Medlem
Nya minnen

Hallelåja.

Köpte ett par nya RAM-stickor till min dator. Dessa var av exakt samma modell som de andra två jag hade, förutom att det står 1.50V på de äldre och 1.60V på de nya.

Nu problemet är att datorn vill inte starta när jag kör med alla stickorna, antingen får jag köra med 1.50 eller 1.60.

Så, jag antar att problemet är just detta att dom kräver olika antal volt. Kan man fixa detta på något fyndigt sätt? Kanske genom att höja volten till 1.60 på dom äldre? Eller är det dumt?

Jag vet som sagt inte, utan behöver hjälp. Tack så mycket.

PS) Dom heter CM3X1024-1333C9


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Det är moderkortet som sätter gränserna, vad har du för moderkort? Jag tror inte att det går att fixa i BIOS eller genom annan mjukvara.


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Medlem

Jag har ett GA-MA790XT-UD4P från Gigabyte.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Så här säger GIGABYTE om moderkortet och minnen:

Citat:

Memory
1. 4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 16 GB of system memory (Note 1)
2. Dual channel memory architecture
3. Support for DDR3 1666(OC)/1333/1066 MHz memory modules

Där står 1.5V men du sa ju att det funkade med 1.6 V också.

Är det så att du har överskridit 16 GB-gränsen då?

Det kanske kan ha att göra med hur de sitter, alltså "i vilken ordning" men jag är inte så hemma på det.


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Medlem

Det är bara 4GB tillsammans, och jag har testat i alla möjliga kombinationer. Men, men.. Jag har bett om en retursedel så vi får se vad som händer. Tack ändå.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Konfigurationsproblem, kolla på Crucials hemsida för rätt minnen...

Medlem

Dom har godkänt att jag skickar tillbaka dom och får pengarna tillbaka.

#edit

Tror ni det är vettigare att köpa dessa istället. Där står det att dom verkligen har 1.5V och inget annat.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Du bör ha samma minnen som du har innan, för att undvika problem, vad har du nu? Om det är likadana så ska det inte vara några problem.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Jag har sånna minnen som jag beställde och fick helt fel volt på. Därför är jag lite osäker på att beställa sånna igen.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Står det uttryckligen 1.5V på sidan så borde det ju stämma, du kan ju alltid pröva och lämna tillbaka om det inte fungerar.

EDIT: Minnena du har nu skadas väl inte av att köras i 1.6V, enligt Corsairs hemsida ska nämligen dessa köras i den spänningen.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Så här är det. Jag köpte ett kit med 2x1GB stickor. Precis likadana som jag hade innan. Fast av någon anledning så står det 1.6V på dessa nya och 1.5V på de äldre. De nya (1.6) funkar inte med de äldre (1.5) så jag har retunerat dom.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Grejen är att enligt Corsairs egna produktblad ska dessa minnen köras i 1.6V, frågan är om dina gamla minnen skadas av att köras i den spänningen, om Timings osv är identiska borde det inte vara några problem. Annars är det dina gamla minnen som ska returneras då.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Det är inget fel på dom gamla, jag använder dom nu. Så, jag vette fan. Jag får väl hålla mig med 2GB nu och sedan köra med 16GB eller något sånt drastiskt.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Höj spänningen på de äldre bara, minnen mår ofta inte dåligt av att köras lite högre, då kan du ha 4GB om du köper nya.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Kollade i bios och just nu kör mina 2GB i Normal, vilket innebär 1.6V tydligen. Jag är så sjukt förvirrad. På Gigabytes hemsida (moderkortets skapare) så står det att moderkortet endast tillåter 1.4 eller 1.5V på RAM.

Men i alla fall, så för att skippa detta förvirrande helvete så tänker jag returnera 1.6V-stickorna och behålla dom med 1.5V och helt enkelt leta efter ett par nya stickor som faktiskt körs i 1.5V.

Gah.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

1
Skriv svar