Ska skaffa ny dator inför skolstarten..

Inaktiv
Ska skaffa ny dator inför skolstarten..

Hallå på er!

Nu inför höstterminen ska jag skaffa mig en ny dator med relativt bra prestanda när det kommer till spel ( då det är spel jag kommer att studera )

Jag har suttit på dells hemsida hela kvällen och försökt få fram ett ganska bra pack till ett rimligt pris för en person med limiterade tillgångar, jag har kommit fram till:

Dell XPS 430

Intel® Core™ 2 Quad Q8200-processor (2,33 GHz, 1333 MHz, 4 MB cache)

Windows Vista® Home Premium SP1 (64 BIT)

750 GB (7 200 v/min) Seriell ATA/100-hårddisk med 16 MB DataBurst™-cacheminne

6144 MB 1 066 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048 + 2 x 1 024]

512 MB ATI® Radeon™ 4850-grafikkort

16x DVD+/-RW (läser/skriver DVD, CD)

Priset på den datorn landar på 9436 kr inkl moms och frakt.

Är detta en bra kombination eller är det någon som kan tipsa mig om ett bättre i samma prisklass ?

Medlem

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=376580,294113,112022,21...

Något sådant skulle jag satsa på, du kan byta ut fläkten (som inte är i lager hos Mycom mot ett par Nexus Real Silent och grafikkortet mot ett HD4890. Datorn smiskar Dellen du nämnde iaf.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

man tackar!

Har suttit nästan hela natten och letat och letat och jag snubblade över

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Hur är den att spela på tro ? det är max priset för vad jag har råd med just nu och jag tyckte att den datorn verkade ganska bra, men jag kan ju helt klart ha fel

Medlem

Ett HD4850 flaskar en i7-processor rejält, Phenom II 940 + två HD4890 ger dig bra mycket bättre prestanda för samma pris. En enkel regel när det gäller datorer är att det oftast är billigare samt att man får bättre komponenter med fler uppgraderingsmöjligheter om man bygger ihop själv.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

tänkte börja med att kolla om moderkortet stödjer CF, om det gör det kommer jag till en början köra 2 x HD 4850 och vid ett senare tillfälle ta och byta upp mig till ett nyare kort. Anledningen till att jag väljer att köpa en redan färdig dator och uppdatera den vid senare tillfälle är att senaste gången jag gav mig på att bygga en egen dator så fick jag defekta produkter och butiken ( tänker inte nämna vilken riktigt ännu ) sa att det inte var något fel på produkten och sa att det vara mitt eget fel och sedan fick jag ingen mer hjälp, om datorn jag köper är defekt när jag får den så kan jag ju lämna tillbaks den.

Och nog för att man får ihop komponenterna billigare än vad det kostar att köpa en färdig dator, men att sedan köpa till ett 64-bits OS till gör att det faktiskt i stort sett går brett ut.

Medlem

Något som kan vara att tänka på är att du antagligen inte kommer kunna överklocka den då BIOS oftast är låst på märkesdatorer, och om du följer denna guide är det svårt att göra någonting fel, och det är upp till butiken att visa att du har lyckats förstöra något om det inte fungerar som det ska. Du får ändå bättre prestanda även om du lägger till 64bit-OS och kommer upp i samma prisklass.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

00a
Medlem

Du kan alltid låta T.ex. alina eller inet bygga datorn åt dig. märkesdatorer är sällan speciellt prisvärda eller uppgraderings vänliga.

Inaktiv

Jag har ju inga problem med att bygga datorer, det jag har problem med det är att hitta alla delar jag behöver för att få ihop en komplett dator med OS för samma pris som jag skulle få Dell datorn för.

Men jag antar att detta är ett relativt bra set att bygga på då ? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159

1
Skriv svar