Monitor Blackout...

Medlem
Monitor Blackout...

Det är så att jag har ett enormt problem. Min plattskärm går blackout lite då och då och återställs endast efter omstart på datorn. Jag kan höra alla ljud t.ex skype efter blackouten och även micen fungerar. Det står att skärmer går i energisparläge och sedan stängs den av. Jag har prövat att dra ut alla kontakter till skärmen men funkar inte. Jag misstänkte att kanske datorn överhettades så jag ökade fläkthastigeten men även det funkade inte.
Jag har endast märkt av problemet när jag spelar Lord of the rings online...
Så snälla hjälp!

Medlem

Grafikkortet överhettas alt. strul med drivrutiner, fixa bättre kylning i datorn och installera senaste drivrutinerna eller skicka in det för reparation.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Mitt första förslag är att sluta spela Lord of the rings online, men annars så kan du pröva att uppdatera din Video Driver. Usually works. Ibland så är dock några videokort helt enkelt inte kompatibel med några spel, hoppas det inte är fallet...

Medlem

Mjo, min kompis sa att grafikkortet kanske överhettades pga att det är sådan värme ute nu och det började hända nu till sommaren. Jag uppdaterade de senaste drivrutinerna till Nvidia Geforce 9800 gx2 nu och jag vet att mitt grafikkort klarar de senaste spelen på högsta inställningar. Men det är nog som ni säger, att det överhettas. Jag återkommer om problemet inte är löst och tackar för hjälpen!

Medlem

Nepp, uppdatering av grafikkortet hjälpte inte. Jag funderar på att köpa en ny skärm eller en grafikkorts-kylare om det inte finns några andra lösningar...
Om ni har andra förslag, kom gärna med dem så fort som möjligt.

Medlem

Innan du köper en ny så bör du testa med en annan skärm om du kan så vet du om det är skärmen eller grafikkortet som spöka!

Dumt att lägga ut pengar på ny om det nu ändå blir samma fel, eller hur??

Lycka till!!!

Medlem

Precis Groggy! Det kan ju faktiskt vara SKÄRMEN som är överhettad, en kompis till mig har problem med det.


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Medlem

Nu är det så att jag öppnade datorn ganska nyss efter en blackout och kände på grafikkortet som visade sig stekhett,
tror nog att det är orsaken... Men jag ska pröva med en annan skärm och återkommer om problemet är kvar.

Medlem

Ställ en fläkt bakom skärmen och se om det hjälper :3
Annars innan du tänker på något köp, öppna upp och städa grafikkorten från damm osv,


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem

Kom fram till att det inte var skärmen eftersom att jag sänkte grafiken på spelet och fick inga blackouts på 7 timmar (vanligtvis varje timme) och undrar om någon vet något bra sätt att fortsätta köra på högsta inställningarna utan att grafikkortet överhettas.
Och undrar även om det verkligen kan göra någon skillnad om man dammar av grafikkortet.
Jag uppskattar alla svar och all försök på hjälp!

Medlem

Fixa en ordentlig luftgenomströmning i datorn, och det hjälper ganska mycket att rensa damm ja, om det stoppar hela luftflödet så har värmen ingen stans att ta vägen.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Jag funderar på om jag ska köpa en grafikkorts-fläkt men vet inte vilken som skulle kunna passa en nvidia geforce 9800 gx2
http://www.nvidia.com/object/product_geforce_9800_gx2_us.html
Kom gärna med förslag på fläktar eller annan kylning.

Blir lite svårt att montera en ny kylare på 9800GX2, samt vart kan man hitta en ny kylare till GX2? Det är bara vattenkylning och stock-kylare som jag känner till.

Du kan däremot höja fläktens hastighet i nVidia Controlpanel. Normalt brukar den vara på 40% eller auto, men med denna värme så har jag personligen höjt den till 80%. (Låter som ett flygplan, men inga värmeproblem som tur är. ^^)


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Är just nu inne på nVidia Controlpanel och hittar inte fläkt alternativen som du skrev om.
Här är en screenshot: http://img37.imageshack.us/img37/1848/screenasda.jpg

Har du ställt in "Advanced"? Sen ska det finnas en meny som heter "Performance". Där ska man då kunna överklocka sitt grafikkort samt höja fläktens hastighet.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Advanced är inställt och har alltid varit det. Men hittar ingen meny som heter Performance...

Hmm, då skulle du annars kunna använda RivaTuner. Ett överklocknings program för grafikkort där man också kan höja fläktens hastighet.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Ok tack, ska prova det.

Inaktiv

Hade samma problem i plattskärm ominstallerade både OS och driv och då försvann det. Har sett det i flera skärmar och det verkar inte vara överhettning utan snarare driv + inställningar.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Fick faktiskt samma problem här om dagen och min plattskärm är helt ny. Men de var troligen grafikkortet som överhettades, för chassit var stekhett när jag kände efter. En fläkt har stannat tror jag, för datorn är ovanligt tyst.

Inaktiv

Har samma problem! prova damma av! hade inte detta problem innan . men nu har det kommit igen. tydser på damm: vad tror ni?

1
Skriv svar