Vad ska man tänka på/kolla efter vid skärmköp?

Medlem
Vad ska man tänka på/kolla efter vid skärmköp?

Hej, har tröttnat på min gamla best (19" CRT, 45kg tung). Datorn är rätt gammal, -05, kommer det spela någon roll i prestandan från skärmen?
Vad jag menar med det är bildkvalitén jag får i spel och film. Har upplösningen enbart att göra med skärmen eller beror det på grafikkortet också?
Vad är "ms" ? Vad är bra kontrast?

Vad jag letar efter är en prisvärd och snygg skärm, gärna 24".

Alla tips och råd är väl uppskattade. Tack på förhand. MVH Lerner

Medlem

Vad jag skulle kolla på om jag skulle köpa en skärm är MS, vilket jag har förstått är respons tid i milisekunder ju mindre desto bättre.

Sen vad den har för max upplösning, HD stöd och såklart uttag (DVI, VGA, HDMI etc)

konstrast brukar jag inte kolla på direkt mycket men jag brukar ta något som är ett "högre än normen" värde.

Lite OT nu tyvärr men om du är intresserad så säljer jag två stycken 22" samsung skärmar för 3000kr (för båda). Skriv i PM ifall du är intresserad.

Hoppas mina svar gav lite information,

Lycka till! (:

Inaktiv
Skrivet av Lerner:

Hej, har tröttnat på min gamla best (19" CRT, 45kg tung). Datorn är rätt gammal, -05, kommer det spela någon roll i prestandan från skärmen?
Vad jag menar med det är bildkvalitén jag får i spel och film. Har upplösningen enbart att göra med skärmen eller beror det på grafikkortet också?
Vad är "ms" ? Vad är bra kontrast?

Vad jag letar efter är en prisvärd och snygg skärm, gärna 24".

Alla tips och råd är väl uppskattade. Tack på förhand. MVH Lerner

Ms är svarstiden i millisekund och jag skulle satsa på en skärm med 2ms. Gällande kontrasten så tycker iallafall jag att den bör ligga på minst 10000:1. Har själv en LG Flatron W2252V och den är jag väldigt nöjd med.
Vilken prisklass ska det ligga i?

LG Flatron W2252V:
http://www.lge.com/products/model/detail/w2252v.jhtml


signatur

© Copyright by T@wo

Medlem

Responstiden, mätt i ms, är tiden det tar för en pixel att byta färg.
Dock är Input Lag viktigare att hålla koll på när du är ute efter en skärm till gaming.

HDMI är mer elle mindre värdelöst med tanke på att det är exakt samma bildsignal som i DVI.

Skärmar med låg input lag t.ex: Samsung 226BW, LG L227WT.

Inaktiv

Som redan nämnts ms är inte allt, det kan vara skrot även om det står låg ms.
HDMI om du ska ha ljud i skärmen, DVI om du nöjer dig med HD-bild.
Full-HD kan man ju önska (1920x1080).
Köpte en BenQ 22" för ett tag sedan eftersom den hade allt och låg grymt bra till prismässigt. Är helnöjd. Spelar snabba spel varje dag och har noll problem.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
00a
Medlem

Har dessa i skolan, fin bild men de känns plastiga och ostabila. lyckades knäcka foten på en av dem då jag trodde man kunde vinkla den.

Medlem

Som både jag och en annan skrev innan så är Samsung 226BW ett riktigt bra köp fast dom är på *hela* 2 tum mindre än det du vill ha.

Du kan köpa 2 stycken 226BW av mig för samma pris för en ny 2433BW (~3000kr).

1
Skriv svar