Ljud från datorn till TVn

Inaktiv
Ljud från datorn till TVn

Idag när jag installerade audio drivisar på min nya dator så får jag inget ljud från datorn till TVn. Jag har både testat sladden med en annan dator samt TVn och där funkade allt och sen har jag testat ingången med ett par headsets och där var det inga problem heller. Jag har försökt att googla men hittar inte riktigt det problemet jag letar efter. Kan det vara så att mitt moderkort inte supportar RCA eller nåt? Moderkortet är ett MSI DKA790GX Platinum.

Edit: Ska väl även tillägga att jag har laddat hem alla ATI, HDMI etc etc drivrutinerna men som sagt när jag väl försöker få ljud i TVn via min nya dator så är det tvärdött hur jag än gör och jag tror inte någon på detta jordklot kan förklara varför. Funderar på att ringa till Webhallen och fråga om man kan få byta moderkort imorrn.

Inaktiv

Tror jag har kommit på varför men frågan är hur man åtgärdar det... Eftersom ljudet som strömmar ut ur datorn är High Definition och gamla stereopluggen till 2RCA är analog så kan ju inte ljudet strömma ut på så sätt eller? Bläh, blir tokig snart

Medlem

Exakt vilka kablar använder du och mellan vilka sorters in-/utgångar?


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Inaktiv
Skrivet av Majsvaffla:

Exakt vilka kablar använder du och mellan vilka sorters in-/utgångar?

Använder en DVI<HDMI som går ifrån ena grafikkortsporten och in till TVn. Sen har jag en stereoplugg<2RCA ljudkabel som går ifrån datorn till TVn. Det funkade på min gamla burk men jag har nyligen fått os om att det är en form av digital ljudström på nya grafikkorten som krockar med den analoga setuppen. Det ska gå att overrida genom att editera nv_disp.inf på nåt sett men jag misslyckades när jag skulle försöka göra det.

Edit: använder ett Geforce 285 GTX grafikkort om du undrar.

Medlem

Det är möjligt att det är som du säger med digital vs. analog där. Jag tänkte att det kanske är så att TV:n antar att det ska komma även ljudsignaler genom HDMI-kabeln, så den struntar i RCA:n...men jag vet inte riktigt.


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Du måste koppla RCA i port så det går till samma kanal eller som vissa tv har det en port som strömmar in ljud till varje kanal.

Nvidia har inget inbyggt ljudkort i sina grafikkort. ATI har det dock.

Inaktiv
Skrivet av Confused_One:

Du måste koppla RCA i port så det går till samma kanal eller som vissa tv har det en port som strömmar in ljud till varje kanal.

Nvidia har inget inbyggt ljudkort i sina grafikkort. ATI har det dock.

Har ATI drivrutiner på min dator så nåt måste va ATI och det är förmodligen därför det krockar. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag kopplat RCA rätt eftersom det funkade på min gamla dator men när jag väl försökte få igång det på min nya så är det tvärdött.

Edit: Kanske även ska tillägga att om man avinstallerar grafikkortsdrivisarna så funkar ljudet så jag är 99% säker att det är nåt tjafs i grafikkortet eller moderkortet som stör den analoga RCA sändningen. Hur man får det fixat är dock en väldigt bra fråga.

Medlem

Du har säkert kollat detta men i windows vista (minns inte om tidigare windows har det) så kan man ju välja vilken enhet som spelar ut ljud som du kommer åt genom kontroll panelen >>> ljud.
Men kan ju även vara så att du behöver ställa om ljudkällan på TVn. Inte säker på detta men om du kör med moderkort ljudkort så kan det även finnas i BIOS så att man kan ställa om från HD audio till nåt annat minns ej vad (vet ej heller om detta har med det att göra)
Lycka till hoppas du får ordning på det.

Inaktiv
Skrivet av Saarela81:

Du har säkert kollat detta men i windows vista (minns inte om tidigare windows har det) så kan man ju välja vilken enhet som spelar ut ljud som du kommer åt genom kontroll panelen >>> ljud.
Men kan ju även vara så att du behöver ställa om ljudkällan på TVn. Inte säker på detta men om du kör med moderkort ljudkort så kan det även finnas i BIOS så att man kan ställa om från HD audio till nåt annat minns ej vad (vet ej heller om detta har med det att göra)
Lycka till hoppas du får ordning på det.

Har testat att byta ljudkälla men inget händer. Har däremot inte testat att ställa om ifrån HD audio till nåt annat i BIOS. Sista gången jag lekte i BIOS så lyckades jag flasha sönder BIOS och var tvungen att resetta så jag är rätt skraj för att leka där.

Inaktiv

Jag har lyckats att få igång ljudet med en fix men jag får en dist i ljudet och sen har jag en liten sinuston som loopar i botten på ljudsignalen som man kan höra mycket lättare om man använder headsets. Börjar störa mig grovt på Geforce 285 GTX.

Edit: Det har inte med att jag kör fel Bitrate utan det är garanterat fortfarande Grafikkortets ljudsignal som krockar med moderkortet.

1
Skriv svar