Hårddisk-hjälp... Raid?

Medlem
Hårddisk-hjälp... Raid?

Tjenare!
Igår fick jag nog av alla mina skitdiskar från seagate som bara har gett mig problem under åren. Tänker helt ställa in mig på Western Digital.
Vad jag ska göra är att köpa en WD Raptor 74GB, en WD Caviar 160GB, och en WD Caviar 500GB...

500GBs disken blir lagringsdisk. Vad jag vill göra är att enbart installera operativet (Windows XP) + servicepacks på Raptor disken, och sen installera program på 160GB;aren. Dessa två diskar vill jag köra i Raid, men har ingen koll på hur man gör för att få ihop det. Hjälp någon?

Medlem

Kanske skulle köpa en SSD istället för en Raptor? De skulle tydligen nästan halveras i pris vid årsskiftet och erbjuder mycket bättre prestanda (och ljudnivå) än en Raptor.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

varför skulle du vilja köra raid om du vill ha dem seperat?

Inaktiv

Kör inte RAID. Blir det problem i Windows ryker allt på båda diskarna. Minns inte exakt men bör inte diskarna vara likadana när man kör RAID?


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av Zelaxe:

Kanske skulle köpa en SSD istället för en Raptor? De skulle tydligen nästan halveras i pris vid årsskiftet och erbjuder mycket bättre prestanda (och ljudnivå) än en Raptor.

Tjenare! Har tittat lite på den här SSD;n. Lite frågor på denna;

1. Kommer utrymmet ( 30GB ) vara tillräckligt för framtida operativsystem, t.ex. Win. 7?

2. Är den snabbare eller segare än en 7200rpm disk om vi säger att jag installerar Win. XP på den?

Medlem

Du vill ha denna som minimum, de billigare SSDerna har en kass firmware som ger frysningar på någon sekund vid skrivningar. Farsan kör Windows Vista på en sådan, det rullar fint, även om han knappt har någon plats kvar.
Den är oändligt mycket snabbare än en 7200RPM disk även i XP.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

1
Skriv svar