

1. Jag skulle slå till på ett ljudkort ifrån Creative. Det jag nämnde som jag har har 3 olika lägen. Game Mode, Entertainment Mode och Audio Creation mode. För att vara helt ärlig så känner jag inte en sådant stor skillnad mellan Game och Entertainment mode men det finns en hög med inställningar.

2. Surround ljudet tycker jag är riktigt grymt. När man har satt högtalarna riktigt bra och lirar ett spel med stöd för surround ljud då blir det en riktigt bra upplevelse.

3. Basen skulle jag gärna vilja ha mer av för att vara ärlig. Fast jag vill gärna ha mycket av det "tunga" ljudet. Men i spel där det är mycket med explotioner så gör inte basen mig besviken, den markerar verkligen "EXPLOSION" när det väl händer. Samma sak gäller film, när situationerna kommer då så märker man verkligen av det.

Det som är bra, tycker jag, är att den pumpar inte ut för mycket så att den överröstar dom andra högtalare utan allt funkar i harmoni och kompletterar varandra oavsett spel, musik eller film.

Hoppas detta svarade lite på dina frågor annars så är det bara att fråga på!

Medlem

Tack för de långa och informativa svaren Blackbeard och mixxx!
Tycker ljudsystemet du har mixxx verkar ganska intressant och enligt dig så verkade det bara positivt kring det.

Kollade dock på ljudkortet du föreslog och det låg runt prisklassen 700kr (på billigaste ställerna). Skulle gärna hitta ett som låg på max 500kr om det är möjligt utan att man förlorar någon märkvärdig kvalitet?

Snabbkollade lite på diverse ljudkort också och såg att det fanns både sådana man kunde koppla in i självaste datorn samt via USB. Finns det någon egentligen skillnad på dem?

Åter igen, tack för att ni tar er tiden att hjälpa till!


signatur

"I don't need to get a "LIFE" , Im a gamer, I got lots o lifes"

Medlem

@Widdpower: Jag har ingen aning vad det kan vara för skillnad mellan ett usb ljudkort och ett som sitter i moderkortets pci plats.

Jag antar att ett "riktigt" ljudkort är bättre ljust för att det är hela grejen och att ett usb kanske är optimerat just för att det ska vara mindre men som sagt har jag inte något konkret att gå på.

Jag kan bara tala starkt för deras pci x-fi ljudkort, dom är värda pengarna.

Lycka till!

Medlem

Okej, tack för hjälpen då!
Dags att dra sig till sängs så får kolla runt lite på ljudkorten imorgon och fylla på tråden om jag hittar något som verkar intressant! (Ser gärna fler förslag på ljudkorten förstås då jag är dålig på det här området).

*Angående ditt ljudsystem så finns det möjligtvis lite intresse för ett senare köp. Bor du i/närheten av Stockholm?


signatur

"I don't need to get a "LIFE" , Im a gamer, I got lots o lifes"

Medlem

@Widdpower: Inga problem (:

Jag kan PM:a dig vart jag bor. Vi lär väll höras mer imorgon isåfall.

Godnatt

00a
Medlem

Om du ska köpa någon av högtalarna du länka till så är det ganska onödigt med bättre ljudkort, surround'en är ingen höjdare på dem. Hade förut ett x-530 och jag trixade massor med att få bra surround, men lyckades aldrig.

Om du ska ha ett bra 5.1 system får du nog gå upp lite i pris. Z-5500 spelar i en helt annan liga jämfört med någon av de du länka till. Har ett själv tillsammans med ett creative x-fi (400kr), och ljudet är inte att klaga på.

De flesta inbyggda ljudkort stödjer dessutom 5.1 ljud så att köpa nytt ljudkort behöver inte vara ett måste.

Medlem

Z-5500-systemet verkade riktigt trevligt, tyvärr är det en helt annat prisklass också och mer än vad jag kan betala.

Vad är skillnaden mellan Z-5500 och lillebrorsmodellen Z-5400? Båda ligger ju i den relativt höga prisklassen och borde därav vara kvalitet?

Skulle du ha lust att skicka en länk på ljudkortet du har? Den låg i en lagom prisklass.


signatur

"I don't need to get a "LIFE" , Im a gamer, I got lots o lifes"

Medlem

Ju mer du betalar i ljud djungeln desto bättre grejer får du.

00a
Medlem

kolla upp först om ditt inbyggda Ljudkort har 5.1 stöd, vilket jag tror det har.

Creative Sound Blaster X-FI Xtreme Audio

1
Skriv svar